آرشیو شماره‌های مجله

آرشیو شماره‌های مجله
لطفا برای دریافت شماره‌های مجله روی عکس کلیک کنید

۱۳۹۳ خرداد ۲۰, سه‌شنبه

همجنسگرایی در افغانستان

معرفی رمانی که سرگذشت یک زندگی است
فرهنگسرای اقلیت: کتاب اقلیت (شماره هفتم، شهریور و مهر 92)


حمید ظاهر معروف به حمید نیلوفر، همجنسگرای افغان، نویسنده‌ی کتاب «آنسوی وحشت» است. وی پس از تحمل رنج و آزارهای جدی در کشورش بار سفر را می‌بندد و در گذر از پاکستان، ایران، ترکیه و تلاش نافرجام برای رفتن به یونان، به تورنتو مهاجرت می‌کند. او در این منزل‌گاه آرام دست به کار شده و نخستین کتاب خاطرات از سوی یک همجنسگرای افغان را می‌نویسد. حمید در گفتگویی درباره چگونگی فکر نوشتن کتابش می‌گوید: «چنانچه در متن کتاب هم متذکر گردیده‌ام، ابتدا یک دوست سوادنی‌ به نام مکی شیخ علی در ترکیه خاطره‌نویسی را به من توصیه نمود و سپس یک روزنامه‌نگار افغانی را که در کانادا آشنا گردیدم، توسعه دادن آن را به من توصیه نمود تا خاطراتم را به شکل کتاب در بیاورم ». 
«آن سوی وحشت» شرح حال حمیدی است که در جامعه بسته و قرنطینه‌ شده‌ی افغانستان، فشارهای بسیاری تحمل می‌کند. کتاب روایت خطی از زندگی او در افغانستان را دارد تا جایی که حمید به آنجا می‌رسد. شرح مهاجرت‌هایی که تلاش یک دگرباش برای زنده ماندن است. حمید با نوشتن این کتاب به خواننده‌ی همجنسگرای افغان پیام امید و مبارزه برای رسیدن به زندگی را می‌دهد که آنها به شنیدنش نیاز دارند. او در گفتگویی می‌گوید: «نوشتن این کتاب را به عنوان یک رسالت می‌دیدم و مایل بودم بر عهده بگیرم. چون آن بار حقارتی که به دوش کشیده بودم و همجنسگرایان هم‌نسل من به دوش کشیدند و نسل‌های قبل از من زیر بار آن حقارت‌ها مردند. من خواستم این بار حقارت را از دوش نسل‌های بعد از خودم بردارم ».
آقای ظاهر اعتقاد دارد منتقدان و اصحاب رسانه به دلیل تابو بودن مساله همجنسگرایی تا مدت‌ها نسبت به واکنش منفی یا مثبت به کتابش، خوداری ‌کردند. اما بعضی از منتقدان ادبی و اصحاب رسانه اقدام به نقد و معرفی کتاب نمودند تا آرام‌آرام روزنه‌هایی برای بیان مساله همجنسگرایی در جامعه افغان باز شود. به عنوان مثال «لمر خراسانی» در نقد این کتاب، نکات مثبت آن را طنز و هجو، فصاحت و دقت، تابوشکنی و نقد جامعه افغان می‌داند و از طرف دیگر مواردی مانند عدم یکنواختی قالب نوشتاری و نثر کتاب را نکات منفی آن برمی‌شمارد. 
نسخه‌ی چاپی کتاب «آن سوی وحشت» توسط نویسنده در 500 شماره منتشر شده است و نسخه‌ی پی‌دی‌اف آن در فضای مجازی موجود است. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر