آرشیو شماره‌های مجله

آرشیو شماره‌های مجله
لطفا برای دریافت شماره‌های مجله روی عکس کلیک کنید

۱۳۹۲ مهر ۲۰, شنبه

معرفی فیلم: دعاهایی برای بابی (Prayers for bobby)


فرهنگسرای اقلیت (شماره چهارم، اسفند91، فروردین92)

نیما سروش

دعاهایی برای بابی محصول 2009، بر اساس داستان واقعی و غم‌انگیز زندگی بابی گریفیث نوجوان همجنسگرای آمریکایی است. این فیلم اقتباسی است از کتابی به همین نام نوشته‌ی لروی اف.آرونز .
دعاهایی برای بابی داستان مری گریفیث، مادری مذهبی و پسر نوجوانش بابی است.
بابی که در جو مذهبی‌ای که مادرش در خانه ایجاد کرده، بزرگ شده است، وقتی متوجه گرایش جنسی خود میشود با ترس از دست دادن خانواده و ترس از خشم خداوند از وی به خاطر همجنسگرا بودنش روبرو میشود. او بعد از یک خودکشی ناموفق، به برادرش درباره همجنسگرا بودنش میگوید و برادرش هم بقیه خانواده را مطلع میسازد. مادر بابی که همیشه این باور را داشته که در دنیای بعدی همه‌ی خانواده با هم در بهشت زندگی خواهند کرد، با همجنسگرا بودن بابی کنار نمی آید و اصرار دارد که اگر بابی بخواهد و تمام تلاش خود را بکند میتواند با ایمان قوی نفس خود را کنترل و گرایش جنسی‌اش را تغییر دهد.
بابی که میخواهد دوباره خود را به خانواده اش نزدیک کند، ابتدا می‌پذیرد که همراه مادرش در جلسات روانپزشکی و جلسات کلیسا شرکت کند. ولی به مرور زمان متوجه میشود که همجنسگرایی‌اش جزیی از هویت و طبیعت اوست و چیزی نیست که بتواند آن را تغییر دهد.
در نهایت مری به بابی می‌گوید که پسر همجنسگرا ندارد و بابی هم برای زندگی پیش دخترعموی خود میرود و ...
دعاهایی برای بابی فیلمی‌ست تلویزیونی که در ژانویه سال 2009 از شبکه‌ی لایف تایم پخش شد.
فیلم به خوبی تصویری ملموس از یک مادر مذهبی و همجنسگراستیز را به تصویر میکشد که پس از کشمکش ها و درگیری‌هایش با مذهب و گرایش جنسی پسرش، در نهایت پس از یک دوره‌ی سخت عاطفی تبدیل به فعال حقوق همجنسگراها میشود.
فیلم به خوبی پیام خود را به بیننده منتقل میکند.
پیامی که مری گریفیث، در سخنرانی‌اش در جلسه‌ی شورای شهر برای تعیین روز همجنسگراها، آن را بیان میکند. «همجنسگرایی گناهه. همجنسگراها محکوم به این هستند که همه‌ی زندگی شان را در جهنم زندگی کنند. اون ها اگر بخوان میتونن خودشون رو تغییر بدن، اگر ایمان قوی داشته باشن... اینا حرفایی بود که پسرم زدم وقتی فهمیدم همجنسگراست و حالا پشیمونم که چرا بیشتر در این مورد تحقیق نکردم. من هرچی گفتم از روی سرسختی و تعصب کورکورانه بود...»
بازی خوب سیگورنی ویور در نقش مادر بابی برای وی نامزدی اِمی، گلدن گلاب و انجمن بازیگران سینمای آمریکا را به همراه داشت. همچنین خود فیلم در بخش بهترین فیلم تلویزیونی در مراسم اِمی نامزد کسب جایزه شد.
این فیلم، شاید تاثیرگذاترین فیلمی است تا به حال با موضوع همجنسگرایی ساخته شده و داستان احساسی‌اش مطمئنا دید خیلی از دگرجنسگرایان را به موضوع همجنسگرایی عوض خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر