آرشیو شماره‌های مجله

آرشیو شماره‌های مجله
لطفا برای دریافت شماره‌های مجله روی عکس کلیک کنید

۱۳۹۲ تیر ۶, پنجشنبه

من وجود دارم: جودی فاستر

راز اقلیت (شماره سوم، دی و بهمن91)

قطعا هر کسی کمی به فیلم و دنبال کردن بازیگران بزرگ دنیا علاقمند باشد، نام و چهره‌ی جودی فاستر برایش آشنا خواهد بود. جودی فاستر یکی از هنرمندان قدیمی، محترم و معتبر سینمای هالیود است که این روز ها بیش از پیش نامش بر سر زبان ها افتاده است. اما این بار نه برای درخشیدن در یک فیلم یا سریال تلویزیونی با قصه ای خیالی، بلکه برای درخشیدن در سخنرانی خود در مراسم گلدن گلوب امسال (2013) آمریکا. سخنرانی متحیر کننده ای که بعد از سال ها، مهر پایانی بر شایعات پیرامون این بازیگر برجسته زد. به همین مناسبت «من وجود دارم» این شماره را به این هنرمند اختصاص دادیم.
پرهاما

جودی فاستر: لزبین پرجرات، هرچند با تاخیر!
19 نوامبر 1962 (1341)، روز آغازین هفته بود که آلیشیا در لس آنجلس کالیفرنیا متولد شد. اولین سختی در زندگی‌اش حتی قبل از متولد شدنش برایش رقم خورد؛ جدا شدن پدر و مادرش، 3 سال قبل از به دنیا آمدن آلیشیا. خواهر و برادر آلیشیا نام مستعاری برای او انتخاب کرده بودند، «جودی» که او در زندگی حرفه ای خود از این اسم بهره گرفت. تنها 3 سال داشت وقتی برای اولین بار جلوی دوربین برای تبلیغات رفت و در 5 سالگی اولین نقش کوتاه خود را در 2 قسمت از یک سریال تلویزیونی(Mayberry R.F.D) اجرا کرد. با بازی به عنوان نقش مکمل در فیلم راننده تاکسی (Taxi Driver) مطرح و نامزد بهترین نقش مکمل در Academy Award شد و با بازی زیبای خود در سکوت بره ها (The Silence of the Lambs) که سه جایزه ی معتبر جهانی را برایش به ارمغان آورد، بر شهرت خود افزود. در سال 1985 (1364) از دانشگاه Yale در رشته ی ادبیات فارغ التحصیل شد. او علاوه بر زبان انگلیسی، به فرانسوی نیز آشنایی کامل دارد و نقش کوتاهی در یک فیلم فرانسوی (A Very Long Engagement) داشته است. همچنین زبان آلمانی و اسپانیایی را می فهمد و کمی هم با ایتالیایی آشنایی دارد. بعد از گذران تقریبا همه عمر خود در هالیوود به عنوان بازیگر، کارگردان و تهیه کننده، دریافت سه جایزه ی بفتا (British Academy of Film and Television Arts) و سه جایزه ی گلدن گلوب (Golden Globes)، همچنین برنده و نامزدی برای جوایز متعدد دیگر، اکنون یکی از معتبرترین چهره ها در سینمای آمریکا است و بالاترین دستمزد ها را برای ایفای نقش به او پیشنهاد و پرداخت می شود.
وی در سخنرانی بهت آور خود، در مراسم گلدن گلوب امسال (2013) به عنوان یک لزبین رسما آشکارسازی کرد. وقتی که او از مادر خود تقاضا کرد آشکارسازی عمومی او را بپذیرد، تقریبا اشک در چشم همه ی مهمانان جمع شده بود. او سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: «امشب یک سخنرانی آشکارسازی بزرگ داریم.» و ادامه داد: «من قبلا آشکارسازی کردم، هزاران سال پیش در عصر حجر. روزهای قبل که یک دختر جوان شکننده برای خانواده و افراد مورد اعتماد خود و همکارانش هویت جنسی خودش رو آشکار کرده و به تدریج به اینکه دیگران و تقریبا هر کسی که با اون ملاقات می کرده رو [به عنوان یک همجنسگرا] بشناسند، افتخار کرده. اما امروزه ظاهرا از هر شخصیت شناخته شده ای انتظار میره که زندگی خصوصی و شخصی اش رو در مصاحبه های خبری در میون بگذاره.»
این سخنرانی قطعا برای همه بسیار غیر قابل پیش بینی و تعجب برانگیر بود نه برای ماهیت سخنرانی بلکه برای اینکه جودی همیشه بسیار بسیار در خصوص افشا کردن جزییات زندگی خوصوصی اش محتاط بود و همیشه همه آن را محترمانه پذیرفته بودند.



این هنرمند 50 ساله در ادامه گفت: «من رو ببخشید اما اون شخص [سابق] من [واقعی] نبودم و هرگز نخواهم بود. اما لطفا از من حمایت کنید وگرنه شوی واقعیت (reality show) من خیلی خسته کننده می شه! اما جدا از شوخی شما یک شخصیت عمومی و شناخته شده از کودکی داشته باشید؛ اگر شما ناچار باشید برای احساس کردن یک زندگی واقعی، صادقانه و طبیعی بجنگید؛ در این صورت شاید شما مجبور باشید حریم خصوصی هر چیز را حفظ کنید.»
در سال 2007 جودی برنده ی جایزه Women in Entertainment شد و در آنجا از Cydney Bernard با عنوان «سیدنی زیبای من» تشکر کرد. آنها در سر صحنه ی فیلم Sommersbyدر سال 1993 (1372)با هم آشنا شدند و به اتفاق یکدیگر دو پسر به نام های Charles و Christopherرا بزرگ کردند. جودی همیشه از اظهارنظر در رابطه با همجنسگرا و لزبین بودن خود تا کنون خودداری می کرده است. جودی و سیدنی (Cydney) در سال 2008 (1387) از هم جدا شدند و جودی در مراسم گلدن گلوب اعلام کرد که مجرد است.
جودی یک Atheism است و البته اظهار داشته که احترام بسیار برای تمامی ادیان قایل است و زمان بسیاری را صرف خواندن متون مقدس کرده است.
جودی از سال 1968 (1347) تا کنون جلوی دوربین هالیود درخشیده است. پروژه ای که هم اکنون روی آن کار می کند بازی در فیلم سینمایی بهشت (Elysium) در کنار مت دیمون (Matt Damon) است که در 9 آگست 2013 به روی پرده خواهد رفت و دوست داران جودی می توانند بعد از دو سال شاهد هنرنمایی این بازیگر برجسته و قدرتمند باشند.

:منابع
http://www.tcm.com
http://www.imdb.com
http://hollywoodlife.com
http://www.youtube.com
http://www.dailymail.co.uk
http://www.thebiographychannel.co.uk

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر