آرشیو شماره‌های مجله

آرشیو شماره‌های مجله
لطفا برای دریافت شماره‌های مجله روی عکس کلیک کنید

۱۳۹۳ خرداد ۱۸, یکشنبه

خودت را دوست بدار و ادامه بده

فرهنگسرای اقلیت: معرفی ترانه (شماره هفتم، شهریور و مهر 92)


«استفانی جوآن انجلینا جرمنوتا» نام کامل زنی ثروتمند، محبوب و معروف است که خواننده‌ی ترانه‌های جنجالی است. «BornThisWay» یکی از آن ترانه‌های جنجالی «لیدی گاگا»ی 27 ساله است. او این قطعه را ترانه‌ی آزادی می‌داند. در این ترانه لیدی گاگا می‌خواهد بابت چیزی که هستیم به خودمان افتخار کنیم و راه پیشرفت را برویم. او با این استدلال که خداوند اشتباه نمی‌کند می‌خواهد خودمان را زیبا ببینیم و دوست داشته باشیم. بسیاری از اقلیت‌های جنسی با شنیدن این ترانه احساس غرور و رضایت کردند و این ترانه را به نوعی مانیفست خود قرار دادند. از نظر روانشناسی موفقیت، این ترانه امید و اعتماد به نفس بالایی در اقلیت‌های جنسی ایجاد می‌کند. لیدی گاگا در بخشی از ترانه‌اش می‌خواند: «اشکالی نداره که همجنس‌گرا باشی یا دگرجنس‌گرا یا دوجنس‌گرا یا تغییر جنسیت داده باشی/ من درمسیر درستی هستم،عزیزم/ من آفریده شدم تا زنده بمونم (به راهم ادامه بدم)». 
لقب خود را از ترانه‌ی «Radio Ga Ga» گروه کویین گرفته. لیدی گاگا آشکارسازی کرده و اعلام داشته دوجنس‌گراست. وی همیشه در کنسرت‌هایش به همجنس‌گرایان و اقلیت‌های جنسی توجه دارد و این ترانه همیشه با استقبال شدیدی روبه‌رو می‌شود. این ترانه حتی می‌تواند برای دگرجنس‌گرایانی که از اقلیت‌های دیگری هستند الهام‌بخش باشد. لیدی گاگا در جای دیگری از ترانه‌ می‌گوید: «چه سیاه‌پوستی، چه سفیدپوست، چه بژ و چه سرخ‌پوست/ چه لبنانی هستی، چه اهل مشرق‌زمین/ حتی اگر محدودیت‌ها و ناتوانی‌های زندگی/ باعث شدن که بین بقیه کمرنگ شی، آزار داده بشی و یا اذیت شی/ شادی کن و خودت رو امروز دوست داشته باش». 
اغلب ترانه‌های او به سبک الکترونیک دنس است. این ترانه که توسط «استفانی چرمانتو، جپ لارسن، پائول بلیر و فرناندو گاری‌بی» نوشته شده نیز در همین سبک است. اگر چه گاگا ترانه‌هایی در سبک راک و بلوز نیز دارد.
«Born This Way» در تاریخ 22 اسفند 1389  منتشر شد و رکورد تاریخی زد. این ترانه پنج روز پس از انتشار فقط در «iTunes» با فروش یک ملیون نسخه توانست رکورد سریع‌ترین و بالاترین فروش یک ترانه را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر