آرشیو شماره‌های مجله

آرشیو شماره‌های مجله
لطفا برای دریافت شماره‌های مجله روی عکس کلیک کنید

۱۳۹۲ مهر ۷, یکشنبه

بهداشت جنسی لزبین‌ها

زندگی اقلیتی (شماره چهارم، اسفند91، فروردین92)

در این مقاله سعی شده است حقایق علمی‌ای بازگو شود که لزبین‌های ایرانی به شدت به آن احتیاج دارند. خیلی از لزبین‌ها خجالت می‌کشند تا سوالات‌شان را مطرح کنند و یا اینکه می‌پندارند هرگز در معرض بیماری‌های جنسی قرار نمی‌گیرند. ضمن اینکه در گوشه‌کنار فضای مجازی اطلاعات زیادی در امر بهداشت جنسی برای افراد با گرایش‌های جنسی مختلف وجود دارد، اما به حق، منابع غنی اطلاعاتی برای بهداشت جنسی لزبین‌ها یافت نمی‌شود. امیدوارم که این پرونده شروعی برای اطلاع‌رسانی مفید و گسترده در این زمینه باشد.
یاس ِ آسمون



چرا لزبین‌ها باید به داشتن رابطه‌ی جنسی ایمن فکر کنند؟
به طور کلی لزبینها در خطر پایینی برای ابتلا به بیماری ایدز و حاملگی ناخواسته قرار دارند اگرچه رابطه‌ی جنسی بین زنها همیشه ایمن نیست و لزبین‌ها هم درست به اندازه زنانی که با مردان رابطه‌ی جنسی دارند در خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی هستند بنابراین زنان نیاز دارند تا این خطرها را بشناسند و بدانند چطور از خودشان محافظت کنند.

ایمنی جنسی برای لزبین‌ها چیست؟
ایمنی جنسی به هرعملی که باعث شود شما در خطر ابتلا به ایدز یا دیگر بیماری‎های مقاربتی قرار نگیرید گفته می‌شود رابطه جنسی امن‌تر به رابطه‌ی جنسی‌ای اشاره میکند که خطر ابتلا به ویروس ایدز و دیگر بیماری‌های مقاربتی به کمترین حد ممکن برسد. لزبینها میتوانند با اطمینان حاصل کردن از اینکه در طول رابطه‌ی جنسی مایعات بدن همچون خون و تراوشات واژن وارد بدنشان نشود خودشان را در برابر ایدز و بسیاری از بیماری‌های مقاربتی حفاظت کنند. هشدارهای دیگری که میتوان عنوان کرد شامل به اشتراک نگذاشتن اسباب بازی‌های جنسی است اگر این اسباب بازی‌ها را مشترکاً استفاده میکنند باید از کاندوم جدید برای هرکدام از شرکای جنسی استفاده کنند. بعضی از فعالیت‌های جنسی هم دارای ریسک پایین‌تری در نظر گرفته میشوند. مانند: بغل کردن؛ ماساژ دادان، لمس کردن و یا استمناء (خودارضایی).
اگرچه بیماری‌های مقاربتی مانند هرپس (تبخال) و شپش میتوانند به تنهایی از طریق تماس پوستی منتقل شوند. تنها راه برای اطمینان دو زن از اینکه در طول رابطه‌ی جنسی هیچگونه خطری آنها را تهدید نمیکند انجام تست کامل و نداشتن فعالیت جنسی با زنان یا مردان دیگر میباشد.

لزبین ها، رابطه‌ی جنسی و ایدز
لزبین‌ها و یا زنان دوجنسگرا (بایسکشوال) در خطر بالایی برای ابتلا به ایدز از یک زن به زن دیگر قرار ندارند.
اگرچه متاسفانه در بسیاری زنان:
بعضی لزبینها رابطه‌ی جنسی غیرایمن با مردها دارند. یک تحقیق در انگلستان نشان داد که 85 درصد زنانی که با زنان رابطه‌ی جنسی دارند همچنین با مردان هم رابطه‌ی جنسی دارند.
بعضی لزبینها مواد مخدر تزریق میکنند و سوزن مشترک استفاده میکنند. تحقیقات در رابطه با معتادان تزریقی نشان داده زنان معتاد تزریقی که با زنان رابطه‌ی جنسی دارند در ریسک بالاتری برای ابتلا به ایدز نسبت به دگرجنسگرایانی که مواد مخدر تزریق میکنند قرار دارند.
بعضی لزبینها که قصد بارداری دارند در مورد اهداکنندگان اسپرم تصمیم گیری میکنند. بانک‌های اسپرم مشروع مایع منی اهداکنندگانشان را از نظر بیماری ایدز و دیگر بیماری‌های جنسی تست میکنند اگرچه بسیاری از لزبین‌ها تمایل دارند اسپرم فردی را که میشناسند استفاده کنند تا استفاده از این بانک ها.
بعضی از لزبینها فعالیت‌های جنسی خطرناک دارند. این فرض گسترده استدلال شده است که لزبین‌ها جمعیتی با ریسک پایینی برای ابتلا به ایدز قرار دارند و آنها باور دارند ویروس HIV چیزی نیست که آنها نیاز داشته باشند نگران باشند.

خطرات ابتلا به ایدز برای لزبین‌ها چیست؟
HIV در شیر زنان، خون، مایعات واژن یا منی فردی با ویروسHIV حضور دارد. بنابراین اگر هرکدام از این مایعات وارد بدنتان شوند شما در خطر ابتلا قرار میگیرید. خطر انتقال ایدز در طول مقاربت جنسی بین زنان پایین است. زنان بسیار اندکی شناخته شده‌اند که ایدز را به زنان دیگر منتقل کرده‌اند اگرچه بعضی فعالیت‌های جنسی لزبین‌ها ریسک ابتلا بهHIV را افزایش میدهد و اقدامات احتیاطی برای محافظت از آلودگی باید صورت بگیرد.

رابطه‌ی جنسی دهانی:
ریسک انتقال HIV از طریق رابطه‌ی جنسی دهانی پایین است اما این ریسک در صورتی که زنی بریدگی یا زخم در دهانش داشته باشد افزایش پیدا میکند و یا اگر شریک جنسی‌ای که دریافت کننده رابطه‌ی جنسی دهانی میباشد در واژن خودش زخم داشته باشد و یا در دوران پریود خودش باشد. رابطه‌ی جنسی دهانی در صورتی که از یک سد دندان (یک مربع لاتکس بر روی ناحیه تناسلی، میتوانید یک کاندوم مردانه را نیز به اندازه دلخواه ببرد) استفاده کنید امنتر خواهد بود. زیرا مانع ورود مایع واژن و یا هرگونه خون به دهان شما می‌شود.

به اشتراک گذاری اسباب بازی‌های جنسی
به اشتراک گذاری اسباب بازی‌های جنسی (برای مثال لرزاننده‌ها) میتواند خطرناک باشد اگر مایع واژینال ، خون و یا مدفوع بر روی آنها وجود داشته باشد. همیشه آنها را تمیز کنید و برای هر شریک یک اسباب بازی جدا داشته باشید. باور کنید شریک شدن در این مورد ایده‌ی خوبی نیست.

رابطه‌ی جنسی خشن
هرعمل جنسی که به خونریزی یا بریدگی در آستر مخاط واژن و یا مقعد ختم شود خطرناک است، مانند عمل فیستینگ ( فیستینگ به وارد کردن آهسته و با احتیاط پنج انگشت دست به درون واژن شریک جنسی گفته میشود که میتوان تا وارد کردن کل مچ دست ادامه داد) و یا بعضی فعالیت‌های سادیست مازوخیست.

اهدا کننده اسپرم
اگر زنی قصد استفاده از اسپرم برای بارداری را دارد نیاز دارد تا در مورد تاریخچه پزشکی فرد اهدا کننده اسپرم و هرگونه فاکتورهای خطر شامل استفاده از مواد مخدر و تاریخچه جنسی فرد مطلع باشد. بسیار مهم است که اهدا کننده اسپرم تست HIV بدهد.

دیگر بیماری‌های جنسی لزبین‌ها چیست؟
اگرچه تا اینجا صحبت از پایین بودن احتمال ابتلا زنان لزبین و دوجنسگرا به بیماری ایدز کردیم اما هنوز بسیاری از بیماری‌های جنسی دیگر مانند تبخال تناسلی وجود دارد که لزبین‌ها به اندازه زنان دگرجنسگرا احتمال ابتلا به آنها را دارند.
برفک
رشد بیش از حد مخمر که باعث خارش و سوزش واژن میشود معمولا همراه با ترشحات سفید رنگ همراه است. این مخمر میتواند در رابطه جنسی بین زنان منتقل شود اگرچه انتقال آن از طریق رابطه‌ی جنسی دهانی پایین است.
واژینوز
باکتریال رشد بیش از حد باکتری‌های واژن که باعث ترشحات بدبو میشود که لزبینها اغلب آن را تجربه میکنند و احتمالا با صابون‌های معطر و روغن حمام در ارتباط است.

زگیل تناسلی
برجستگی‌های بدون درد در فرج، مهبل (واژن)، گردن رحم و یا دور مقعد. این زگیل‌ها میتوانند از طریق تماس با زگیل منتقل شوند به عنوان مثال از طریق لمس کردن، مالش یا به اشتراک گذاشتن اسباب بازی‌های جنسی. بعید است که زگیل غیرتناسلی مانند زگیل دست بتواند به واژن منتقل شود. در ابتدا، زگیل‌های تناسلی کوچک، سفت و بدون درد هستند و ممکن است در ناحیه واژن باشند. همچنین ممکن است در اطراف مقعد به وجود بیایند و اگر در مراحل اولیه درمان نشوند، ممکن است بزرگ شوند و نمایی گل کلمی و گوشتی پیدا کنند اما اهمیت این زگیل‌ها در آن است که برخی از آنها ممکن است خطر سرطان دهانه رحم یا سایر سرطان‌های منطقه تناسلی را افزایش دهند. درمان آنها با یک پماد که روی ضایعه مالیده می‌شود، امکان پذیر است. البته راه‌های درمانی دیگر نیز وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به فریز کردن آن با یک جسم بسیار سرد اشاره کرد که توسط پزشک انجام می‌شود.همچنین برای برداشتن زگیل‌های بزرگ ممکن است نیاز به جراحی باشد.

تریکوموناس واژینالیس
باعث ایجاد ترشحات کف مانند واژن و سوزش میشود و تنها توسط تماس با واژن منتقل میشود برای مثال استفاده از اسباب بازی جنسی مشترک و یا دست زدن.
تریکوموناس شایعترین بیماری منتقله از راه جنسی و قابل درمان در خانمهای جوان فعال از نظر جنسی می‌باشد
علائم عفونت در زنان شامل ترشح کف آلود سبز یا زردرنگ بدبو است. این عفونت می‌تواند منجر به احساس ناراحتی حین مقاربت و ادرار کردن شود. در موارد نادر، درد در ناحیه زیرین شکم وجود دارد. علائم معمولاً در زنان بین 28-5 روز بعد از مواجهه با انگل رخ می‌دهد.
التهاب ناحیه تناسلی که در اثر تریکوموناس ایجاد می‌شود، می‌تواند استعداد شخص را به عفونت HIV افزایش دهد البته در صورتی که شخص با ویروس HIV تماس پیدا کند.

هرپس (تبخال تناسلی)
تبخال می‌تواند زخم‌های دردناک در داخل فرج/واژن و یا مقعد (اینها تبخال تناسلی هستند) و یا بر روی دهان (زخم‌های سرد) ایجاد کند. تبخال می‌تواند از طریق تماس با زخم منتقل شود. برای مثال از طریق لمس کردن، نوازش کردن و یا به اشتراک گذاشتن اسباب بازی‌های جنسی . در رابطه جنسی دهان در صورت وجود زخم در دهان میتواند ویروس منتقل شود. همچنین ممکن است شخصی ناقل ویروس هرپس باشد اما هیچوقت علائمی نداشته باشد یک تحقیق آمریکایی نشان می‌دهد که اکثریت زنانی که رابطه جنسی با زنان دارند و به هرپس آلوده هستند از عفونت خود بی اطلاع هستند.در حال حاضر نمی توان تبخال ناحیه تناسلی را معالجه کرد اما با درمان می‌توان علایم بیماری را تخفیف داد و از عود بیماری جلوگیری کرد.. تاول‌های دردناک و زخم‌های باز که قبل از آن خارش، سوزش یا احساس آزردگی در ناحیه تناسلی وجود دارد، از علایم ابتلا به این بیماری است. هنگامی که علایم وجود ندارد، ویروس به حالت خفته درآمده است و وقتی که ویروس دوباره فعال شود، علایم باز می‌گردند اما بازگشت علایم به معنای عفونت جدید نیست. از طرفی، تاول‌ها ممکن است به درون مجرای تناسلی تا گردن رحم و نیز پیشابراه گسترش یابند. پس از چند روز، تاول‌ها می‌ترکند و از آنها زخم‌هایی کم عمق و دردناک بر جای می‌ماند که یک تا سه هفته به طول می‌انجامد ولی ویروس برای همیشه در بدن باقی می‌ماند.

انگل / شپش عانه
چسبیده به ناحیه تناسلی و دیگر موهای بدن باعث خارش و گاهی اوقات ایجاد لکه‌های خون ناشی از گزش آنها میشوند. از طریق تماس پوست بدن برهنه منتقل میشوند.

کلامیدیا
یکی از متداول ترین عفونت‌های باکتریایی مقاربتی به شمار می‌رود و در خانم‌ها موجب عفونت دهانه رحم می‌شود که قابل درمان بوده و توسط یک باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می‌شود. چنانچه این بیماری به موقع درمان نشود می‌تواند مشکلات جدی را برای فرد ایجاد کند.مرکز کنترل بیماری و پیشگیری تخمین می‌زند که سالانه بیش از 3 میلیون فرد به این بیماری مبتلا می‌شوند.
باکتری کالامیدیا در مایع واژن و مایع منی وجود دارد. کلامیدیا برخی اوقات بیماری خاموش نامیده می‌شود. زیرا ممکن است شما مبتلا باشید ولی آگاه نباشید. علائم اغلب طی 3-1 هفته بعد از آلودگی ظاهر می‌شوند. افرادی که علامت‌دار هستند ممکن است یک ترشح غیر طبیعی ( موکوس ، چرک ) از مهبل یا آلت تناسلی مردانه داشته باشند و یا دچار درد به هنگام ادرار کردن شوند. عفونت در صورتی که درمان نشود ممکن است در بدن شما حرکت نماید. باکتری می‌تواند مدخل رحم ، لوله‌های تخمدانی و کانال ادراری را در زنان آلوده نماید، جایی که نهایتاً منجر به بیماری التهابی لگن می‌گردد. در مردان باکتری می‌تواند ایجاد اپیدیدیمیت نماید. بیماری التهاب لگن و التهاب اپیدیدیم دو بیماری بسیار جدی می‌باشند. کلامیدیا تراکوماتیس همچنین می‌تواند باعث عفونت رکتوم و چشم ( التهاب ملتحمه یا چشم صورتی ) گردد. باکتری در صورت تماس جنسی آلوده، می‌تواند منجر به عفونت گلو گردد.
هر ساله بیش از یک میلیون زن در آمریکا به بیماری التهاب لگن که یک عفونت جنسی اندام تولید مثل است، مبتلا می‌شوند. حدود نیمی از موارد ابتلا به بیماری در اثر عفونت کلامیدیا می‌باشد و بسیاری از این زنان بدون علامت هستند. بیماری لگن منجر به انسداد لوله‌های تخمدانی و ناباروی می‌شود. محققین تخمین می‌زنند که هر ساله 100 هزار زن در اثر ابتلا به بیماری التهاب لگن نابارور می‌گردند.

گونوره (سوزاک)
یکی از شایع ترین بیماری‌های مقاربتی سوزاک است. سوزاک یک بیماری عفونی قابل درمان و منتقله از طریق تماس جنسی است. باکتری ایجاد کننده سوزاک می‌تواند مجاری تناسلی، دهان و رکتوم را در هر دو جنس درگیر کند.
بانوان اکثرا بدون علامت هستند اما افزایش ترشحات مهبلی، سوزش به هنگام خروج ادرار و خون ریزی‌های نامرتب قاعدگی هم می‌تواند علایم ابتلا به این بیماری باشد. در هر صورت، مجرای تناسلی و گردن رحم فرد مبتلا آلوده کننده است. در اینجا باید تاکید کنم که همه عفونت‌های آمیزشی علامت ندارند. به همین علت برای تشخیص دقیق لازم است از معاینه یا آزمایش کمک گرفته شود. در هر حال این بیماری از طریق ارتباط دهانی، مهبلی، مقعدی و همچنین از طریق مادر آلوده به فرزند در هنگام بارداری منتقل می‌شود.
خونریزی بین دوره، ترشحات کرم یا خونی از مهبل، خونریزی بیش از حد در طول دوره قاعدگی، سوزش فرج، درد قسمت تحتانی شکم، مقاربت دردناک، ادرار کردن دردناک (سوزش)، عفونت مقعد (یبوست)، ترشحات چرکی ، اجابت مزاج با درد و خونریزی، خارش
معمولاً در لزبینها کمیاب هستند اما اگر این بیماری در کسی ایجاد شود میتواند از طریق استفاده مشترک از اسباب بازی‌های جنسی و یا مالش vulvas با هم منتقل شود. خطر ناباروری در زنانی که کلامیدیای درمان نشده دارند وجود دارد.

سیفلیس
سیفلیس در اثر تماس مستقیم با یک زخم سیفلیس از شخص مبتلا به شخص سالم منتقل می‌شود. زخمها اغلب در ناحیه تناسلی خارجی، واژن، مقعد یا در داخل مجرای مقعدی ایجاد می‌شوند. زخمها همچنین می‌تواند در داخل دهان یا روی لبها ایجاد شود. انتقال باکتری از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی صورت می‌گیرد. زنان حامله می‌توانند بیماری را به جنین خود منتقل کنند. سیفلیس از طریق نشستن روی توالت فرنگی، دستگیره در، استخر، وان، لباس مشترک و ظرف غذا منتقل نمی شود. این بیماری همچنین باعث زخم بدون درد (شانکر) در نواحی که باکتری وارد بدن شده میشود. شانکر در مهبل (واژن) می‌تواند تقریبا نامحسوس باشد.

هپاتیت
در اینجا منظور از هپاتیت اشاره به عفونتهای ویروسی است که باعث التهاب کبد می‌شود انواع خاصی از هپاتیت به راحتی می‌تواند از طریق رابطه جنسی منتقل شود به عنوان مثال از طریق لمس کردن یا به اشتراک گذاشتن اسباب بازی‌های جنسی. اغلب هیچ نشانه ای وجود ندارد، هرچند میتواند باعث زردی یا یرقان (زرد شدن پوست) و یا حالت تهوع شود.

عفونت قارچی
خارش و سوزش دو نشانه از نشانه‌‌های بسیار زیاد عفونت قارچی هستند که کاندیدیاز نیز نامیده می‌شود و بسیار متداول است. علائم دیگر عبارتند از ترشحات غلیظ و سفید رنگ کشک مانند و تورم لب‌های واژن. عفونت قارچی گاهی ممکن است از طریق رابطه‌ جنسی سرایت کند، اما نه همیشه، زیرا دخترهایی که رابطه‌ جنسی ندارند هم ممکن است دچار عفونت قارچی شوند. اگر تصور می‌کنید دچار عفونت قارچی شده‌اید اما تابحال این مشکل را نداشته‌اید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. آنهایی که مکرراً دچار عفونت قارچی می‌شوند از داروهای بدون نسخه موجود در داروخانه‌ها که کرم‌های ضدقارچ هستند یا از درمان‌‌های شیاف واژن استفاده می‌کنند.

برای تمام بیماری‌های جنسی ذکر شده درمان وجود دارد. بیشتر اوقات این بیماری‌ها توسط آنتی بیوتیک به سرعت درمان میشوند. بسیار مهم است که با مشاهده اولین علائم به پزشک مراجعه کنید و از داشتن رابطه جنسی تا درمان کامل خودداری کنید تا بیماری را به شریکتان منتقل نکنید. بیماریهای جنسی اگر درمراحل اولیه به سرعت درمان نشوند میتوانند حالت مزمن به خود بگیرند پس خجالت نکشید و در اولین فرصت به پزشک زنان مراجعه کنید.

انجام آزمون اسمیر
مراقبت از خود به معنی انجام تستهای اسمیر دهانه رحم منظم میباشد حتی اگر شما هرگز با مردی رابطه‌ی جنسی نداشته اید و یا سالها از آخرین ارتباط جنسی شما با یک مرد میگذرد. دلیل انجام این تست این است که ویروس HPV که با سرطان دهانه رحم در ارتباط است میتواند از طریق رابطه جنسی بین دو زن نیز منتقل شود آزمایش اسمیر می‌تواند سلول‌های پیش سرطانی را تشخیص دهد و با درمان زودهنگام می‌توان مانع از گسترش و ایجاد سرطان شد.
با وجود این تحقیقات کلینیکی نشان میدهند که زنان همجنسگرا نسبت به زنان دگرجنسگرای همسن کمتر برای انجام آزمایش روتین اسمیر اقدام میکنند.
این است که فقط به عنوان یک لزبین به آزمون اسمیر به طور منظم آن را به عنوان یک زن دگرجنسگرا است مهم است. شما می‌توانید با دکتر خود در مورد داشتن یک اسمیر دهانه رحم صحبت می‌کنید و یا متناوبا شما می‌توانید یک برنامه‌ریزی خانواده و یا کلینیک سلامت جنسی تماس بگیرید.
برای یک لزبین انجام مرتب آزمایش اسمیر به مهمی انجام این آزمایش توسط زنان دگرجنسگرا است. برای انجام این تست شما میتوانید به پزشک خود مراجعه کنید.
(در ایران این تست حتی توسط خانه‌های بهداشت در روستاها هم انجام میشود و اگر بیمه هستید براحتی میتوانید تحت پوشش بیمه خود این تست کم هزینه را انجام دهید.)

و درآخر 5 پیشنهاد کلی برای زنان لزبین:
1. در صورت اشتراک اسباب بازی جنسی از کاندوم بر روی آن استفاده کنید.
2. در دوران عادت ماهیانه خود یا شریکتان از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
3. در هنگام رابطه جنسی دهانی از یک سد دندان استفاده کنید.
4. در صورت وارد کردن دست خود به واژن و یا مقعد شریکتان از دستکش جراحی استفاده کنید.
5. به طور منظم آزمایش بدهید و از سلامت جنسی خودتان اطمینان حاصل کنید.

۲ نظر:

  1. سلام. چه جوری میتونم مستقیما برای سردبیر ایمیل بدم، طوری که حتی الامکان فقط ایمیلمو بخونه؟
    محلی که هستم اوضاع اینترنت نابسامانه و راحت نمیتونم با نت کار کنم. لطفا کامل راهنماییم کنید. حرفهایی دارم که شاید به شنیدنش بیارزه.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام
      سردبیر‌ها تمام ایمیل‌ها را می‌خوانند، بنابراین به آدرس مجله ایمیل بزنید
      aghaliatmagazine@gmail.com

      با مهر

      حذف