آرشیو شماره‌های مجله

آرشیو شماره‌های مجله
لطفا برای دریافت شماره‌های مجله روی عکس کلیک کنید

۱۳۹۲ فروردین ۱۲, دوشنبه

صنعت پردرآمد، لذت پرهزینه

پرونده ویژه: پورنوگرافی (شماره دوم، آبان و آذر91) 

تابستان سال گذشته به خواست گروهی از دوستان تن به سفری ناخواسته دادم. یکی از همسفران ما چند ساعت پیش از شروع سفر با فردی که نمی شناخت رابطه جنسی برقرار کرده بود. او روزی دو بار ارتباط جنسی برقرار میکرد. در مسافرت مدام به دنبال تماشای فیلم های پورن بود تا جایی که حتی در من نیز این علاقه را ایجاد کرد. در آن سفر سه روزه او موفق شد با فردی ارتباط جنسی برقرار کند. از همان موقع از خودم می‌پرسیدم آیا تصاویر جنسی یا همان پورنوگرافی موجب این گونه رفتار های پرخطر در او شده است یا میل شدید او به رابطه جنسی علاقه به پورن دیدن را در او ایجاد کرده؟
شکی نیست تماشای فیلم های جنسی برای انسان لذت بخش است. ذهن، با دیدن آن پاداش میگیرد و لذت جنسی را در وجود انسانمی جوشاند.یافته های دکتر مكگاف استاد روانشناس در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که خاطرات تجربه هایی که به هنگام تحریک جنسی رخ می‌دهد، توسط هورمون غده آدرنال در مغز می‌نشیند و پاک کردن آنها دشوار است. از این رو به راحتی فرد دچار اعتیاد به دیدن تصاویر پورنمی شود و به سختی آن را ترک می‌کند. آثار مخرب تماشای لذت بخش فیلم های پورنوگرافی تنها به اعتیاد محدود نمی‌شود. افزایش میل خشونت، آموزش‌های نادرست، میل به آزارهای جنسی و... از دیگر عوارض تماشای مکرر چنین محصولاتی است. 

اعتیاد، تشدید، حساسیت زدایی، فعالیت جنسی
ویکتور بی کلاین، روانشناس بالینی در آمریکا در یک مقاله به چهار عامل از عوارض تماشای تصاویر جنسی اشاره کرده است. او این اطلاعات را از سه منبع اطلاعات تاریخی موارد کلینیکی، مطالعات رشته ای، مطالعات آزمایشگاهی و تجربی کسب کرده است. در توضیح عامل اول اعتیاد می گوید: اولین تغییری که رخ می‌دهد، اثر اعتیادی است. مصرف‌کننده هرزه‌نگاری به آن معتاد می‌شود. وقتی آنها یک بار از مطالب هرزه استفاده کنند، دوباره به آن رجوع می‌کنند و این روند، بارها و بارها تکرار می‌شود. به نظر می‌رسد که این مطالب،یک محرک قدرتمند جنسی برمی‌انگیزد که به دنبال آن، آزادسازی شهوت، اغلب توسط خودارضایی صورت می‌گیرد. هرزه‌نگاری، تصویر بسیار قدرتمند و هیجان‌آلودی ایجاد می‌کند که دائماً به ذهن فرد خطور می‌کند و او آنها را در مخیله خود تفصیل می‌دهد.آقای کلاین در ادامه افراد باهوش را آسیب پذیر‌تر می داند. او اعتقاد دارد قدرت خیال پردازی این دسته از افراد آنها را به اعتیاد تصاویر جنسی نزدیک تر می کند. همچنین در همان مقاله به نقل از گروهبان باب ناوارو بازرس صنعت پورنوگرافی در دپارتمان پلیس لس‌آنجلس می‌آورد: «قبول داشته باشید یا نداشته باشید، هر چه قدر افراد، باسوادتر باشند، به هرزه‌نگاری‌های بیشتری معتاد می‌شوند و البته پول بیشتری هم خرج آن می‌کنند .افراد بسیاری اعتراف کرده‌اند که اعتیاد افراطی به این مطالب داشته‌اند و کل زندگی‌شان را صرف آن کرده‌اند؛ ساعت‌ها خودارضایی کرده‌اند و همیشه به دنبال موارد وقیحانه‌تر می‌گردند. همانند یک معتاد الکلی یا افیونی، آنها همواره به دنبال ارضای بیشتر و مطالب مستهجن‌تر هستند، و هر سری زمان بیشتری طول می‌کشد که ارضا شوند». 
شاید برای افرادی که اعتیاد به تصاویر جنسی ندارند درک این موضوع سخت باشد. زمانی که این موج، افراد معتاد را در بر می‌گیرد دیگر هیچ چیز نمی‌تواند آنها را از کار خود باز دارد. هنگامی که موج شهوت آنها را فرا می‌گیرد، به پیامدهای آن و هزینه‌های آن بی‌توجه می‌شوند. درواقع اعتیاد به صورت مجازی بر زندگی حاکم است.
عامل تأثیر تشدیدی است. با گذشت زمان، فرد معتاد نیازمند انواع شدیدتر، آشکارتر، منحرف‌تر و عجیب ‌و غریب‌تر مطالب جنسی می‌شود تا «حال جنسی» خود را افزایش دهد. این فرآیند، یادآور اعتیاد به مواد مخدر است. با گذر زمان، همواره یک نیاز رو به افزایش برای موارد تحریک‌کننده تر وجود دارد تا همان تأثیر ابتدایی را داشته باشد. 
اینجاست که عامل سوم از نگاه آقای ویکتور بی کلاین، یعنی «حساسیت زدایی» رخ میدهد. محتویات کتاب‌ها، مجلات و فیلم‌هایی که ذاتاً شوک برانگیز، شکننده تابوها، غیرمشروع، کریه و غیراخلاقی هستند، اما از لحاظ جنسی تحریک کننده‌اند، به هنگام اعتیاد به هرزه‌نگاری، قابل قبول و عادی می‌شوند. آن گاه فعالیت‌های جنسی تشریح شده در هرزه‌نگاری‌ها (بدون توجه به منحرف یا ضداجتماعی بودن آن) مشروع تلقی می‌شوند. در این مواقع، یک حس رو به رشد «همه این کار را انجام می‌دهند»، به آنها اجازه می‌دهد که کارهایی انجام دهند که قبلاً برای آنها غیرمشروع بود و با عقاید اخلاقی و معیارهای شخصی سابق آنها در تضاد است.در این صورت ما به عامل چهارم یعنی «فعالیت جنسی» می رسیم.
چهارمین مرحله ای که اتفاق می‌افتد، افزایش تمایل برای انجام اعمال جنسی ای است که فرد در هرزه‌نگاری‌ها مشاهده کرده است. این اعمال عبارتند از: بی قید و بندی جنسی، عورت نمایی، شرکت در رفتارهای جنسی گروهی، نظربازی، کودک آزاری جنسی، تجاوز به عنف،رابطه جنسی با محارم و آسیب وارد آوردن به خود یا طرف مقابل به هنگام عمل جنسی.این رفتار دائماً در آنها رشد می‌کند و به یک اعتیاد جنسی می‌انجامد. دیگر اعتیاد آنها اعتیاد به تصاویر، داستان و یا هر محصول جنسی، هرزه، وقیح و یا هر چیز دیگر نیست بلکه اعتیاد به عمل جنسی است. آن هم عملی که در جستجوی تحریک بیشتر به تماشای موارد وقیح تری نشسته است و حال در پی تخلیه جنسی به دنبال تجربه آن عمال وقیحانه است. 


چگونه از اعتیاد به تصاویر جنسی رهایی پیدا کنیم؟
اگر فردی اعتیاد به تصاویر جنسی را در خود پیشرفته ببیند باید به کمک یک روانشناس یا روان پزشک سعی کند این بیماری روحی و جنسی را از خود دور کند. آقای کلاین در ادامه مقاله خود می گوید: «در برخی بیماران، من با تقریباً یک اعتیاد آنی مواجه شدم، در حالی که در دیگران، تقریباً ۱۰-۵ سال عرضه نامنظم هرزه‌نگاری موجب اعتیاد شده بود. اما همانند یک سرطان پنهان، این اعتیاد هیچ گاه محو نمی‌شود، مگر این که از طریق مداخلات روان درمانی، در پی معالجه آن برآییم.»
در گام اول باید دریابیم که به پورنوگرافی اعتیاد پیدا کرده ایم. آنهایی که بیشتر به تماشای تصاویر، داستان ها و یا مطالب پورن می نشینند باید خود را در معرض ابتلا به این بیماری بدانند. هر فردی با پرسش از خود و خلوت در این مورد می تواند اعتیاد داشتن و یا نداشتن خود، میزان ابتلا به این اعتیاد و سرعت پیشرفت آن را بیابد. یکی از راه های معمول در ترک هر اعتیادی ایجاد محدودیت های موقتی است. این راه ها زمانی می توانند اثرگذار و کار ساز شوند که شما وسوسه های جنسی خود را کنترل کنید. در موارد پیشرفته بهتر است از پزشک و روانشناس کمک بگیرید زیرا این اعتیاد مستقیما یک بیماری روحی است. شرم از مراجعه و خجالت کشیدن وضعیت را بدتر می کند. در هر لحظه ای که متوجه مشکل شدید برای جلوگیری از پیشرفت آن اقدام کنید تا باعث شرمندگی نشود. شکی نیست که هر روان درمانگر حافظ اسرار شماست. تنها مساله فوبیای آن فرد روانشناس یا روان پزشک است. حتما قبل از مراجعه به شکلی از نداشتن هراس نسبت به گرایش جنسی شما در آن فرد روان درمانگر اطلاع پیدا کنید. متخصصان برای درمان اعتیاد جنسی به دوروش روان درمانی، شامل شناخت درمانی فردی، گروه درمانی،برنامه های حمایتی و همین طور درمان های داروئی استفاده می کنند.
اگر فکر می کنید اعتیاد شما پیشرفته نیست و تصمیم قطعی نسبت به ترک اعتیاد ، حذف وابستگی ویا کاهش میزان تماشا و خواندن محصولات پورن دارید می توانید از راه هایی که در ادامه می آید یا موارد مشابه با توجه به شناخت نسبت خودتان اقدام کنید.
می توانید منابع پورن را دور از دسترس خود قرار دهید. این روز ها با یک کلیک و به راحتی تصاویر جنسی در اختیار هر کاربر اینترنت یا محصل مدرسه و دانشگاه قرار میگیرد. هرچقدر این دست از فیلم ها در دسترس سخت تری باشند، میزان تماشای آنها نیز کمتر می شود. به میزان ایمان خود نسبت به ترک یا حذف وابستگی و یا کاهش میزان تماشا اقدام کنید. مثلا در صورت تصمیم به ترک هیچ نسخه پشتیبان نگه ندارید و به طور کامل آرشیو خود را از بین ببرید. همچنین اگر به کار و تحصیل شما لطمه نمیزند اینترنت خود را قطع کنید و یا اگر دسترسی به سایت های پورنو گرافی از طریق سرویس اینترنت شما محدود شده است از فیلترشکن ها و تونل های دور زدن اینترنت فیلتر شده استفاده نکنید و آنها را نیز حذف کنید.
همین طور می توانید در زمان وسوسه برای دیدن فیلم یا خواندن داستان جنسی، خودتان را مشغول یک فعالیت دیگری بکنید. هرقدر این فعالیت انرژی بر و وابسته به گروه یا فرد دیگری باشد جواب بهتری میدهد. مثلا ورزش های گروهی که شما باید همراه دوستان و هم باشگاهی های خود این کار را بکنید. خستگی و مشغله اجازه نمی دهد انسان وقتش را در دیدن فیلم هایی که همیشه وقت برای تماشای آنها هست هدر بدهد. 
اگر هم امکان ورزش کردن و یا مشغله ایجاد کردن برای خود ندارید، سعی کنید تنها نمانید.اگر تنها بودید و امکان حضور هیچ همراهی را نداشتین سعی کنید از آن فضا خارج شوید. مثلا شب به جای تنها در خانه بودن به خانه یکی از دوستان یا اقوام بروید یا این که مدت زمان تنها بودن در خانه را که ممکن است اقدام به تماشای فیلم های پورن داشته باشید را بیرون از خانه بگذرانید و کنار دوستانتان باشید. 
پیش از آغاز تلاش برای ترک اعتیاد یا حذف وابستگی ویا کاهش تماشای محصولات جنسی به یاد داشته باشید هرگز این عادت به یک باره در شما ایجاد نشده است که به یک باره آن را کنار بگذارید. اگر فکر می کنید در ترک یک باره آن کمی ضعیف هستید، غرور خود را کنار بگذارید و آرام آرام برای ترک آن اقدام کنید. 

تاثیرات پورنوگرافی 
گاهی وقت ها افراد ناخواسته به تماشای این فیلم ها روی می آورند و گاهی نیز برای درمان یا یادگیری به دنبال محصولات پورن می روند. اعتیاد به محصولات پورن عارضه پورنوگرافی نیست. ممکن است برخی افراد تنها با یک بار تماشا یا خواندن مطالب پورن دچارمشکلاتی بشوند. در ادامه به برخی از این مشکلات که متاثر از پورنوگرافی است اشاره می کنیم.



تاثیر بر روی کودکان و نوجوانان
مشاهده پورنوگرافی سبب می شود کودکان با دوستانشان این کار را امتحان کنند. کودکان اغلب هر چیزی را که می بینند، می خوانند و یا می شنوند تقلید می کنند. محققین بر این باورند که قرار گرفتن در معرض پورنوگرافی سبب می شود که کودک همان کار مشابه را بر روی کودکان کم سن و سال تر، کوچک تر و آسیب پذیر تر تکرار کند. تحقیقات نشان داده انجام هر گونه رابطه جنسی زودرس با دو دلیل تجربه و مشاهده جنسی صورت می گیرد. یعنی کودک منحرف جنسی ممکن است که مورد تجاوز قرار گرفته باشد و یا تنها تصاویر منحرف کننده جنسی را مشاهده کرده باشد.در تحقیقی که دکتر جنینگز برینات بر روی ۶۰۰ دختر و پسر دبیرستانی آمریکا انجام داد، به این نتیجه رسید که۹۱ درصد از پسران و ۸۲ درصد از دختران تصاویر مختلفی پیرامون محرک های جنسی را مشاهده کرده اند. بیش از ۶۶ درصد از پسران و بالغ بر ۴۰ درصد از دختران اظهار داشتند که خواستار انجام عملی مشابه آنچه مشاهده کرده اند میباشند. در میان دبیرستانی ها ۳۱درصد از پسران و ۱۸ درصد از دختران اعتراف کردند که چند روز پس از مشاهده تصاویر محرک جنسی، برخی از آنها را شخصا انجام داده اند.
هویت جنسی در زمان کودکی و نوجوانی شکل می گیرد. کودکان ۱۰ – ۱۲ ساله هویت معینی نسبت به مسائل جنسی ندارند. به مرور زمان که از نظر جسمی رشد میکنند، والدین، معلمین و مشاوران باید اطلاعات لازم در زمینه روابط جنسی را در اختیار آنها قرار دهند. مشاهده تصاویر مربوط به پورنوگرافی، فرایند رشد جسمی و جنسی کودک را از حالت عادی خارج کرده و باعث ایجاد اغتشاش در افکار آنها می شود.
از طرف دیگر با تماشای تصاویر جنسی معمولاً کودکان و نوجوانان خیلی زودتر از زمان لازم و به طور نابهنگام به روابط جنسی کشانده می شوند و آمادگی لازم برای انجام چنین کاری را ندارند. این آگاهی زود هنگام از مسائل جنسی نه تنها خطرناک است بلکه باعث ایجاد سردرگمی در آنها نیز می شود.
برانگیختگی جنسی و حس رضایت احتمالی که با مشاهده پورنوگرافی در فرد ایجاد می شود در حالات فرد تاثیر می گذارد. به عنوان مثال اگر محرک یک کودک نابالغ تصاویر پرونوگرافی باشند، ممکن است تحریک شدن او برای همیشه مشروط به مشاهده تصاویر محرک جنسی شود و به اصطلاح رابطه جنسی او شرطی شود. 
تنها راه جلوگیری از رسیدن چنین آثار مخربی به کودکان و نوجوانان، توجه ویژه والدین و آموزش از طرف خود آنها نسبت به رابطه جنسی و تماشای تصاویر جنسی است. 

تاثیر پورنوگرافی بر کودک آزاری 
کودک آزاری جنسی یکی از انحرافات جنسی است که دلایل مختلفی دارد. این عمل باعث بروز مشکلات بسیار بزرگ برای کودکان قربانی می شود و امنیت روانی جامعه را تهدید می کند. نتیجه یک تحقیق نشان میدهد بیش از یک سوم افرادی که در طول زندگی خود به کودکان تجاوز کرده اند ادعا می کنند که پیش از ارتکاب به جرم، به دیدن عکس های محرک اقدام می ورزیدند. در این میان ۵۳درصد از متجاوزین اظهار می داشتند که پیش از تجاوز به کودکان، به طور عمدی برای تحریک بیشتر تصاویر محرک جنسی مربوط به کودکان را تماشا می کردند.تحقیقات انجام شده بر روی افرادیکه متهم به برقراری رابطه جنسی با کودکان بودند، اثبات کرد که ۷۷درصد مجرمینی که به پسران و ۸۷درصد مجرمینی که به دختران تجاوز کرده بودند، به طور مرتب در حین ارتکاب به این عمل تصاویر محرک جنسی تماشا میکردند. علاوه بر این، از نقطه نظر متجاوزین استفاده از تصاویر محرک جنسی عملکرد تجاوز به کودک را به طرق مختلف تسریع می بخشد. به عنوان مثال برخی از مجرمین با نشان دادن عکس دلخواه به قربانی به روشنی به او توضیح می دانند که از آنها چه کاری میخواهند انجام دهند. همچنین آنها از تصاویر برای تحریک کودکان نیز بهره می گرفتند، و همچنین از احساسات بازدارنده آنها می کاستند و با آنها ارتباط برقرار می کردند و او را متقاعد می کردند که انجام عمل جنسی به شیوه خاص، بلامانع است: “نگاه کن این آدم از انجام این کار لذت میبرد، پس تو هم لذت خواهی برد.”

تاثیر پورنوگرافی بر خشونت جنسی
متاسفانه یکی از آثار خطرناک فیلم های پورنوگرافی رواج و گسترش خشونت است. برخی از این فیلم ها مستقیما به سراغ اعمال خشن جنسی می روند و همان طور که گفته شد قبح و وقاحت چنین اعمالی را از بین می برند. از طرف دیگر تماشای تصاویر خشونت آمیز جنسی باعث تحریک و افزایش احساسات خودآزاری و دیگرآزاری جنسی میشود. برخی از پژوهشگران معتقند در میان همه‌ی انسان ها میل به خود آزاری یا دیگر آزاری وجود دارد. در فیلم های پورنوگرافی به خصوص آنهایی که به مساله اسلیو(برده) و میسترسی یا مستری می پردازند باعث تقویت چنین احساساتی در افراد سادیستی و مازوخیستی می شوند. از طرف دیگر در اکثر فیلم های پورنوگرافی فاعل یا فاعلان پورن استار به نوعی مدیریت رابطه جنسی را بر عهده می گیرند. افراد مفعول باید بی چون و چرا تن به تمام خواسته های آنها بدهند و در این فیلم ها همیشه هر دو طرف راضی هستند. رواج این رفتار های مرد سالارانه بر روی تماشاگران مرد تاثیر ویژه ای میگذارد. آنها سعی می‌کنند برای نشان دادن میزان حرارت جنسی و یا در مردان فاعل، نشان دادن مردانگی خود دست به تقلید چنین رفتارهایی بزنند که در رابطه جنسی واقعی آسیب جدی بر روی افراد مفعول می‌گذارد. حتی ممکن است فرد مفعول در رویا پردازی های جنسی خود شریک جنسی مناسب‌اش را با یک پورن استار و اعمال خشونت بار او مقایسه کند که در واقعیت اجرای چنین رفتار خشن و غیر عقلانی به او و یا احساسات شریک جنسی‌اش لطمه می‌زند.


تاثیر پورنوگرافی بر روابطه جنسی و عاطفی
تقلید رفتارهای پورن استارها شاید با کمی سانسور خشونت و توهین‌هایی که روح مرد سالارانه را به همراه دارد، گاهی اثرات خشونت آمیز خود را از دست بدهد اما تاثیر بزرگی بر روابط جنسی و عاطفی افراد می‌گذارد. هر رابطه عاطفی برای استمرار و استحکام نیاز به رابطه جنسی دارد. از طرف دیگر هر فرد برای تامین غرایض جنسی خود نیاز به تخلیه آنها دارد. در زمانه امروز با گسترش اینترنت و آسان بودن انتقال تصاویر به راحتی محصولات پورنوگرافی در اختیار افراد قرار می گیرد. کمتر کسی است که پیش از رابطه جنسی حتی یک بار تجربه تماشای تصاویر جنسی را نداشته باشد و افراد بسیاری هستند که با دیدن چنین تصاویری حسرت یک رابطه جنسی واقعی را نخورده باشند. 
زمانی که فرد به رابطه جنسی واقعی خود با یک کارگر جنسی و یا شریک عاطفی می رسد شاید به یاد تصاویر و نوع رابطه جنسی پورن استار ها بیافتد. میل به اجرای چنین رفتار هایی حتی اگر موارد تحقیر آمیز و خشونت باری در بر نداشته باشد نیازمند گفتگویی پیش از رابطه جنسی دارد. در غیر این صورت شاید فرد مقابل تن به خواسته هایی بدهد که در آینده ادامه آن رابطه را سخت و یا غیر ممکن کند.
از طرف دیگر در تمامی فیلم های پورن بازیگران آن از رابطه ای که برقرار کرده اند راضی اند. در رابطه واقعی همیشه این اتفاق نمی افتد و ندانستن چنین موضوعی می تواند باعث سرخوردگی و سردرگمی به ویژه در نوجوانان شود. فرد درحالی که شناخت کافی از چگونگی ارضا فرد مقابل ندارد تن به رابطه ای میدهد با پیشفرض یک فیلم پورنو که تمام لحظه ها افراد لذت جنسی برده اند و در پایان از این لذت خوشحال اند. براورده نشدن چنین انتظاری حتی ممکن است فرد را به بیماری های روحی و روانی نزدیک کند. 
همچنین ممکن است فرد پس از ازدواج یا شروع یک رابطه عاطفی همچنان درگیر تماشای تصاویر پورنوگرافی باشد. او انرژی جنسی خود را در تماشای این تصاویر خرج می کند و در زمان برقراری رابطه با شریک خود سردی نشان میدهد. این حس به هر دوی آنها القا میشود که در انجام رابطه جنسی ناتوان هستند. در مواردی زوج ها و شرکای عاطفی بوده اند که برای رفع سردی در رابطه جنسی به تماشای فیلم های پورنوگرافی روی آورده‌اند اما تماشای این فیلم‌ها و برآورده نشدن آن رضایت ظاهری بازیگران فیلم های جنسی باعث سردی در روابط آنها گشته است. 
به نظر میرسد ما نیازمند منابع بیشتر درباره آثار پورنوگرافی بر زندگی افراد را داریم و باید هر چه بیشتر علمی اما به زبان ساده این مسائل مهم را به گوش افراد جامعه برسانیم. ما در این پرونده سعی کردیم نگاه کلی به مساله پورنوگرافی و آثار آن در زندگی انسان داشته‌باشیم. امید است این پرونده ضمن ایجاد پرسش و چالش های جدیدی برای مخاطبان ما و تماشاگران فیلم های پورنوگرافی حرکت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در باره عوارض این صنعت نیز آغاز شود و گروه های دیگر اطلاع رسانی با نگاه های دیگر و آزادانه تر به تحلیل این موضوع مهم بپردازند. 
شایان.میم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر