آرشیو شماره‌های مجله

آرشیو شماره‌های مجله
لطفا برای دریافت شماره‌های مجله روی عکس کلیک کنید

۱۳۹۲ مرداد ۲, چهارشنبه

پاسخ به ابهامات

پرونده ویژه: مرثیه‌ای برای یاهو (شماره سوم، دی و بهمن91)

گفتگو اختصای اقلیت با یکی از کارمندان یاهو
سوالات بسیاری در مورد بسته شدن اتاق‌های گفتگوی یاهو وجود دارد که قسمتی از آنها را شاید بتوان در فضای اینترنت جواب گرفت. اما ابهاماتی وجود دارند که با تلاش فراوان بلاخره موفق شدم با یکی از کارمندان یاهو، ارتباط برقرار کنم و مصاحبه ای کوتاه که در ادامه ، برگردان آن را به فارسی میبینید، انجام دهم و برای رفع این ابهامات قدمی برداشته باشم. «او» با شرط مخفی ماندن هویتش حاضر به همکاری با اقلیت شد. اما پیش از آن مایلم به قسمتی از متنی که یاهو در این باره، در وبلاگ خود منتشر کرده نگاهی بیاندازیم.
مهران
«جو تغییر می‌کند! به روزشدگی‌هایی از ویژگی‌های یاهو مسنجر
اینجا در وبسایت یاهو، امید داریم که بتوانیم زندگی روزمره را امیدبخش و سرگرم‌کننده کنیم. بیش از هر وقت دیگر، توجه ما به محصولات ساختاری‌ای که بسیار زیبا هستند و به زندگی ما معنا می‌بخشند، جلب شده‌است. بعضی اوقات این بدان معناست که ما باید تصمیمات اساسی و قاطع بگیریم. به عنوان مثال حذف مواردی که احساس می‌کنیم ارزش زیادی برای شما ندارند. این موضوع به ما کمک می‌کند که انرژش بیشتری را صرف خلق تجارب و اطلاعاتی کنیم که یاهو را به سرگرم‌کننده ترین و مفرح‌ترین وسیله برای گذران وقت تبدیل می‌کند.
با در نظر گرفتن این موضوع، ما تصمیم گرفته ایم که بعضی از تولیدات یاهو را متوقف کنیم. این تصمیم ما را قادر خواهد ساخت که مجددا بر روی به روز کردن محصولات یاهو و البته ایجاد محصولات جدید تمرکز کنیم. شما می‌توانید جزئیات بیشتری را که شامل موارد حذف شده از وب سایت یاهو می‌شود در موارد زیر مشاهده کنید.

تالارهای گفتگوی عمومی یاهو مسنجر[1]
تالارهای گفتگوی عمومی یاهو مسنجر در 14 دسامبر 2012 بسته خواهند شد.

پینگ‌باکس یاهومسنجر[2]
از آنجایی که از 14 دسامبر 2012، پینگ‌باکس دیگر در یاهو مسنجر قابل دسترس نخواهد بود اگر آن را بر روی وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی خود نصب کرده‌اید، لطفا این قسمت را کلیک کنید تا چگونگی حذف آن را یاد بگیرید.[3]

توانایی رد و بدل کردن اطلاعات از طریق مسنجر زنده ویندوز مایکروسافت[4]
یاهومسنجر از تاریخ 14 دسامبر 2012 دیگر قادر به تبادل اطلاعات نخواهد بود. علائم و سازه های Microsoft Windows Live Messenger ، همچنان بر روی لیست دوستان شما ظاهر می‌شوند اما فعال نمی‌باشند و اگر شما سعی کنید که پیغام‌های فوری به دوستانتان بفرستید، پیغام‌ها ارسال نخواهند شد.»


آیا یاهو قصد دارد چت روم های عمومی خود را بازگرداند؟
در واقع یاهو هیچ تصمیمی برای بازگشت تالارهای گفتگوی خود ندارد. سرویس هایی چون پالتاک ، آی سی کیو ، زامبل ، چت‌زی و اسکایپ[5] برای گفتگو میان کاربران اینترنتی وجود دارد اما یاهو هیچ کدام از اینها را تایید نمی‌کند. به نظر می‌رسد حتی با این تغییرات کلی، یاهو دیگر حتی شانس برگرداندن تالارهای گفتگوی خود راهم ندارد، شاید در این بین به نظر برسد که یاهو غروری دارد که باعث می‌شود به حرف مشتریان خود گوش ندهد. با این حال افراد می توانند به سرویس های دیگر رجوع کنند و از یاهو مسنجر برای اطلاع رسانی به دوستان خود استفاده کنند.

چگونه می توان در مورد بسته شدن این چت روم ها با یاهو بحث کرد؟ عده ای معتقدند، دیگر لزومی ندارد که یاهو مسنجر را در لپ تاپ های خود داشته باشند چرا که روزانه با صدها نفر در تالارهای مختلف بیشتر از یک دهه هم صحبت بوده اند و یاهو حالا این امکان را از آنها گرفته‌است.
با وجود این حقیقت که سوءاستفاده های فراوانی از تالارهای گفتگوی یاهو می‌شد و ربات های زیادی برای تبلیغات به آن هجوم می‌آوردند، چت روم‌های یاهو، محلی برای کاربران زیادی بود که با یکدیگر گفتگو می کردند، دوستان جدیدی پیدا می کردند و با افراد با زمینه های مختلف ارتباط می گرفتند. حداکثر ظرفیت اتاق های گفتگو 50 کاربر بود و ما می‌دیدیم که خیلی از این اتاق ها همه ساعت، پر بودند، به این معنا که مردم هنوز از این تالارها استفاده می کردند. به هر حال، یاهو در فروم‌های خود فضایی را برای بحث و تبادل نظر ایجاد کرد و همچنین کاربران زیادی از طریق ایمیل با یاهو درین زمینه ارتباط گرفتند.

یاهو برای کاربرانی که 15 سال از چت روم‌های عمومی آن استفاده کردند آیا برنامه ای دارد؟ عده ای از آنها معتقدند که گوگل هم موتور جستجوی قوی‌تری نسبت به یاهو دارد، هم سرویس ایمیلی بهتر، اسکایپ تجربه‌ی تماس تصویری با کیفیت‌تری را ارائه می‌دهد، دانشنامه آزاد ویکی پیدیا اطلاعات جامع تری دارد و فیسبوک ایده های اجتماعی بهتری را ارائه می‌دهد، حتی بلینگ[6] نقشه‌های بهتری را فراهم آورده است.
شاید همه‌ی اینها درست باشند، عده‌ای از کارشناسان همچنین معتقدند که شاید تنها دلیلی که باعث می‌شد در این فضای رقابتی شدید، یاهو همچنان زنده بماند، تالارهای گفتگوی آن بود. اما مدیران یاهو برنامه‌های دیگری برای کاربران خود ارائه خواهند داد.

آیا یاهو در بروز رسانی تالارهای گفتگوی خود مشکل داشت؟

در موارد زیادی گزارش شده بود که نسل جدید وسایل الکترونیکی مانند آی‌پد توانایی دسترسی به این تالارها را نداشتند. همچنین زمزمه‌هایی از ویندوز 9 شنیده می‌شد! یاهو می‌بایست یا این تالارها را حذف می‌کرد یا اینکه برای بروز رسانی آنها با تک تک سیستم عامل‌های موجود در دنیا که هر روز تغییر می‌کنند، کاربران خود را مدام با قعطی و تعطیلی روم‌ها روبرو می‌کرد.

آیا دلیل اصلی بسته شدن تالارهای گفتگوی یاهو، مشکلات مالی بود؟
نه لزوما! یاهو سالها تلاش می‌کرد با ربات‌هایی که به آن هجوم می‌آوردند مقابله کند که هر بار شکست می‌خورد، با بسته شدن این تالارها، بسیاری از این سوءاستفاده‌هایی که توسط رباتها انجام می‌شد از بین رفت.

آیا یاهو به قطع ارتباط افرادی که از این طریق، روزانه با یکدیگر در تماس بودند، فکر کرد؟
بله، ولی یاهو بارها به دلیل سوءاستفاده‌های جنسی و قاچاق و تبلیغات‌های دروغینی که در چت روم‌هایش اتفاق می‌افتاد، مورد سوال قرار می‌گرفت. قطع ارتباط افراد یا جلوگیری از استفاده‌های خلاف وجدان اخلاقی، کدام یک باید انتخاب شود؟ ما مطمئن هستیم، افرادی که یکدیگر را به خاطر بسته شدن این تالارها از دست داده اند، اگر در روابط دوستی خود مصرّ باشند، می‌توانند باز یکدیگر را در تالارهای گفتگوی دیگر پیدا کنند.

یاهو برای رفع این مشکلات چرا از برنامه نویسان و متخصصین مجرب بهره نگرفت؟
یاهو بارها و بارها، قدرت خود را در این زمینه محک زد و نهایت تلاش خود را تا آخرین روزها قبل از تصمیم گیری درباره حذف چت رومها، به کار گرفت، نباید اینطور فکر کرد که یاهو از این تصمیم خوشحال است به هر حال ما یکی از امکانات تفریحی یاهو را حالا دیگر نداریم.

بستن تالارهای گفتگو به نفع شرکت‌های رقیب نیست؟
شاید در کوتاه مدت اینطور به نظر برسد ولی سرویس یاهو سابقه‌ی طولانی خود را درین مسیر رها نخواهد کرد. هرچند که طبق برآوردهای شده در واحد آمارگیری یاهو، تنها حدود 20 درصد از کاربران یاهو، از تالارهای گفتگوی عمومی آن، استفاده می‌کردند. شما همچنین در گزارشی که سال2007 انتشار یافت، دیدید که 75 درصد استفاده کنندگان از این تالارها، رباتها بودند.

یاهو برای دگرباشان نیز، تالارهایی را اختصاص داده بود، کشورهای دگرباش ستیز اغلب، مکان امنی برای دوستیابی دگرباش‌ها فراهم نمیکنند، این تالارها فضای مناسبی برای آنها بود، بهتر نبود که دستِ کم یاهو تالارهای ِ با این ضرورت را حذف نمی‌کرد؟
باید این را در نظر گرفت که یاهو مسئول رفتار نظام‌های حاکم بر کشورهای دنیا نیست، ما امیدواریم که وضع بهتر شود، اما این امکان وجود داشت که تالارهای باقی مانده به شدت از طرف کاربران شلوغ شوند و افراد زیادی پشت درهای بسته منتظر بمانند، همچنین احتمال سوءاستفاده های دیگر نیز وجود داشت.



[1] Paltalk.com
[2] Icq.com
[3] Zumbl.com
[4] Chatzy.com
[5] Skype.com
[6] Bling

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر