آرشیو شماره‌های مجله

آرشیو شماره‌های مجله
لطفا برای دریافت شماره‌های مجله روی عکس کلیک کنید

۱۳۹۱ بهمن ۲۳, دوشنبه

معافیت از نوعی دیگر

پرونده ویژه: اقلیت ِ سرباز (شماره یکم، شهریور و مهر91)

چند ماه پیش وقتی که دانشگاهم تمام شد، مجبور شدم برای سربازی ای که البته حس خاصی هم نسبت به آن نداشتم، اقدام کنم. دو انتخاب برای معافیت داشتم؛ معافیت هوموسکشوالی طبق بند8 ماده33 و دیگری معافیت از نوع کفالت، که البته معافیت از نوع کفالت را به چند دلیل عمده به دیگری ترجیح دادم.
اول از همه دوندگی های معافیت کفالت کمتر بود. چند نفر از دوستانم که برای معافیت هوموسکشوالی اقدام کرده بودند از دوندگی های زیادش حرف می زدند، اینکه ممکن است بعد از تایید در یک بیمارستان، به یک بیمارستان دیگر فرستاده شوند و یا لزوم اخذ تاییدیه مجدد از چند روانپزشک دیگر، بارها رفتن تا سازمان نظام وظیفه و دست از پا درازتر برگشتن و در نهایت هم آوردن یکی از والدین برای آشکارسازی گرایش جنسی در سازمان که شاید سخت ترین مرحله ی آن باشد لااقل برای من.
یکی از دوستانم حتی خیلی از کارهای معافیت از طریق هوموسکشوالی را انجام داده بود ولی وقتی فهمید باید والدینش را به سازمان ببرد تا سازمان نظام وظیفه برای آنها آشکار سازی گرایش جنسی کند، به کل از گرفتن معافیت صرف نظر کرد و دفترچه اعزام به خدمت را پر کرد و به سربازی رفت. دومین مورد ، شاید هزینه های آن باشد؛ کل هزینه های مربوط به معافیت کفالت برای من ، کمتر از دویست هزار تومان شد (حتی با هزینه های رفت و آمد و کپی شناسنامه ها و ...)، اما وقتی از دوستانم می پرسم که برای معافیت همجنسگرایی چه قدر هزینه ی مالی پرداخت کرده اند، نرخ قیمت ها از اوایل این معافیت تا کنون البته خیلی تغییر کرده، اما از سیصد هزار تومان تا یک میلیون تومان حرف می زنند. البته شاید اگر من هم تنها راهم معافیت همجنس گرایی بود، حاضر بودم مبالغی بیشتر از این ها را حتی پرداخت کنم. مورد دیگر مربوط می شود به کار، من نمی دانم چه اتفاقی برای کسانی که معافیت همجنس خواهی دارند در محیط های دولتی می‌افتد، اما شرایط مطمئنا به خوبی وضعی که به طور معمول یک دگرباش در جامعه دارد نخواهد بود؛ اولین هربه‌ای که من برای آشکارسازی استفاده می‌کنم همیشه این است که همجنسگرایی یک بیماری روانی نیست، حالا فرض کنید همکار شما مطلع شود که شما به دلیل یک بیماری روانی به نام همجنسگرایی معاف از خدمت سربازی شده اید! وضع اما برای معافیت کفالت اصلا اینگونه نیست.
و مورد آخر هم مربوط می شود به وجهه ای که در اجتماع و علی الخصوص خانواده از خودم می ساختم. به راستی که آشکارسازی گرایش جنسی با خانواده ای سنتی، از نظر من سخت ترین مرحله‌ی این معافیت است. یکی از دوستانم می گفت زمانی که میخواست معافیتش را بگیرد، یکی از دوستانش را به عنوان خواهرش معرفی کرده و سازمان نظام وظیفه هم متوجه نشده که او خواهرش نیست، اما این جریان برای چند سال پیش است، این روز ها سازمان تا آنجا که من میدانم برای یکی از والدین واقعی مشمول ، آشکارسازی خواهد کرد. تازه اینها به کنار پیش دوستان دانشگاهی یا فامیل هم نمی شد زیاد در مورد نوع معافیتی که گرفته ام صحبت کنم. یکی دیگر از دوستانم البته از مزیت این نوع معافیت برایم گفت. او گفت از همه ی مراحل معافیتش ( تاییدیه روانپزشک ، دفترچه های پرشده و ...) کپی تهیه کرده و نهایتا وقتی که کارت معافیتش را گرفت، به ترکیه رفت و از سازمان UNCHR درخواست پناهندگی کرد و مدارکی را که در ایران برای همجنسگرایی اش جمع کرده بود، در اختیار UN گذاشت، تا روند پناهندگی اش را جلو انداخته باشد.
اما به هر حال من عطای معافیت همجنس‌خواهی را به لقایش بخشیدم و معافیت کفالت را انتخاب کردم.
آخرین روز وقتی که منتظر جواب کمیسیون بودم تا آیا معاف می شوم یا نه ، یکی از سربازان پرسید: اگر معاف مکفول نشدی چه کار می کنی؟ گفتم راه دیگری برای معافیت دارم، پرسید چه راهی ؟ جوابش را ندادم ولی آنقدر بدجور نگاهش کردم و رنگم عوض شد که حتما خودش فهمید!
کاوه اهورایی

۱ نظر:

  1. دوستان در ایران اگر یک نفر اعلام کند که هموسکسوال هست می تواند سربازی نرود؟ پس این ماجراهای اعدام به جرم لواط چه هستند؟

    پاسخحذف