آرشیو شماره‌های مجله

آرشیو شماره‌های مجله
لطفا برای دریافت شماره‌های مجله روی عکس کلیک کنید

۱۳۹۳ خرداد ۱۶, جمعه

یااوئی و یوری، دو ژانر

فرهنگسرای اقلیت: هنر اقلیت (شماره هفتم، شهریور و مهر 92)



 هفت سال پیش با مانگا و انیمه آشنا شدم و از اون موقع شروع به جمع کردن کلکسیون وسیعی از انواع مانگاها و انیمه‌های مورد علاقه‌ام کردم سال‌هاست که تبدیل به یک اوتاکوی متخصص شدم و این علاقه دیگه بخشی از من شده. مطالبی که در این مقاله آوردم همه بر اساس تجربیات خودم هست که به مرور زمان و آشنایی با اوتاکوهای دیگه کسب کردم اگر هر کدوم از خواننده‌های عزیز علاقه داره بیشتر وارد دنیای مانگا و انیمه بشه خوشحال میشم کمکش کنم فقط یادتون نره این جاده تهش اعتیاد به مانگاست! 
این هم تعدادی سایت به زبان انگلیسی و فارسی برای مطالعه بیشتر:
http://forums.animworld.net
http://www.animesenshi.com
http://www.mangatraders.com

کریستال
  
مانگا(Manga) به کمیک استریپ‌های ژاپنی گفته می‌شود که از دهه‌ی 1950 به بعد شروع به گسترش کرد. صفحات مانگاها عموماً سیاه و سفید هستند و کم پیش میاد که یک مانگا کاملا رنگی باشد. (چون خیلی گرون میشه!) مانگاها اول در مجله چاپ می‌شوند و بعد از این‌که محبوبیت قابل توجهی پیدا کردند به صورت کتاب چاپ می‌شوند.
به مانگاهای کره جنوبی Manhwa، چینی Manhua، اروپایی-آمریکایی OEL (Original English Language) می‌گویند. البته من هنوز به این فکرمی‌کنم که چرا به مانگاهای اروپایی که با زبان رسمی همون کشور نوشته می‌شن OEL می‌گویند.
به نویسندگان و معمولاً طراحان مانگا، مانگاکا (Mangaka) می‌گویند؛ که کا هم پسوندی برای نشان دادن درجه‌ای از مهارت در نویسندگی است. البته تقریباً در بیشتر مانگاها نویسنده و نقاش جداست اما خیلی از مانگاکاهای معروف که استعداد نویسندگی هم دارن هر دو کار را با هم انجام می‌دهند.
انیمه به کارتون‌های ژاپنی می‌گویند که معمولاً (باید) از روی مانگاهای پرطرفدار ساخته می‌شود. انیمه فرم کوتاه شده‌ی انیمیشن است. مانگاها و انیمه‌ها ژانرهای زیادی دارن که تعدادی کلی و تعدادی هم جزئی هستند. من می‌خواهم به دو ژانر پرطرفدار مانگا و انیمه که عشق بین پسران (Boys  Love/Yaoi) و عشق بین دختران (Girls Love/Yuri) هستند، بپردازم.
البته قبل از آن یک ژانر دیگر هم هست که توضیح مختصری به آن اختصاص میدم، ژانر تغییر جنسیت (Gender Bender). در این ژانر ممکن است یک دختر لباس‌های پسرانه بپوشد مثل پسرها موهایش را کوتاه کند و یا برعکس، یعنی پسرها مثل جنس مخالف لباس بپوشند و غیره که به آنها مبدل‌پوش (Cross-dresser) می‌گویند. چون در مانگا از ژانرهایی مثل فانتزی استفاده زیاد می‌شود ممکن است یک دختر تبدیل به پسر و یا پسر تبدیل به دختر بشود. در این ژانر افراد تراجنسیتی (Transgender) و هرمافرودیت (Hermaphrodite) نیز وجود دارند که ممکن است این مانگاها گی یا لزبین و یا حتی استریت باشند. سه مورد از پرطرفدارترین مانگاهای ژانر تغییرجنسیت را معرفی میکنم:

After School Nightmare- Author and Artist: Mizushiro Setona
Clear Weather After the Rain- Author and Artist: Bikke
Magnolia- Author and Artist: Naked Ape

یااوئی (Yaoi) که Boys Love/BL نیز به آن گفته می‌شود، یک اصطلاح ژاپنی برای داستان‌های گی و عشق بین دو مرد است. این ژانر زیر مجموعه ژانر شوجو (Shoujo) که به داستان‌های دخترانه می‌گویند، است و نویسنده‌های آن معمولاً زن هستند. البته یااوئی به داستان‌هایی با رده‌بندی سنی بالای هجده سال گفته می‌شود و در آن تصاویری از سکس که در چند صفحه و بعضی اوقات کل یک چپتر است، وجود دارد. در واقع بیشتر در آن روابط فیزیکی مشاهده می‌شود. در حالی‌که شونن آی (Shounen Ai) که به معنی عشق پسران است، به مانگاهایی می‌گویند که بیشتر به روابط عاطفی و عشقی کاراکترها می‌پردازد و خیلی کم پیش می‌آید در آن سکس وجود داشته باشد و همان هم به صورت اشاره اغلب مشاهده می‌گردد. این بدین معناست که نباید یااوئی و شونن آی را یکی دانست و این اشتباه اکثر طرفداران است. البته این بدین معنا نیست که در مانگاهای یااوئی از عشق خبری نباشد.
یااوئی یک لغت تشکیل شده از Yama nashi «بدون اوج» و Ochi nashi «بدون پایان» و Imi nashi «بدون محتوا» است. (که البته به نظر من چیز جالبی نیست.) در غرب مخصوصاً آمریکا برای نام بردن از این ژانر از واژه‌ی یااوئی استفاده می‌شود درحالی‌که در ژاپن طرفداران از واژه‌ی Boys Love استفاده می‌کنند. این را هم بهتر است بدانید که یااوئی در اواخر دهه هفتاد میلادی به کتاب‌فروشی‌های ژاپن عرضه شد.
اکثر طرفداران این ژانر را زن‌ها و دختران نوجوان تشکیل می‌دهند و اکثریت آن‌ها استریت هستند ولی من خودم در سایت‌های مخصوص انیمه و مانگا دیدم که دختران لزبین نیز طرفدار این گونه مانگاها هستند. (البته ما دوجنس‌گرا‌ها هم که جای خود را داریم.) پسران گی و دوجنس‌گرا نیز از طرفداران این ژانر هستند که البته بیشتر سبک Mens Love (در ژاپن) یا Bara (در آمریکا) برای آن هاست. بارا، یک ژانر نیست و بیشتر به عنوان یک سبکی از مانگاهای یااوئی به شمارمی‌رود و توسط مانگاکاهای گی یا دوجنس‌گرا مرد نوشته و کشیده می‌شوند.
یوری (Yuri) که به آن Girls Love/GL نیز گفته می‌شود به عنوان اسم ژانر برای داستان‌های لزبین و عشق بین دو زن است. این ژانر اول زیرمجموعه‌ی مانگاهای شوجو و جوسِی Josei (مانگاهایی برای زنان 18-35 سال) بود ولی اکنون زیرمجموعه‌ی مانگاهای شونن «Shounen» (مانگاهای پسرانه) و سِینن «Seinen» (مانگاهایی برای مردان جوان 18-25 سال) هم بشمار می‌رود. همانطور که در یااوئی بیشتر به مسائل فیزیکی می‌پردازند یوری نیز همان‌گونه است و برای سنین بالاتر در نظر گرفته می‌شود. برای داستان‌هایی که به روابط عشقی بیشتر می‌پردازند همانند شونن آی از کلمه شوجو آی «Shouji Ai» به معنای عشق دختران، استفاده می‌گردد.
از طرفداران این ژانر می‌توان به دختران لزبین و دوجنس‌گرا و پسران استریت و دوجنس‌گرا اشاره کرد. در مورد پسران گی مطمئن نیستم چون هیچ صحبتی از آن‌ها نشنیدم.
یوری در ژاپنی به معنای گل سوسن است که یک اسم دخترانه ژاپنی نیز است. طرفداران برای نام بردن از این ژانر از کلمه یوری استفاده می‌کنند ولی ناشران این مانگاها اغلب از کلمه Girls Love استفاده می‌کنند.
بعضی اوقات کلمه هنتای (Hentai) به کلمه یااوئی و یوری اضافه می‌شود (Hentai Yaoi/Yuri) و سبک آن را تغییرمی دهد. هنتای به معنای «انحراف» و یا «نابهنجاری» است که به مانگاهای پورن گفته می‌شود. 
در مانگاهای یااوئی و یوری به شخصی که در سکس نقش فاعل را دارد Seme و شخصی که نقش مفعول را دارد Uke می‌گویند. seme از فعل «semeru» برگرفته شده به معنای «حمله کردن» که معادل انگلیسی آن «pitcher» است. uke نیز برگرفته شده از فعل «ukeru» به معنای «دریافت کردن (یک حمله)» که معادل انگلیسی آن «catcher» است. بیشتر اوقات کاراکترهای uke اشخاصی جوان، با حالت‌ها و یا ظاهر زنانه (حتی در عشق پسران)، قد کوتاه، شخصیت بچه‌گانه و بی‌تجربه هستند در حالی‌که کاراکترهای seme از لحاظ سنی بزرگتر، قد بلند، مردانه‌تر (بیشتر در عشق پسران)، از لحاظ هیکل درشت‌تر، بالغ و عاقل تر و با تجربه هستند. از کلمات Neko به معنای «گربه» و Tachi که یک نوع شمشیر است برای توصیف شخصیت کاراکترها استفاده می‌شود و هیچ ربطی به فاعل یا مفعول بودن کاراکتر ندارند. tachi حالت مردانه‌تری دارد. شخصی که پارتنر خود را تحریک می‌کند و اوضاع را کنترل می‌کند. اکثر اوقات seme ها tachi هستند ولی ممکن است uke ها نیز این نوع شخصیت را داشته باشند. neko ها ظریف‌تر و بانمک و خجالتی‌تر هستند که اکثر اوقات شامل uke ها می‌شوند.
اشخاص جنس مخالف معمولاً در این داستان‌ها نقش کم‌رنگی دارند و یا حتی حضور ندارند. در تعدادی از مانگاها نیز دلیل همجنسگرا شدن کاراکترها کارهای وحشتناکی که از جنس مخالف به آن‌ها رسیده و یا از آن‌ها دیده اند، است. از قبیل تجاوز، خیانت والدین، کتک خوردن و مسخره شدن.
وقتی از هوموفوبیا در داستان‌ها استفاده می‌شود که به داستان تم درام و یا حتی تراژدی بدهند. بعضی اوقات نیز برای نشان دادن خالص بودن عشق یک کاراکتر از آن استفاده می‌شود؛ که مثلاً تاکنون به جنس مخالف جذب می‌شده ولی عاشق همان پسر/دختر است و به هیچ همجنس دیگری جذب نمی شود. ولی خب در بیشتر مانگاها یک زوج (مخصوصاً دختران) بدون هیچ مشکلی با یکدیگر رابطه دارند و همه رابطه آنان را تأیید می‌کنند.
به طور کلی تعداد مانگاهای عشق پسران، هم یااوئی هم شونن آی، خیلی بیشتر از مانگاهای عشق دختران، هم یوری و هم شوجو آی، است که این نشان دهنده‌ی ضعف ژانر عشق دختران نسبت به عشق پسران است. از ضعف‌های دیگر آن داشتن داستان‌هایی نه چندان جذاب و قشنگ و داشتن کاراکترهایی که همه شخصیت‌های لوس و بی‌مزه دارند. چند تا از مانگاهایی که از این ژانر خواندم به همین دلایل خوشم نیامد ولی اینطور نیست که همه‌ی مانگاهای این ژانر مسخره و به درد نخور باشند و البته مانگاهای یااوئی نیز ضعف‌هایی از قبیل سکس‌های فانتزی دارند. بعضی اوقات یک کاراکتر پسر آنقدر رفتار و ظاهر دخترانه دارد که فراموش می‌کنم دارم یک مانگا با ژانر عشق پسران می‌خوانم.
متأسفانه افراد همجنسگراستیز همه روزه به طرفداران این ژانرها توهین می‌کنند و آن‌ها را مسخره می‌کنند. تعداد کمی از طرفداران نیز این روابط را در دنیای واقعی تأیید نمی‌کنند. من چندین بار در سایت‌ها دیده‌ام که یک عکس از گی‌های واقعی می‌گذارند تا با گی‌های نقاشی شده مقایسه‌شان کنند و تعدادی به گی‌های واقعی توهین می‌کنند درحالی‌که نقاشی شده‌شان برایشان جذاب هستند. وقتی از چند پسر استریت سوال کردم که اینگونه مانگاها را می‌خوانند اکثریت‌شان گفتند که هیچکدام را نمی خوانند ولی با همجنسگرایی هیچ مشکلی ندارند و آن‌ها می‌توانند با هر شخصی که می‌خواهند رابطه داشته باشند و یا حتی ازدواج کنند. تعدادی نیز گفتند که مانگاهای عشق دختران را می‌خوانند ولی به طور کلی با همجنسگرایی در دنیای واقعی مشکلی ندارند. دختران استریتی که از آن‌ها همان سوالات را پرسیدم جواب دادند که آصلاً عشق دختران نمی‌خوانند و تلاشی هم برایش نمی‌کنند ولی بشدت به عشق پسران علاقه دارند و کلاً با همجنسگرایی مشکلی ندارند. خب طرز تفکر مردم با یکدیگر متفاوت است. در اینجا از هر ژانر من ده مانگای پرطرفدار را به شما معرفی میکنم:

از ژانر یااوئی:
1-Junjou Romantica 
2-The Tyrant Who Fall In Love
3-Crimson Spell 
4-You re My Love Prize in Viewfinder 
5-Sekaiichi Hatsukoi
6-No Money
7-Haru wo Daite Ita
8-Super Lovers 
9-Yume Musubi, Koi Musubi 
10-Brother X Brother 

از ژانر شونن آی:
1-Gravitation 
2-Loveless
3-The Betrayal knows my Name
4-Vassalord
5-Komatta Toki ni wa Hoshi ni Kike
6-Seven Days 
7-Silver Diamond 
8-Demain Syndrome
9-Koori no Mamono no Monogatari
10-Aitsu no Daihonmei

از ژانر یوری:
1-Girl Friends 
2-Kashimashi ~Girl Meets Girl~ 
3-Octave
4-Sweet Blue Flowers 
5-Strawberry Panic 
6-Renai Idenshi XX
7-Gokujou Drops 
8-Shoujo Sect 
9-Manga no Tsukurikata
10-Kannazuki no Miko

از ژانر شوجو آی:
1-HEN 
2-Hakodate Youjin Buraichou Himegami
3-Strawberry Shake 
4-Sasameki Koto 
5-Shitsurakuen 
6-Yuru Yuri 
7-Stray Little Devil 
8-Maria-sama ga Miteru 
9-Tenbin wa Hana to Asobu
10-Pieta  

۱ نظر: