آرشیو شماره‌های مجله

آرشیو شماره‌های مجله
لطفا برای دریافت شماره‌های مجله روی عکس کلیک کنید

۱۳۹۲ فروردین ۱۱, یکشنبه

آدام لمبرت؛ همجنسگرا و Bi-Curious

راز اقلیت، من جود دارم (شماره دوم، آبان و آذر91) 

یکی از مسایل مهم زندگی همجنسگرایان (و دوجنسگرایان) و شاید بزرگترین مشکل آنها، موضوع مخفی کردن گرایش جنسی خود از دیگران است. اصولا در جامعه های امروزی بخصوص جامعه هایی با ضعف های فرهنگی بیشتر موضوع همجنسگرایان نه تنها حل نشده بلکه گاها این افراد از حقوق اولیه ی خود نیز محروم هستند. البته نه اینکه در کشور های پیشرفته این مشکلات برای این افراد وجود ندارد، اما قطعا میزان آن قابل مقایسه نیست.
برای افراد همجنسگرا، آشکار سازی گرایش جنسی خود، معمولا یکی از سخت ترین تصمیمات و اهداف زندگیشان است که متاسفانه برخی از آن ها از ترس طرد شدن توسط اجتماع و حتی خانواده ی خود، هرگز تلاشی برای رسیدن به این هدف نمی کنند و تمامی عمر خود را با این ترس سپری می کنند و حتی برای جلوگیری از آن، به اجبار دست به ازدواج می زنند؛ ازدواج هایی که عملا و در تمامی مورادی که تا کنون شنیده و دیده شده، ناموفق بوده و حتی در مواردی که به طلاق کشیده نشده، رابطه، فاقد عشق و علاقه و معمولا با رابطه های پنهانی با همجنس خود همراه بوده است. ترس از ایجاد نفرت نسبت به خود، ترس از حمله های فیزیکی و لفظی، ترس از تمسخر، ترس از طرد شدن و... از علت های اصلی این پنهان کاری است.
در مجموعه های «من وجود دارم» قصد داریم شما را با دگرباشانی که گرایش جنسی خود را آشکارا اعلام کرده و به آن افتخار کرده اند آشنا کنیم. افرادی که با وجود امکان در خطر افتادن آینده ی شغلی و طرد شدنشان، بیان حقیقت و مبارزه با هوموفوبیا (Homophobia) را به آن ترجیح دادند. این شخصیت ها معمولا شخصیت ها معروف، محبوب و شناخته شده ای هستند که آشکار کردن گرایش آنها، تاثیرات مهم و عمیقی بر درک و پذیرفته شدن همجنسگرایی در جامعه می گذارد.

«آشکار سازی، خیلی بامزه و خنده دار است، چرا که من هیچ وقت پنهان نشده بودم!»
آدام لمبرت؛ همجنسگرا و Bi-Curious (کنجکاو درباره‌ی دگرجنسگرایی)
29ژانویه 1982 (9بهمن 1360) یک روز نسبتا سرد زمستانی در ایالت ایندیانا (Indiana) آمریکا، آدام به دنیا آمد.
آدام در سن‌دیگو (San Diego) بزرگ شد زندگی هنری‌اش با تئاترهای آماتور در دوران کودکی آغاز شد، آغازی که در دوران جوانی او را تبدیل به تهیه کننده‌ای معروف در آمریکا و خارج از آن شد.
آدام پسری که علاقه ای به جنس مخالف خود نداشت، دوران نوجوانی و مدرسه‌ی خود را با سختی‌های خاص خود گذراند:
«وقتی شما یک دختر یا پسر جوان باشید و گرایش جنسیتون رو بخواید پنهان کنید، نمی‌تونید تجربیاتی که هم سالانتون تجربه می‌کنند رو تجربه کنید. دبیرستان جاییه که شما اولین قرارتون رو میذارید، اولین عشقتون رو پیدا می کنید و اولین بوسه تون رو تجربه می‌کنید، من هیچ کدوم از این ها رو نداشتم...»
آدام یکی از شرکت کنندگان فصل هشتم از مسابقات مشهور American Idol بود و توانست با کنار زدن همه حریفانش به سادگی و با قدرت تا مرحله‌ی فینال پیش برود، مرحله‌ای که در آن با اختلاف کمی رغیب خودش، دوم شد.
اما در همان شور و هیجان مسابقات بود که حرف‌هایی درباره‌ی جهت گیری جنسی آدام مطرح شد، حرف‌هایی که با بی‌جواب گذاشته شدن توسط آدام به آن ها دامن زده شد. وی بعد ها در این خصوص که چرا در جریان مسابقه جواب این شبهات را نداد، گفت: «این گرایشی است که همیشه با من بوده است. تا قبل از پایان این شوی تلویزیونی نمی‌خواستم در پشت صحنه، همجنسگرا باشم. می‌خواستم که تمام توجه بر روی توانایی هام به عنوان یک خواننده باشه، نه بر زندگی شخصی من، بنابراین سعی کردم سوال‌هایی از این قبیل را به نوعی بی‌پاسخ بگذارم تا رای گیری به اتمام برسه».
اولین بار، گرایش جنسی آدام در عکس روی جلد مجله Rolling Stone، چند هفته بعد از فینال مسابقه ی تلویزیونی American Idol آشکار شد و وی را اولین همجنسگرای مردی کرد که در این سری از مسابقات شرکت کرده است.
«فکر نمی کنم برای کسی موضوع غیر منتظره ای باشه که بفهمه همجنسگرا هستم، من هشت ساله که در لس آنجلس به عنوان یک مرد همجنسگرا زندگی می‌کنم»
این خواننده جذاب و مورد توجه همچنین درباره اینکه چطور تولید کنندگان این برنامه‌ی تلویزیونی بر خلاف معمول از این موضوع حرفی به میان نیاورده‌اند گفت: «آنها 100درصد از من حمایت کردند، پرسیدن: چی کار می‌خوای بکنی؟ می‌خوای راجع به این موضوع صحبت بکنی؟ نه...؟. آنها به تصمیم من احترام گذاشتن.»

 کریس آلن رقیب آدام در مرحله نهایی 

آدام در مورد رقیب نهایی خودش (Kris Allen) در مسابقه‌ی American Idol گفت: آن ها من رو در گروهی گذاشتند که یک پسر جذاب در اون بود! تنها پسر جذابی که من در کل گروه این مسابقه دیدم. مودب، آروم، خوشگل و به طور کامل تایپ من، به جز این که اون زن داشت! منظورم اینه که اون روشن فکر بود اما کاملا 100 استریت (دگر جنسگرا)
در مصاحبه ی تلویزیونی (20/20)، ادام برای اولین بار درباره‌ی گرایش جنسی خودش، آشکارا گفتگو کرد:
«من همجنسگرا هستم و هیچ مشکلی با این موضوع ندارم.»
در ادامه ی گفتگویی که با شبکه ی خبری ABC داشت گفت: «آشکار سازی خیلی بامزه و خنده دار است، چرا که من هیچ وقت پنهان نشده بودم، من همیشه آشکار بودم فقط ترجیح می دادم که از آن دوری کنم. احساس نمی کنم که مستور (محصور) هستم. هر کسی که با من کار کرده درباره ی زندگی شخصی من می دانسته است.»
آدام در ادامه درباره ی کنجکاوی ای که در خصوص رابطه داشتن (رابطه ی دوستانه) با جنس مخالف خودش ادامه داد:
من همیشه در ذهن خودم نوعی Bi بودم، البته من هیچوقت به خودم برچسب bisexual (دو جنسگرا) نمی زنم اما Bi-Curious، چرا! با دختر ها بیرون می رم، نوشیدنی می خوریم، می دونید، منظورم وقت گذرونی برای تفریحه و شاید بعد ها کمی هم جلو تر برم، نمی‌دونم.
اما صراحتا خود را همجنسگرایی نامید که نسبت به جنس مخالف خود کنجکاو است.

آشکار سازی آدام
« یک روز که از مدرسه در حال رفتن به خونه بودیم، مادرم در حین رانندگی از من پرسید:
-خب... تو دوست دختر داری؟ 
-نه.
-می خوای داشته باشی؟!
-نه!
-خب... تو می خوای دوست پسر داشته باشی؟!
-خب این می تونه خوب باشه...
مادر آدام (Leila Lambert) در این رابطه می‌گوید: و اینجا بود که انگار یک دریچه باز شد و سیل سوالات شروع شد. از کی می‌دونی؟! چند ساله بودم؟! چطور فهمیدی؟! و منم پرسیدم چرا زودتر بهم نگفتی؟! من تو رو وادار به کاری نمی کردم... ما اون شب تا 3 صبح راجع به این موضوع صحبت کردیم و خندیدیم و خیلی خوب بود، چراکه دیگه حصاری وجود نداشت.
مادر آدام ادامه می دهد: من نمی خواستم بهش فشاری وارد بکنم. مدت ها بود که می دونستم و فقط وانمود می کردم که نمی دونم. من می دونستم که اون کیه، کی بوده و ... من راحت با این موضوع کنار اومدم.
آدام در یکی از اجرا های خودش، در میان چندین رقصنده ی دختر، بوسه ای شبیه به یک رابطه ی دهانی (Oral sex) از لبان یکی از رقصنده های پسر گرفت. که واکنش های بسیاری را در پی داشت. وی بعد ها در این رابطه به خبرگذاری ها و نشریه ها چنین عنوان کرد:
اگر مردم از این عمل من ناراحت شده باشند نشان از تبعیض قایل شدن آن ها دارد و این خیلی جای تاسف دارد. بار ها در برنامه های بسیار، این بوسه ها را (بر لبان جنس مخالف) دیده اید.
او در American Music Awards بار دیگر یک مرد دیگر را بوسید و اعتقاد خود را اینگونه بیان کرد: این یک نوع تبعیض، و این استاندارد ها دوگانه است.
آدام فعالیت های مفید و دفاعیاتی هم در خصوص حقوق LGBT (دگر باشان) دارد که برای این فعالیت ها جوایزی مانند GLAAD Media Award ، Equality California Los Angeles annual Equality Awards نیز دریافت کرده است.



وی در حال حاضر در رابطه با یک پسر فنلاندی به نامSauliKoskinen است و بر روی آلبوم جدید خود کار می کند.
به نظر می رسد آدام طرفدار های دو آتشه ی خود (که متشکل از هزاران دختری که از گرایش جنسی مطلعند نیز هست!) را زیاد منتظر نخواهد گذاشت.
پرهاما

۲ نظر:

  1. گرایش جنسی یک امر کاملا شخصیه نباید قضاوت بشن تو چیکار به روابطش داری اصلا به چه دردت میخوره اگه با موزیکاش حال کردی پس دیگه حق نداری بهش بدبین باشی اون اینجوری خوشه

    پاسخحذف