آرشیو شماره‌های مجله

آرشیو شماره‌های مجله
لطفا برای دریافت شماره‌های مجله روی عکس کلیک کنید

۱۳۹۲ فروردین ۱۶, جمعه

اقلیتی با مجلات تکراری

دفتر مقالات (شماره دوم، آبان و آذر92)

بدون شک هر روزنی در فضای بسته‌ی امروز برای جامعه اقلیت‌های جنسی از نظر اطلاع‌رسانی، خالی از لطف نیست و به معنی امیدوارتر شدن به زندگی و تلاش برای تغییر دادن وضعیت موجود می باشد. سدی که جلوی راه این اقلیت، به دلیل فرهنگ متعصب و ناآگاهی عمومی ساخته شده، با همین روزن های کوچک و بزرگ روزی شکسته می شود. منظور از این روزن‌ها، وبلاگ ها، مجلات، رادیوها، برنامه‌های تلویزیونی و مصاحبه‌های پراکنده ای است که روزبه‌روز تاثیر بیشتری بر مخاطبان خود می‌گذارند. مخاطبانی که طیف گسترده ای از مردم را دربرمی‌گیرند و صرفا ارتباطشان به جامعه‌ی اقلیت‌های جنسی محدود نمی‌شود.
نکته‌ای که یکی از خوانندگان اقلیت در شماره‌ی اول به آن اشاره کرد «زیادی زیاد شدن مجلات اقلیت های جنسی» است، طوری که مجلات برون مرزی و درون مرزی با سابقه های مختلف آیا امروز دچار یک تکرار نشده اند؟ تکراری از نوع ملالت انگیز! هرچند که وظیفه‌ی من پاسخگویی به نظرات خوانندگان مجله نیست ولی بنا به درخواست گروه سردبیری مجله نظر خودم را نسبت به این موضوع اظهار می‌کنم. 

یک
باید به این مطلب اقرار کنیم که نویسندگان مجرب درین عرصه بسیار کم هستند و از بین آنهایی که وجود دارند، عده‌ی زیادی منزوی شده‌اند و یا اینکه هنوز شکوفا نشده‌اند. پس اگر یک نویسنده برای چند مجله بنویسد اتفاق عجیبی نیست، این به هنر نویسنده برمی‌گردد تا خط اجتماعی و لحن خود را با شرایط روز چنان منطبق کند، که خواننده‌ای که او را دنبال می‌کند دچار پیش‌بینی‌های تکراری نشود. خوشبختانه عرصه‌ی مجله‌نویسی در میان اقلیت‌های جنسی هنوز با رقابت‌های سیاسی آلوده نشده و هر مجله‌ای که متولد می‌شود مورد تمجید دیگر رسانه‌ها قرار می‌گیرد، برای مثال وضع در مجلات موجود در دکه‌های روزنامه‌فروشی‌ اینگونه نیست و مدیرمسئول هر مجله با نگرانی از فروش آن مجله ممکن است از انتشار هر مطلبی از هر نویسنده ی نوپایی ممانعت کند و یا اینکه در رقابت با دیگر نشریات نوعی انحصارگرایی در ساختار نویسندگان و مطالب خود ایجاد کند، مسئله ای که در مجلات اقلیت‌های جنسی دیده نمیشود و به دلیل کمبود نویسنده، هر مطلبی مغتنم و قابل تامل است. ناگفته نماند کار ژورنالیستی ایجاب می‌کند که مجلات گوناگون تنوع مختلفی از مطالب را در خود داشته باشند و کارآمدی خود را با استمرار حرفه‌ی منتجه ادامه دهند. شاید بهداشت جنسی حتی اگر صد بار هم نوشته شود، باز مطلبی ضروری برای اقلیت‌ها باشد مهم این است که نویسندگان از شرایط روز خبر داشته باشند تا گوش خواننده را خسته نکنند.نباید انتظار داشته باشیم که نویسندگان در مجلات اقلیت‌های جنسی دانشی لایزال داشته باشند که هرچه بنویسند هم باز تمام نشود. یا اینکه هربار می نویسند حرفی جدید را خلق کنند، حرف از تکرار مکررات و کلیشه نویسی نیست، تبریک عید گفتن یک عمل کاملا تکراری و کلیشه ای است اما وقتی در زمان مرسوم آن گفته شود باعث سرور و همدلی می‌شود، یعنی نویسندگان باید به درک درستی از نیازها رسیده باشند تا تکراری نشوند، پس به این موضوع هم اقرار می کنیم که روزی مجلات به صورت دوره‌ای دچار تکرار خواهند شد، تکراری اجتناب ناپذیر. اما به هر حال، این ایراد به مجلات اقلیت‌های جنسی وارد نیست چرا که هیچ کدامشان بسته عمل نمی کنند و از هر نویسنده‌ای استقبال می‌کنند.

دو
مسئله‌ی بعدی شاید عدم فضای دلخواه نویسندگان باشد، مثلا همین مجله‌ی اقلیت با موفقیتی که در شماره‌ی اول خود داشت، عنوان کرد که مطالب صرفا سیاسی، دینی و پورن را بازتاب نخواهد داد، اول از همه باید پرسید چرا یک مجله این چنین خطی برای خود انتخاب می‌کند؟ اگر انصاف را رعایت کنیم خواهیم دید که این رویکرد، ناشی از خودخواهی دست اندرکاران آن مجله نیست، مصلحتی است که باعث می‌شود نویسندگان در دایره ی امن تری مطالب خود را بنویسند و با نقاط حساسیت برانگیز و خطرآفرین کمتر تلاقی کنند. پس باید در نظر گرفت که شرایط به خودی خود بسته است و نویسندگان با دو عملکرد درین زمینه ظاهر می‌شوند، یا با رعایت مواضع یک مجله می‌نویسند تا به آزادی مورد نظرشان دست پیدا کنند یا اینکه خود را کنار می‌کشند و به چیزهایی که مجلات قادر به نشر آنها نیستند اعتراض می‍کنند تا روزی آزادی لازم فراهم آید و بتوانند با فراغ بال از هر دری بنویسند اما انتخاب کنندگان رفتار دوم باید توجه کنند که در به ثمر رسیدن شرایط مطلوب هیچ جایگاهی ندارند و چه چیزی برای یک نویسنده بدتر از سکوت و ننوشتن؟ پس به ناچار از نویسندگان موجود که در زمینه های روانشناسی جنسیت گرفته تا عاشقانه نویسی فعالیت می‌کنند باید حلقه‌ای منسجم هرچند کوچک ایجاد کرد، مطمئنا این فراوانی می‌تواند پاسخگوی سلایق متنوع خوانندگان باشد.

سه
کشف استعدادها با شرایطی که سردبیران مجلات با آن روبرو هستند تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد، پس چگونه می‌توان با وارد کردن نویسندگان جدید، طرح های جدید را ایجاد کرد؟ ما به عنوان خوانندگان این مجلات شاید توانایی نوشتن در خود نبینیم ولی دوستانی داشته باشیم که حرفهای زیادی در نوشته های خود دارند، باید آنها را معرفی کنیم و زمینه را برای شکل گیری چندصدایی و متنوع‌نویسی باز کنیم. انگیزه ای که یک نویسنده برای نوشتن دارد شاید یک عشق شکست خورده باشد یا نفرت از یک ناهنجاری، هرچه که باشد باعث زدودن تکرار در نوشته ها خواهد شد.

چهار
اعضای رنگارنگ جامعه ی اقلیت در داخل ایران به ندرت برای اطلاع‌رسانی و کارهای گروهی با یکدیگر همکاری می‌کنند، شاید از زمان این فعالیتهای گسترده تاکنون تنها بتوان از مجله ماها نام برد که توانست ائتلاف کوچکی از لزبین‌ها و گی‌های درون مرزی در ساختار خود ایجاد کند. چگونه می‌توان از لزبین‌ها نوشت وقتی که آنها تمایلی برای نوشتن در مورد مشکلات خود نشان نمی دهند؟ آیا فعالیت کمتر مثلا لزبین ها یا ترنس سکشوال ها منجر به تکراری شدن مجلات نمی شود؟
ساده ترین راه حل البته شاید ننوشتن و تعطیل کردن کل ماجراست؛ اما بهتر است به جای بهانه‌تراشی‌های متعدد و انتقاد رادیکالی، خودمان دست به قلم ببریم و یا کسانی را که توانایی نوشتن دارند تشویق کنیم تا شاهد تکراری شدن مجلات نباشیم. چرا که فشار آوردن به مجلات درون مرزی برای به حاشیه کشیده شدن و طی کردن آینده ای نامعلوم، نتیجه ای جز تجربه ی شرایطی رعب آور به بار نخواهد آورد.
آرش ِ سعدی


۱۳۹۲ فروردین ۱۴, چهارشنبه

ده: پیام تسلیت

مرجان اهورایی ترنس‌سکشوالی که به خاک ترکیه پناه برده بود، به علت بیماری درگذشت.
او به خاطر هنری که در طراحی داشت، تصمیم گرفت در شماره‌ی چهارم با اقلیت همکاری کند، اما مرگ نابه‌هنگام او، اقلیت را بی نصیب و داغ‌دیده کرد. 



امیدواریم که دوستداران مرجان، ما را در غم خود شریک بدانند. 
روحش شاد

۱۳۹۲ فروردین ۱۲, دوشنبه

پورنوگرافی یا هرزه‌نگاری از دید اسلاوُی ژیژِک[1]

پرونده ویژه: پورنوگرافی (شماره دوم، آبان و آذر91) 

این که پورنوگرافی[2] تأثیرات بسیار مضری بر مصرف‌کنندگان دارد یا نه، به یک مسئله بحث برانگیز –نه تنها برای مردم عادی بلکه حتی برای دانشمندان علوم رفتاری– تبدیل شده است.
بنا بر تعریف کمیسیون ریاست جمهوری و کمیسیون ملی ایالات متحده امریکا درباره پورنوگرافی و اعمال مستهجن، این دو:
١. به طور کلی، خواهان یک علاقه شدید (وقیح، هولناک، بی‌شرمانه یا شهوانی) جنسی هستند.
٢. ارتباط جنسی را به شیوه‌ای آشکار و آزار‌دهنده توصیف می‌کنند (به عبارت دیگر، از معیارهای جامعه کنونی فراتر می‌روند و توصیفاتی از ارضاء یا فعالیت جنسی را بیان می‌کنند).
٣. به طور کلی فاقد ارزش ادبی، هنری، سیاسی و علمی هستند.
در عرف عام، پورنوگرافی معمولا به معنای مطالبی است که از لحاظ جنسی آشکار هستند و عمدتا به قصد تحریک جنسی ارائه می‌شوند.
کمیسیون پورنوگرافی دادستان کل ایالات متحده کاملا با پورنوگرافی مخالفت کرده است؛ اما برخی مفسران اجتماعی ادعا کرده‌اند که پورنوگرافی عمدتا یک نوع سرگرمی ‌است که می‌تواند آموزشی و یا برخی اوقات، از لحاظ جنسی تحریک‌کننده باشد، اما ذاتا بی‌ضرر است.
آنها همچنین ادعا می‌کنند که حداقل هیچ دلیل صحیح علمی ‌برای ضرر آن وجود ندارد. در مقابل، دیگر مفسران اجتماعی به پیامدهای شدیدتری اعتقاد دارند و موارد اخیر را که توسط رسانه‌ها افشا شدند، مثال می‌زنند؛ مثل قاتلان جنسی که ادعا کرده‌اند پورنوگرافی آنها را به این کار واداشته است.
از آنجا که هنوز برای منافع و مضرات پورنوگرافی (هرزه‌نگاری) هیچ اجماع نظر کلی‌ای وجود ندارد، تصمیم بر آن شد تا نگاه فلسفی به این مسئله را، از دید فلسفه‌ی معاصر بیان کنیم.



پورنوگرافی، بنا به تعریف رایج، ژانری است که قرار است «هر آنچه را می‌توان عیان کرد عیان کند»، قرار است هیچ چیز را پنهان نکند، «همه» چیز را ثبت کند و در برابر دیدگان ما بگذارد. مع‌هذا، دقیقا در سینمای پورنوگرافیک است که «جوهرِ کیف» که با نگاهِ از کنار، درک می‌شود از بیخ و بن گم می‌شود – چرا؟ به یاد آورید رابطه‌ی خلاف‌آمد و تعارض‌آمیزِ نگاه و چشم را آنگونه که لاکان صورت‌بندی کرده است: چشمی که ابژه[3] را می‌بیند در طرف سوژه[4] است، در حالی که نگاه در طرف ابژه قرار دارد. هنگامی که من به یک ابژه نگاه می‌کنم، ابژه همواره از پیش به من نگاه می‌کرده است، آن هم از نقطه‌ای که در آن من نمی‌توانم ببینمش، در واقع با آنکه من (سوژه) دارم به آنها نگاه می‌کنم، اما آن چیزها (ابژه‌ها) هستند که از قبل به من نگاه کرده‌اند!
تعارض نگاه و چشم در پورنوگرافی گم می‌شود – چرا؟ چون که پورنوگرافی ذاتا منحرف است؛ خصلتِ منحرف آن از این واقعیتِ مسلم ناشی نمی‌شود- که «تا ته خط می‌رود و همه‌ی جزییات کثیف را به ما نشان می‌دهد»؛ بلکه، انحراف آن را باید به شیوه‌ای اکیدا صوری درک کرد. در پورنوگرافی، تماشاگر به نحو ماتقدم مجبور است جایگاه منحرف را اشغال کند. به جای قرار گرفتن در سمتِ ابژه‌ی دیده شده، نگاه به خود ما تماشاگران محول می‌گردد؛ به همین دلیل است که تصویری که روی پرده می‌بینیم فاقد هرگونه لکه یا نقطه‌ی اسرار آمیز والایی است که تصویر از آن به ما نگاه کند. صرفا ما هستیم که احمقانه به تصویری نگاه می‌کنیم که «همه چیز را عیان می‌کند». برخلاف این باور رایج که در پورنوگرافی، دیگری (شخصی که روی پرده نشان داده می‌شود) تا حد ابژه‌ای برای لذت چشم‌چرانی سقوط می‌کند، ما باید بر این نکته تاکید کنیم که این خود تماشاگر است که عملا جایگاه ابژه را اشغال می‌کند. سوژه‌های واقعی بازیگرانی هستند که روی پرده می‌کوشند تا ما را برانگیزند، در حالی‌که ما، تماشاگران، تا حد یک ابژه – نگاهِ میخکوب شده نزول کرده‌ایم.[5]
بنابراین، پورنوگرافی نقطه‌ی ابژه –نگاه را در دیگری از دست می‌دهد و آن را نازل می‌کند. این از دست دادن دقیقا شکل مواجه‌ای ناکام و از دست رفته را دارد.
پرسیوس

1. Slavoj Žižek
2. pornography

3. Objet، شیء، مقصود، مفعول (Object)
4. Sujet، موضوع، ابتدا، فاعل (Subject)
5. دقیقا بدین علت که در پورنوگرافی، تصویر به ما باز نمی‌نگرد، بدین علت که تصویر در پورنوگرافی «تخت» است و هیچ «لکه»ی رازآمیزی در آن نیست که لازم باشد «کج» نگاهش کنیم تا «شکل» متمایز و وضوح‌یافته بیابد، آن منع بنیادین که جهتِ نگاهِ هنرپیشه‌ها را بر پرده‌ی سینما و تلویزیون تعیین می‌کند به حال تعلیق در می‌آید: در یک فیلم پورنوگرافیک، هنرپیشه‌ای که نقش مفعول را بازی می‌کند، در لحظه‌ی اوج لذت جنسی مستقیما به دوربین نگاه می‌کند و ما تماشاگران را مخاطب می‌گیرد.

آیا پورن میتواند کاربرد آموزشی داشته باشد؟

پرونده ویژه: پورنوگرافی (شماره دوم، آبان و آذر91) 

نوجوانان پس از بلوغ نسبت به غرایز جنسی خود کنجکاو می شوند. عمده آنها برای پاسخ سوالات خود و رفع کنجکاوی نیاز به تجربه کردن یا مشاهده و شنیدن تجربیات دیگران دارند. زمانی که تجربه ارتباط جنسی برای افراد دور از دسترس یا ناممکن باشد، آنها رو به تماشا و شنیدن تجربیات دیگران می آورند. اما شنیدن کی بود مانند دیدن؟
نوجوانان امروزی دسترسی آسانی به فیلم های پورنو دارند. آنها سعی میکنند برای پاسخ سوالات خود از آناتومی جنسی تا نحوه برقرای رابطه جنسی و...، به تماشای مستقیم رابطه جنسی افراد دیگر بنشینند. اما آیا این انتخاب از طریق فیلم‌های پورنو و پورنوگرافی درست است؟ آیا اطلاعاتی که مخاطب از دیدن این دست از فیلم‌ها می بیند بار آموزشی درستی همراه خود دارد؟
به راحتی می شود با یک نمونه سازی پاسخ سوالات بالا را داد. با خواندن یک مقاله علمی یا پزشکی درباره رابطه جنسی به اطلاعات درست می رسیم یا با مطالعه یک داستان جنسی؟ بدون شک در متن یک مقاله علمی به پشتوانه تحقیق و سواد مولف، ما به پاسخ های واقعی خود میرسیم. اما در یک داستان پورن، تنها یک تجربه (حتی واقعی) را خوانده ایم. تجربه ای که ممکن است ما را به اشتباه بیاندازد. به عنوان مثال ارتباط جنسی از راه دهان در تمام فیلم های پورنو گرافی اتفاق می افتد. اما در یک فیلم آموزش جنسی و یا مقاله ای درباره رابطه درست جنسی، توضیح داده میشود بیماری هایی همچون ایدز، سوزاک و... از طریق این نوع از رابطه منتقل میشود. یعنی ترشح آلت تناسلی فرد آلوده به بیماری (مرد یا زن) در دهان شریک جنسی منجر به آلوده شدن او می شود. 
متاسفانه به دلیل محدودیت ها در آموزش و شرم از بیان ضرورتی که بیانش به افرد آسیب میزند، فیلم های پورنوگرافی تبدیل به کلاس درس نوجوانان شده است. از طرف دیگر کمبود منابع و اطلاعات از رابطه جنسی بین همجنس این میل را برای افراد همجنسگرا بیشتر کرده تا پاسخ سوالات خود را در فیلم های جنسی ببینند. شاید یکی از آموزشهایی که میشود از فیلم های پورن گرفت، حالت های مختلف پورن استار ها در عمل جنسی است. 



همان طور که میدانید رابطه جنسی از چهار مرحله تحریک و برانگیختگی ، اوج لذت (یا دخول)، انزال و فرود (یا ریکاوری) تشکیل میشود. هر فردی از همجنسگرا یا دگرجنسگرا گرفته تا زن یا مرد، ممکن است با یکی از مراحل جنسی لذت بیشتری ببرد. از طرف دیگر سرد بودن و یا گرم بودن هر فردی متفاوت است و همین طور نوع نقش جنسی افراد (اکتیو یا پسیو بودن افراد) و این در نحوه برقراری رابطه جنسی تاثیر میگذارد. ممکن است شریک جنسی به هر دلیلی از زمان بیشتر دخول لذت ببرد. اگر در این مدت حالات قرار گرفتن افراد در حین عمل جنسی یک یا دو مدل باشد، شریک جنسی مقابل حتما خسته میشود. برای آگاهی بهتر و بیشتر از این نوع حالات بهترین راه تماشای فیلم ها و عکس های پورن است. نوع حالت هایی که پورن استارها برای رابطه در هر فیلم قرار میگیرند به مخاطب یک شکل تازه را یاد میدهد. ضمن آن که فرد در نقش اکتیو یا پسیو به آن فکر میکند که آیا از این نوع حالت لذت خواهد برد یا نه و در تجربه آینده به او کمک میکند تا رابطه جنسی بهتری تجربه کند. اما این موضوع بدون توضیح و آگاهی از پیش به مخاطب، ممکن است نتیجه وارونه ای داشته باشد. به عنوان مثال شاید فرد با دیدن این نوع حالت ها دریک رابطه جنسی با زمان کمتر، به هر دلیلی، بخواهد بسیاری از آنها را تجربه کند. در این صورت نه تنها از آن رابطه احساس رضایت به دست نمی آید بلکه ممکن است به فرد مقابل احساس بدی دست بدهد. 
یکی دیگر از سوء تفاهم هایی که ممکن است برای بینندگان این نوع فیلم ها در زمان تجربه جنسی خود صورت بگیرد، گفتگو نکردن درباره رفتار های جنسی است. فرد با دیدن حالت های مختلف که بعضا نیاز به شرایط بدنی آماده دارد بدون هیچ توضیحی بخواهد آن را تجربه کند. در حالی که رابطه جنسی برتر و لذت بخش زمانی رخ میدهد که درباره آن با شریک جنسی صحبت شده باشد. 
ما برای کسب اطلاع خود از چگونگی رابطه جنسی درست، نیاز به مطالعه و یا مشاهده فیلم های آموزشی داریم و نه فیلم های پورنوگرافی. خاصیت و کاربرد فیلم های پورن برای آموزش نبوده و نیست. این فیلم ها برای فروکاستن میل جنسی (خود ارضایی) و یا افزایش میل جنسی (برای افراد سرد مزاج همراه با شریک جنسی) کاربرد بیشتری دارد. سازندگان این دست از فیلم ها به تنها چیزی که فکر نمی کنند، نکات آموزشی است. آنها به دنبال درآمد هستند و این صنعت برایشان یک تجارت است. چگونه می توانیم از یک محصول تجاری انتظار آموزش داشته باشیم؟
متین محمدی

تاریخ پورنوگرافی

پرونده ویژه: پورنوگرافی (شماره دوم، آبان و آذر91) 

اختراع تصویر متحرک در اوایل 1900، یک رسانه ی جدید برای عرضه پرونوگرافی و اروتیک به وجود آورد.البته قبل از آن تصاویر و کتابهای زیادی به رشته ی تحریر درآمده بودند. مثل رمان fanny hill از John Cleland که زمان انتشار آن به سال 1748 در انگلستان بر می گردد. به طور کلی پورنوگرافی از قبیل فیلم های مستهجن زشت و ناپسند محسوب می شد و تلاش شد که سرکوب شوند و البته با درجاتی از موفقیت نیز همراه بودند. انگلستان اولین قانون جهان در مورد منع پورنوگرافی را در اکتبر 1857 تصویب کرد. پورنوگراف ها فعالیت های خود را تنها به صورت زیرزمینی یا در خانه یا در کلاب های خصوصی و یا در سینماهای شبانه، ادامه دادند. در سال 1970 فیلم های پورنو تا حدی مشروعیت به دست آوردند و در 1980 پورنوگرافی به صورت ویدیوهای خانگی به توزیع گسترده تری دست پیدا کرد. رشد اینترنت در اواخر 1990 و اوایل 2000 راه توزیع پورنوگرافی را نیز تغییر داد و قوانین سانسور را در سراسر جهان پیچیده و قانون‌مندتر کرد.

تاریخچه ی فیلم پورنوگرافی:
فیلم های پورنو بلافاصله بعد از اختراع تصاویر متحرک به وجود آمدند. پیشگامانی چون Eugène Pirou وAlbert Kirchner. از کشور فرانسه فیلمی هفت دقیقه ای به اسم Le Coucher de la Mariee را ساختند که شخصی در حمام در حال استریپ تیز بود. چون پیرو تقریبا به عنوان یک فیلم ساز پورنوگرافیک ناشناس مانده بود، اغلب شروع این صنعت را به دیگر فیلمسازان نسبت می دهند.
طبق شواهدی دیگر اما شروع صنعت پورنوگرافی را از بوینس آیرس و دیگر شهرهای آمریکای جنوبی می دانند که در اوایل قرن بیستم آغاز و به سرعت صادرات آن به کشورهای اروپایی گسترش یافت. از قدیمی ترین ِ این فیلم ها می توان بهA L Ecu d Or ou la bonne auberge اشاره کرد که به سال 1908 بر میگردد. یا حتی قدیمی تر از آن که یک فیلم آرژانتی است که تاریخ آن را بین سالهای 1907 تا 1912 ذکر می کنند. حتی در اتریش سینمایی شبانه مختص مردان ساخته شد که تنها اینگونه فیلم ها را در آن نمایش می دادند. برای مثال 52 فیلم ساخته ی یوهان شوارتزر در سالهای 1906 تا 1911 درین سینما به نمایش گذاشته شد. در دوره فیلم‌های صامت(1920) این فیلم ها اغلب در فاحشه خانه‌ها نمایش داده می‌شدند تا اینکه در دهه1940 ساخت گسترده‌ی زیرزمینی و غیر قانونی این فیلم ها آغاز شد که اغلب سازندگان آن ها را در خطر زندانی شدن قرار می‌داد. البته اولین فیلم پورنو مربوط به اقلیت‌های جنسی در سال 1920 توسط یک فیلم ساز فرانسوی ساخته شد؛ یک فیلم که بایسکشوالیته را به تصویر می‌کشید. در آمریکا نیز تلسم ساختن فیلم های پورنوگرافی مربوط به همجنسگرایان در سال 1929 شکسته شد. چند دهه بعد پورنوگرافی‌های همجنسگرایان روی مردان عضله ای و بدن ساز تمرکز کرد تا فروش بیشتری از این فیلم ها بدست آورد. این مردان اغلب جوان، عضلانی و با بدنی کم مو بودند. عکس های آنها در مجلات مختلف فروش می رفت تا اینکه اولین مجله مختص عکس های پورنو برای همجنسگرایان در 1951 در آمریکا شروع به فعالیت کرد.
با آمدن ویدیوکاست خانگی در اواخر دهه 1970 و اوایل 1980، صنعت پورنوگرافی جهش بسیار بزرگی را انجام داد چرا که خریداران این فیلم ها حالا دیگر می توانستند، فیلم های رنگی با کیفیت بهتر را در خانه ی خود و در حریم خصوصی خود تماشا کنند. ازین رو سازندگان این فیلم ها با تکثیر فراوان درآمد هنگفتی به دست آوردند و این پایان دوره ای بود که قیمت این فیلم ها گران تمام می شد و جریان اصلی پورنوگرافی نیز از همین جا شروع شد. نهایتا در سال 1987 قانونی در ایالت کالیفورنیای آمریکا تصویب شد که طبق آن پورنوگرافی صنعتی آزاد و قانونی تلقی میشد. البته از پیشگامان قانونی سازی این صعنت باید اول از همه از دانمارک یاد کرد، که به عنوان نخستین کشور جهان در سال 1969 ، پورنوگرافی را آزاد ساخت؛ پارلمان دانمارک در ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ (۷ ژوئن ۲۰۱۲) به ازدواج همجنسگرایان نیز رای مثبت داد. 
دهه ی 1990 دهه‌ی ظهور اینترنت در جهان و پدیده‌ی سی‌دی و دی‌وی‌دی بود. این یعنی آخرین قدم برای همگانی شدن پورنوگرافی در جهان برداشته شد، حالا دیگر به جای هفته‌ها انتظار کشیدن برای سفارش دادن یک فیلم تا به خانه برسد، با یک کلیک کردن در چند ثانیه می شد آن را دانلود کرد.
جشنواره ی کن، در سال 1998 میزبان یک فیلم پورن شد که جایزه‌ی گولدن پالم خود را به آن اعطا کرد تا اینکه در سال 1999 شبکه ماهواره ای Danish TV برای اولین بار شروع به پخش فیلم‌های پورن کرد.



مبارزات ضد پورنوگرافی
امروزه جنبش هایی نیز برای مبارزه با پورنوگرافی شکل گرفته اند، جنبش هایی که معتقدند این تجارت روابط سالم جنسی را از بین می برد و با بهر برداری از آدمها ، مشکلات روان شناختی مرتبط با آن را ایجاد می کنند. حتی 28 اکتبر برابر با 7 آبان روز مبارزه با پورنوگرافی نام گرفت و روبان سفید نماد آن شناخته شد و اولین گام آن در سال 1987 توسط نورما نوریس برداشته شد. 
پورنوگرافی در ایران
در میان ایرانیان نیز، اولین مدل برهنه و بازیگر فیلم های پورنوگرافی، آیلار دیانتی بود که بخشی از مصاحبه ی وی از زبان روسی برگردانده شده است:
در گذشته شما بازیگر پورنوگرافی بودید. آیا به این خاطر حسرت می خورید؟
بله ؛ سالها پیش در یک هفته ، تعدادی از فیلم های پورن من حذف شدند. این نتیجه از یک دوره بسیار بد در زندگی من بود. اگر دست من بود می خواستم که این را از گذشته ام پاک کنم.
شما درمورد ایران امروز چه فکری میکنید؟ شما گفته بودید که در خانه شما را حجاب و دین در واقع آزار میداد
من عاشق کشورم هستم، اما از وضعیت فعلی در ایران خوشحال نیستم. من امیدوارم و دعا می کنم که در آینده نزدیک نظام ایران برخی از پایه های خود را به نفع شهروندان آن تغییر بدهد. 
وی متولد 12 فوریه سال 1984 است. شاید ناراحتی آیلار به دلیل تاثیرات بد این فیلم ها در زندگی او باشد چرا که او به همین دلیل عنوان ملکه ی زیبایی نروژ را از دست داد. فیلم هایی که او بازی کرده بود، شاید بی پروا ترین در نوع خود باشند. 
علی رغم منع تولید و تکثیر فیلم های پورنوگرافی در ایران، این صنعت حتی در مناطق روستایی ایران نیز نفوذ کرده است به نقل از مهرخانه دکتر علی آذین متخصص پزشکی اجتماعی و مسئول کلینیک سلامت جنسی پژوهشگاه ابن سینا معتقد است که پورنوگرافی نیز مانند سینما، برای گسترش در جوامع، یک روند تاریخی را طی کرده است؛ زمانی مردم برای دیدن فیلم در جایی مثل سینما جمع می شدند، پس از آن با تولید آپارات های کوچکتر این صنعت به خانه ها نفوذ پیدا کرد و با ساخت تلویزیون اکثر خانواده ها امکان تماشای فیلم را در خانه هایشان پیدا کردند. با نفوذ ویدئو این دسترسی به مراتب بیشتر شد و بالاخره با راه اندازی شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی، دسترسی به پورنوگرافی برای همه گروه های مختلف جامعه در اقصی نقاط دنیا فراهم شد.
آذین با اشاره به این مطلب که کشور ما نیز از این دهکده جهانی مستثنی نیست، اضافه می کند: ما مقاومت چندانی در برابر مواجهه با این بحث نمی توانیم داشته باشیم؛ چراکه حتی در مناطق روستایی ما دسترسی به پورنوگرافی گزارش شده و اثرات خاص خودش را دارد ولی می توانیم به نوعی با این صنعت برخورد کنیم که از دو طرف بام به پایین نیافتیم.
اگرچه در ایران تولید کننده ای برای پورنوگرافی وجود ندارد، اما مصرف کنندگان فراوانی هر روز ازین محصولات استفاده می کنند.
کاوه اهورایی

چگونه پورنوگرافی را برگردانیم

پرونده ویژه: پورنوگرافی (شماره دوم، آبان و آذر91) 

کلمه‌ی پورنوگرافی (و یا اصطلاحا آثار پورنو) از واژه‌ی یونانی (πορνογραφία pornographia)، ساخته شده است. ترکیبی از دو واژه‌ی (πόρνη pornē) «فاحشه» یا (πορνεία pornea) «فحشا» و (γράφειν graphein) «نوشتن/ثبت کردن» که کلمه ی گراف به معنای «مثال/تصویر» هم از آن گرفته می‌شود. در کل به معنای «نوشته‌ی توصیف کننده و یا تصویر کننده‌ی فاحشگی و فعالیت روسیپیانه». آنچه که در ادبیات کهن فارسی و جهان اسلام به «الفیه و شلفیه» معروف بود.
مشخص نیست که این واژه از چه زمانی در زبان یونانی به کار رفته است، اما کلمه‌ی pornographie مشخصا از دهه ی آغازین ١٨٠٠م. در زبان فرانسوی استفاده شده و از این زبان به آثار معاصر نشر پیدا کرده است. مانند pornography در زبان انگلیسی، pornographie در زبان آلمانی، pornografía در زبان اسپانیایی و pornografia ایتالیایی و همچنین «پورنوگرافی» در زبان فارسی.
درواقع پورنوگرافی تنها شامل فیلم های پورنو نمی‌شود، بلکه دامنه ی وسیعی از تولیدات رسانه‌ای را در بر می‌گیرد. کتاب، مجلات، کارت‌های پستال، عکس، مجسمه، طراحی، نقاشی، انیمیشن، ضبط صدا، فیلم، ویدئو و بازی‌های ویدئویی. درواقع تمام آن چیزهایی که از طریق تصویر به این موضوع می‌پردازند. موضوع اصلی این پدیده تصویرپردازی‌ست، برای همین است که موضوعات زنده‌ای همچون نمایش‌های جنسی[1] و یا رقص‌های استریپ‌تیز[2] جزو پورنوگرافی محسوب نمی‌شوند چراکه مستقیما و زنده در برابر بیننده قرار می‌گیرند و تصویرپردازی محسوب نمی شوند.
در بسیاری از موارد پورنوگرافی با اروتیسم[3] اشتباه گرفته می‌شود، اما باید به یاد داشت که اروتیسم گونه‌ای از نمایاندن جنس و جنسیت با رایحه‌ای از هنر والاست، در حالی‌که پورنوگرافی تجسمی بی‌پرده از مسائل جنسی با هدف تحریک یا ارضای جنسی است. اروتیسم فراتر از پورنوگرافی و بر روی احساسات و عواطف آدمی متمرکز می‌شود، در حالی‌که پورنوگرافی نمایش شیوه‌های شهوانی و شورانگیز جنسی است و تنها رفتارهای فیزیکی را در برمی‌گیرد. شاید بتوان اروتیسم به سادگی پورنوگرافی‌ای با درجه ی بالاتر دانست؛ ارائه‌ی بهتر، تصویر بهتر، اجرای بهتر، بسته‌بندی بهتر و طراحی شده برای مصرف کننده‌ی فرهیخته‌تر.
اما پورنوگرافی را چه باید معنا کرد؟ هرزه نگاری، شهوانگاری، روسپی‌نگاری، وقاحت‌نگاری، مستهجن‌نگاری؟ کدام یک از این واژه‌ها معنای پورنوگرافی را در خود دارند؟ شاید همه و شاید هیچ‌کدام! در گذشته به این اصطلاح «الفیه و شلفیه» می‌گفتند، اما این موضوع تنها در ادبیات کاربرد داشت، هزل گویی و هزل خوانی هم در گذشته ی تاریخ فارسی وجود دارد، اما هیچ‌کدام این موارد به وسعت پورنوگرافی امروز نبوده است. تصاویر اینچنینی در گذشته‌ی ما مربوط به ترجمه‌ی کتاب کاماسوترا[4] در هند و به زبان فارسی بوده است، البته آن هم برای کتابی که بار تربیتی و آموزشی داشته است.
شاید معنای آن در خود واژه باشد، ریشه‌شناسی کلمه‌ی پورنوگرافی گفته شد، اما خود واژه‌ی πόρνη در زبان یونانی معانی مشابهی دارد: روسپی، فاحشه، شهوت‌ران، بی بند و بار، هرزه، وقیح، مستهجن، فاسد، بیشرم و حتی دزد.
حال کدام‌یک مناسب‌تر برای این نام‌گذاری‌ست؟ در اینجا که نمی‌توان به گذشته رجوع کرد و نامی درخور یافت، دو راه در پیش رو داریم: یا آنکه همان لغت اصلی را به وام بگیریم: «پورنوگرافی» و یا آنکه معنایش کنیم: هرزه نگاری، شهوانگاری، روسپی‌نگاری، وقاحت‌نگاری، مستهجن‌نگاری و... . تمام این معانی درست هستند و انتخاب یکی از میان آنها کاری مشکل است. شاید بسیاری «هرزه‌نگاری» را به خاطر کاربرد بیشترش انتخاب کنند. اما در اینجا به نظر می‌آید که انتخاب خود واژه‌ی اصلی بهترین گزینه باشد. «پورنوگرافی» به خاطر مجموعه‌ی وسیعی که در اطراف خود گردآورده است، بهترین انتخاب به نظر می‌رسد، هرچند می‌توان معانی‌ای که برای آن آورده شده را هم در کنارش استفاده کرد. این واژه مانند واژگانی چون تلفن، فیلم، سینما و ... محدوده‌ی عظیمی از توضیحات را در کنار خود دارد که نمی‌توان تنها به معانی هرزه و فاحشه و روسپی قناعت کرد، چرا که واژه را به سطح فرد بازیگر و یا نمایاننده‌اش فرو می‌کاهد، در صورتی که در پورنوگرافی منِ بیننده و مصرف‌کننده، مخاطب اصلی هستم. درواقع به نظر می‌رسد که پورنوگرافی یک محرک قدرتمند جنسی را برمی‌انگیزد که به دنبال آن، آزادسازی شهوت، اغلب توسط استمنا صورت می‌گیرد. این تصاویر رسانه‌ای که امروزه به صورت یک صنعت میلیاردی درآمده است، تصویر بسیار قدرتمند و هیجان‌آلودی ایجاد می‌کند که دائما به ذهن فرد خطور می‌کند و او آنها را در مخیله خود تفصیل می‌دهد. در اینجا نباید و نمی‌توان موضوع را تنها با نام «فاحشه و هرزه» تمام شده دانست.
دوموزی

1 sex shows
2 striptease

3 Eroticism، اروتیسم از ریشه ی یونانی (ἔρως erōs) «میل/آرزو/کام». اروس نام خدای عشق در یونان باستان نیز هست، همان کودکی که همواره با بال‌هایی کوچک و تیر و کمانی در دست و نابینا تصویر می‌شود که با پرتاپ تیرش دو نفر را عاشق هم می‌کند! در اصل نماد غرائز شهوانی انسان است که رنگ و بوی عشق همراه دارد.نشان دهنده ی حس جنسیِ همراه با عشق رومانتیک. اروتیسم در ادبیات و هنرِ معاصر با آثار رمان نویس فرانسوی، اونور دوبالزاک (Honoré de Balzac) آغاز شد.
4 Kamasutra، کتابی از زبان سنسکریت که به آموزش شیوه‌ها و حالات (position) عمل جنسی و جزییات آن می‌پردازد.


صنعت پردرآمد، لذت پرهزینه

پرونده ویژه: پورنوگرافی (شماره دوم، آبان و آذر91) 

تابستان سال گذشته به خواست گروهی از دوستان تن به سفری ناخواسته دادم. یکی از همسفران ما چند ساعت پیش از شروع سفر با فردی که نمی شناخت رابطه جنسی برقرار کرده بود. او روزی دو بار ارتباط جنسی برقرار میکرد. در مسافرت مدام به دنبال تماشای فیلم های پورن بود تا جایی که حتی در من نیز این علاقه را ایجاد کرد. در آن سفر سه روزه او موفق شد با فردی ارتباط جنسی برقرار کند. از همان موقع از خودم می‌پرسیدم آیا تصاویر جنسی یا همان پورنوگرافی موجب این گونه رفتار های پرخطر در او شده است یا میل شدید او به رابطه جنسی علاقه به پورن دیدن را در او ایجاد کرده؟
شکی نیست تماشای فیلم های جنسی برای انسان لذت بخش است. ذهن، با دیدن آن پاداش میگیرد و لذت جنسی را در وجود انسانمی جوشاند.یافته های دکتر مكگاف استاد روانشناس در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که خاطرات تجربه هایی که به هنگام تحریک جنسی رخ می‌دهد، توسط هورمون غده آدرنال در مغز می‌نشیند و پاک کردن آنها دشوار است. از این رو به راحتی فرد دچار اعتیاد به دیدن تصاویر پورنمی شود و به سختی آن را ترک می‌کند. آثار مخرب تماشای لذت بخش فیلم های پورنوگرافی تنها به اعتیاد محدود نمی‌شود. افزایش میل خشونت، آموزش‌های نادرست، میل به آزارهای جنسی و... از دیگر عوارض تماشای مکرر چنین محصولاتی است. 

اعتیاد، تشدید، حساسیت زدایی، فعالیت جنسی
ویکتور بی کلاین، روانشناس بالینی در آمریکا در یک مقاله به چهار عامل از عوارض تماشای تصاویر جنسی اشاره کرده است. او این اطلاعات را از سه منبع اطلاعات تاریخی موارد کلینیکی، مطالعات رشته ای، مطالعات آزمایشگاهی و تجربی کسب کرده است. در توضیح عامل اول اعتیاد می گوید: اولین تغییری که رخ می‌دهد، اثر اعتیادی است. مصرف‌کننده هرزه‌نگاری به آن معتاد می‌شود. وقتی آنها یک بار از مطالب هرزه استفاده کنند، دوباره به آن رجوع می‌کنند و این روند، بارها و بارها تکرار می‌شود. به نظر می‌رسد که این مطالب،یک محرک قدرتمند جنسی برمی‌انگیزد که به دنبال آن، آزادسازی شهوت، اغلب توسط خودارضایی صورت می‌گیرد. هرزه‌نگاری، تصویر بسیار قدرتمند و هیجان‌آلودی ایجاد می‌کند که دائماً به ذهن فرد خطور می‌کند و او آنها را در مخیله خود تفصیل می‌دهد.آقای کلاین در ادامه افراد باهوش را آسیب پذیر‌تر می داند. او اعتقاد دارد قدرت خیال پردازی این دسته از افراد آنها را به اعتیاد تصاویر جنسی نزدیک تر می کند. همچنین در همان مقاله به نقل از گروهبان باب ناوارو بازرس صنعت پورنوگرافی در دپارتمان پلیس لس‌آنجلس می‌آورد: «قبول داشته باشید یا نداشته باشید، هر چه قدر افراد، باسوادتر باشند، به هرزه‌نگاری‌های بیشتری معتاد می‌شوند و البته پول بیشتری هم خرج آن می‌کنند .افراد بسیاری اعتراف کرده‌اند که اعتیاد افراطی به این مطالب داشته‌اند و کل زندگی‌شان را صرف آن کرده‌اند؛ ساعت‌ها خودارضایی کرده‌اند و همیشه به دنبال موارد وقیحانه‌تر می‌گردند. همانند یک معتاد الکلی یا افیونی، آنها همواره به دنبال ارضای بیشتر و مطالب مستهجن‌تر هستند، و هر سری زمان بیشتری طول می‌کشد که ارضا شوند». 
شاید برای افرادی که اعتیاد به تصاویر جنسی ندارند درک این موضوع سخت باشد. زمانی که این موج، افراد معتاد را در بر می‌گیرد دیگر هیچ چیز نمی‌تواند آنها را از کار خود باز دارد. هنگامی که موج شهوت آنها را فرا می‌گیرد، به پیامدهای آن و هزینه‌های آن بی‌توجه می‌شوند. درواقع اعتیاد به صورت مجازی بر زندگی حاکم است.
عامل تأثیر تشدیدی است. با گذشت زمان، فرد معتاد نیازمند انواع شدیدتر، آشکارتر، منحرف‌تر و عجیب ‌و غریب‌تر مطالب جنسی می‌شود تا «حال جنسی» خود را افزایش دهد. این فرآیند، یادآور اعتیاد به مواد مخدر است. با گذر زمان، همواره یک نیاز رو به افزایش برای موارد تحریک‌کننده تر وجود دارد تا همان تأثیر ابتدایی را داشته باشد. 
اینجاست که عامل سوم از نگاه آقای ویکتور بی کلاین، یعنی «حساسیت زدایی» رخ میدهد. محتویات کتاب‌ها، مجلات و فیلم‌هایی که ذاتاً شوک برانگیز، شکننده تابوها، غیرمشروع، کریه و غیراخلاقی هستند، اما از لحاظ جنسی تحریک کننده‌اند، به هنگام اعتیاد به هرزه‌نگاری، قابل قبول و عادی می‌شوند. آن گاه فعالیت‌های جنسی تشریح شده در هرزه‌نگاری‌ها (بدون توجه به منحرف یا ضداجتماعی بودن آن) مشروع تلقی می‌شوند. در این مواقع، یک حس رو به رشد «همه این کار را انجام می‌دهند»، به آنها اجازه می‌دهد که کارهایی انجام دهند که قبلاً برای آنها غیرمشروع بود و با عقاید اخلاقی و معیارهای شخصی سابق آنها در تضاد است.در این صورت ما به عامل چهارم یعنی «فعالیت جنسی» می رسیم.
چهارمین مرحله ای که اتفاق می‌افتد، افزایش تمایل برای انجام اعمال جنسی ای است که فرد در هرزه‌نگاری‌ها مشاهده کرده است. این اعمال عبارتند از: بی قید و بندی جنسی، عورت نمایی، شرکت در رفتارهای جنسی گروهی، نظربازی، کودک آزاری جنسی، تجاوز به عنف،رابطه جنسی با محارم و آسیب وارد آوردن به خود یا طرف مقابل به هنگام عمل جنسی.این رفتار دائماً در آنها رشد می‌کند و به یک اعتیاد جنسی می‌انجامد. دیگر اعتیاد آنها اعتیاد به تصاویر، داستان و یا هر محصول جنسی، هرزه، وقیح و یا هر چیز دیگر نیست بلکه اعتیاد به عمل جنسی است. آن هم عملی که در جستجوی تحریک بیشتر به تماشای موارد وقیح تری نشسته است و حال در پی تخلیه جنسی به دنبال تجربه آن عمال وقیحانه است. 


چگونه از اعتیاد به تصاویر جنسی رهایی پیدا کنیم؟
اگر فردی اعتیاد به تصاویر جنسی را در خود پیشرفته ببیند باید به کمک یک روانشناس یا روان پزشک سعی کند این بیماری روحی و جنسی را از خود دور کند. آقای کلاین در ادامه مقاله خود می گوید: «در برخی بیماران، من با تقریباً یک اعتیاد آنی مواجه شدم، در حالی که در دیگران، تقریباً ۱۰-۵ سال عرضه نامنظم هرزه‌نگاری موجب اعتیاد شده بود. اما همانند یک سرطان پنهان، این اعتیاد هیچ گاه محو نمی‌شود، مگر این که از طریق مداخلات روان درمانی، در پی معالجه آن برآییم.»
در گام اول باید دریابیم که به پورنوگرافی اعتیاد پیدا کرده ایم. آنهایی که بیشتر به تماشای تصاویر، داستان ها و یا مطالب پورن می نشینند باید خود را در معرض ابتلا به این بیماری بدانند. هر فردی با پرسش از خود و خلوت در این مورد می تواند اعتیاد داشتن و یا نداشتن خود، میزان ابتلا به این اعتیاد و سرعت پیشرفت آن را بیابد. یکی از راه های معمول در ترک هر اعتیادی ایجاد محدودیت های موقتی است. این راه ها زمانی می توانند اثرگذار و کار ساز شوند که شما وسوسه های جنسی خود را کنترل کنید. در موارد پیشرفته بهتر است از پزشک و روانشناس کمک بگیرید زیرا این اعتیاد مستقیما یک بیماری روحی است. شرم از مراجعه و خجالت کشیدن وضعیت را بدتر می کند. در هر لحظه ای که متوجه مشکل شدید برای جلوگیری از پیشرفت آن اقدام کنید تا باعث شرمندگی نشود. شکی نیست که هر روان درمانگر حافظ اسرار شماست. تنها مساله فوبیای آن فرد روانشناس یا روان پزشک است. حتما قبل از مراجعه به شکلی از نداشتن هراس نسبت به گرایش جنسی شما در آن فرد روان درمانگر اطلاع پیدا کنید. متخصصان برای درمان اعتیاد جنسی به دوروش روان درمانی، شامل شناخت درمانی فردی، گروه درمانی،برنامه های حمایتی و همین طور درمان های داروئی استفاده می کنند.
اگر فکر می کنید اعتیاد شما پیشرفته نیست و تصمیم قطعی نسبت به ترک اعتیاد ، حذف وابستگی ویا کاهش میزان تماشا و خواندن محصولات پورن دارید می توانید از راه هایی که در ادامه می آید یا موارد مشابه با توجه به شناخت نسبت خودتان اقدام کنید.
می توانید منابع پورن را دور از دسترس خود قرار دهید. این روز ها با یک کلیک و به راحتی تصاویر جنسی در اختیار هر کاربر اینترنت یا محصل مدرسه و دانشگاه قرار میگیرد. هرچقدر این دست از فیلم ها در دسترس سخت تری باشند، میزان تماشای آنها نیز کمتر می شود. به میزان ایمان خود نسبت به ترک یا حذف وابستگی و یا کاهش میزان تماشا اقدام کنید. مثلا در صورت تصمیم به ترک هیچ نسخه پشتیبان نگه ندارید و به طور کامل آرشیو خود را از بین ببرید. همچنین اگر به کار و تحصیل شما لطمه نمیزند اینترنت خود را قطع کنید و یا اگر دسترسی به سایت های پورنو گرافی از طریق سرویس اینترنت شما محدود شده است از فیلترشکن ها و تونل های دور زدن اینترنت فیلتر شده استفاده نکنید و آنها را نیز حذف کنید.
همین طور می توانید در زمان وسوسه برای دیدن فیلم یا خواندن داستان جنسی، خودتان را مشغول یک فعالیت دیگری بکنید. هرقدر این فعالیت انرژی بر و وابسته به گروه یا فرد دیگری باشد جواب بهتری میدهد. مثلا ورزش های گروهی که شما باید همراه دوستان و هم باشگاهی های خود این کار را بکنید. خستگی و مشغله اجازه نمی دهد انسان وقتش را در دیدن فیلم هایی که همیشه وقت برای تماشای آنها هست هدر بدهد. 
اگر هم امکان ورزش کردن و یا مشغله ایجاد کردن برای خود ندارید، سعی کنید تنها نمانید.اگر تنها بودید و امکان حضور هیچ همراهی را نداشتین سعی کنید از آن فضا خارج شوید. مثلا شب به جای تنها در خانه بودن به خانه یکی از دوستان یا اقوام بروید یا این که مدت زمان تنها بودن در خانه را که ممکن است اقدام به تماشای فیلم های پورن داشته باشید را بیرون از خانه بگذرانید و کنار دوستانتان باشید. 
پیش از آغاز تلاش برای ترک اعتیاد یا حذف وابستگی ویا کاهش تماشای محصولات جنسی به یاد داشته باشید هرگز این عادت به یک باره در شما ایجاد نشده است که به یک باره آن را کنار بگذارید. اگر فکر می کنید در ترک یک باره آن کمی ضعیف هستید، غرور خود را کنار بگذارید و آرام آرام برای ترک آن اقدام کنید. 

تاثیرات پورنوگرافی 
گاهی وقت ها افراد ناخواسته به تماشای این فیلم ها روی می آورند و گاهی نیز برای درمان یا یادگیری به دنبال محصولات پورن می روند. اعتیاد به محصولات پورن عارضه پورنوگرافی نیست. ممکن است برخی افراد تنها با یک بار تماشا یا خواندن مطالب پورن دچارمشکلاتی بشوند. در ادامه به برخی از این مشکلات که متاثر از پورنوگرافی است اشاره می کنیم.



تاثیر بر روی کودکان و نوجوانان
مشاهده پورنوگرافی سبب می شود کودکان با دوستانشان این کار را امتحان کنند. کودکان اغلب هر چیزی را که می بینند، می خوانند و یا می شنوند تقلید می کنند. محققین بر این باورند که قرار گرفتن در معرض پورنوگرافی سبب می شود که کودک همان کار مشابه را بر روی کودکان کم سن و سال تر، کوچک تر و آسیب پذیر تر تکرار کند. تحقیقات نشان داده انجام هر گونه رابطه جنسی زودرس با دو دلیل تجربه و مشاهده جنسی صورت می گیرد. یعنی کودک منحرف جنسی ممکن است که مورد تجاوز قرار گرفته باشد و یا تنها تصاویر منحرف کننده جنسی را مشاهده کرده باشد.در تحقیقی که دکتر جنینگز برینات بر روی ۶۰۰ دختر و پسر دبیرستانی آمریکا انجام داد، به این نتیجه رسید که۹۱ درصد از پسران و ۸۲ درصد از دختران تصاویر مختلفی پیرامون محرک های جنسی را مشاهده کرده اند. بیش از ۶۶ درصد از پسران و بالغ بر ۴۰ درصد از دختران اظهار داشتند که خواستار انجام عملی مشابه آنچه مشاهده کرده اند میباشند. در میان دبیرستانی ها ۳۱درصد از پسران و ۱۸ درصد از دختران اعتراف کردند که چند روز پس از مشاهده تصاویر محرک جنسی، برخی از آنها را شخصا انجام داده اند.
هویت جنسی در زمان کودکی و نوجوانی شکل می گیرد. کودکان ۱۰ – ۱۲ ساله هویت معینی نسبت به مسائل جنسی ندارند. به مرور زمان که از نظر جسمی رشد میکنند، والدین، معلمین و مشاوران باید اطلاعات لازم در زمینه روابط جنسی را در اختیار آنها قرار دهند. مشاهده تصاویر مربوط به پورنوگرافی، فرایند رشد جسمی و جنسی کودک را از حالت عادی خارج کرده و باعث ایجاد اغتشاش در افکار آنها می شود.
از طرف دیگر با تماشای تصاویر جنسی معمولاً کودکان و نوجوانان خیلی زودتر از زمان لازم و به طور نابهنگام به روابط جنسی کشانده می شوند و آمادگی لازم برای انجام چنین کاری را ندارند. این آگاهی زود هنگام از مسائل جنسی نه تنها خطرناک است بلکه باعث ایجاد سردرگمی در آنها نیز می شود.
برانگیختگی جنسی و حس رضایت احتمالی که با مشاهده پورنوگرافی در فرد ایجاد می شود در حالات فرد تاثیر می گذارد. به عنوان مثال اگر محرک یک کودک نابالغ تصاویر پرونوگرافی باشند، ممکن است تحریک شدن او برای همیشه مشروط به مشاهده تصاویر محرک جنسی شود و به اصطلاح رابطه جنسی او شرطی شود. 
تنها راه جلوگیری از رسیدن چنین آثار مخربی به کودکان و نوجوانان، توجه ویژه والدین و آموزش از طرف خود آنها نسبت به رابطه جنسی و تماشای تصاویر جنسی است. 

تاثیر پورنوگرافی بر کودک آزاری 
کودک آزاری جنسی یکی از انحرافات جنسی است که دلایل مختلفی دارد. این عمل باعث بروز مشکلات بسیار بزرگ برای کودکان قربانی می شود و امنیت روانی جامعه را تهدید می کند. نتیجه یک تحقیق نشان میدهد بیش از یک سوم افرادی که در طول زندگی خود به کودکان تجاوز کرده اند ادعا می کنند که پیش از ارتکاب به جرم، به دیدن عکس های محرک اقدام می ورزیدند. در این میان ۵۳درصد از متجاوزین اظهار می داشتند که پیش از تجاوز به کودکان، به طور عمدی برای تحریک بیشتر تصاویر محرک جنسی مربوط به کودکان را تماشا می کردند.تحقیقات انجام شده بر روی افرادیکه متهم به برقراری رابطه جنسی با کودکان بودند، اثبات کرد که ۷۷درصد مجرمینی که به پسران و ۸۷درصد مجرمینی که به دختران تجاوز کرده بودند، به طور مرتب در حین ارتکاب به این عمل تصاویر محرک جنسی تماشا میکردند. علاوه بر این، از نقطه نظر متجاوزین استفاده از تصاویر محرک جنسی عملکرد تجاوز به کودک را به طرق مختلف تسریع می بخشد. به عنوان مثال برخی از مجرمین با نشان دادن عکس دلخواه به قربانی به روشنی به او توضیح می دانند که از آنها چه کاری میخواهند انجام دهند. همچنین آنها از تصاویر برای تحریک کودکان نیز بهره می گرفتند، و همچنین از احساسات بازدارنده آنها می کاستند و با آنها ارتباط برقرار می کردند و او را متقاعد می کردند که انجام عمل جنسی به شیوه خاص، بلامانع است: “نگاه کن این آدم از انجام این کار لذت میبرد، پس تو هم لذت خواهی برد.”

تاثیر پورنوگرافی بر خشونت جنسی
متاسفانه یکی از آثار خطرناک فیلم های پورنوگرافی رواج و گسترش خشونت است. برخی از این فیلم ها مستقیما به سراغ اعمال خشن جنسی می روند و همان طور که گفته شد قبح و وقاحت چنین اعمالی را از بین می برند. از طرف دیگر تماشای تصاویر خشونت آمیز جنسی باعث تحریک و افزایش احساسات خودآزاری و دیگرآزاری جنسی میشود. برخی از پژوهشگران معتقند در میان همه‌ی انسان ها میل به خود آزاری یا دیگر آزاری وجود دارد. در فیلم های پورنوگرافی به خصوص آنهایی که به مساله اسلیو(برده) و میسترسی یا مستری می پردازند باعث تقویت چنین احساساتی در افراد سادیستی و مازوخیستی می شوند. از طرف دیگر در اکثر فیلم های پورنوگرافی فاعل یا فاعلان پورن استار به نوعی مدیریت رابطه جنسی را بر عهده می گیرند. افراد مفعول باید بی چون و چرا تن به تمام خواسته های آنها بدهند و در این فیلم ها همیشه هر دو طرف راضی هستند. رواج این رفتار های مرد سالارانه بر روی تماشاگران مرد تاثیر ویژه ای میگذارد. آنها سعی می‌کنند برای نشان دادن میزان حرارت جنسی و یا در مردان فاعل، نشان دادن مردانگی خود دست به تقلید چنین رفتارهایی بزنند که در رابطه جنسی واقعی آسیب جدی بر روی افراد مفعول می‌گذارد. حتی ممکن است فرد مفعول در رویا پردازی های جنسی خود شریک جنسی مناسب‌اش را با یک پورن استار و اعمال خشونت بار او مقایسه کند که در واقعیت اجرای چنین رفتار خشن و غیر عقلانی به او و یا احساسات شریک جنسی‌اش لطمه می‌زند.


تاثیر پورنوگرافی بر روابطه جنسی و عاطفی
تقلید رفتارهای پورن استارها شاید با کمی سانسور خشونت و توهین‌هایی که روح مرد سالارانه را به همراه دارد، گاهی اثرات خشونت آمیز خود را از دست بدهد اما تاثیر بزرگی بر روابط جنسی و عاطفی افراد می‌گذارد. هر رابطه عاطفی برای استمرار و استحکام نیاز به رابطه جنسی دارد. از طرف دیگر هر فرد برای تامین غرایض جنسی خود نیاز به تخلیه آنها دارد. در زمانه امروز با گسترش اینترنت و آسان بودن انتقال تصاویر به راحتی محصولات پورنوگرافی در اختیار افراد قرار می گیرد. کمتر کسی است که پیش از رابطه جنسی حتی یک بار تجربه تماشای تصاویر جنسی را نداشته باشد و افراد بسیاری هستند که با دیدن چنین تصاویری حسرت یک رابطه جنسی واقعی را نخورده باشند. 
زمانی که فرد به رابطه جنسی واقعی خود با یک کارگر جنسی و یا شریک عاطفی می رسد شاید به یاد تصاویر و نوع رابطه جنسی پورن استار ها بیافتد. میل به اجرای چنین رفتار هایی حتی اگر موارد تحقیر آمیز و خشونت باری در بر نداشته باشد نیازمند گفتگویی پیش از رابطه جنسی دارد. در غیر این صورت شاید فرد مقابل تن به خواسته هایی بدهد که در آینده ادامه آن رابطه را سخت و یا غیر ممکن کند.
از طرف دیگر در تمامی فیلم های پورن بازیگران آن از رابطه ای که برقرار کرده اند راضی اند. در رابطه واقعی همیشه این اتفاق نمی افتد و ندانستن چنین موضوعی می تواند باعث سرخوردگی و سردرگمی به ویژه در نوجوانان شود. فرد درحالی که شناخت کافی از چگونگی ارضا فرد مقابل ندارد تن به رابطه ای میدهد با پیشفرض یک فیلم پورنو که تمام لحظه ها افراد لذت جنسی برده اند و در پایان از این لذت خوشحال اند. براورده نشدن چنین انتظاری حتی ممکن است فرد را به بیماری های روحی و روانی نزدیک کند. 
همچنین ممکن است فرد پس از ازدواج یا شروع یک رابطه عاطفی همچنان درگیر تماشای تصاویر پورنوگرافی باشد. او انرژی جنسی خود را در تماشای این تصاویر خرج می کند و در زمان برقراری رابطه با شریک خود سردی نشان میدهد. این حس به هر دوی آنها القا میشود که در انجام رابطه جنسی ناتوان هستند. در مواردی زوج ها و شرکای عاطفی بوده اند که برای رفع سردی در رابطه جنسی به تماشای فیلم های پورنوگرافی روی آورده‌اند اما تماشای این فیلم‌ها و برآورده نشدن آن رضایت ظاهری بازیگران فیلم های جنسی باعث سردی در روابط آنها گشته است. 
به نظر میرسد ما نیازمند منابع بیشتر درباره آثار پورنوگرافی بر زندگی افراد را داریم و باید هر چه بیشتر علمی اما به زبان ساده این مسائل مهم را به گوش افراد جامعه برسانیم. ما در این پرونده سعی کردیم نگاه کلی به مساله پورنوگرافی و آثار آن در زندگی انسان داشته‌باشیم. امید است این پرونده ضمن ایجاد پرسش و چالش های جدیدی برای مخاطبان ما و تماشاگران فیلم های پورنوگرافی حرکت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در باره عوارض این صنعت نیز آغاز شود و گروه های دیگر اطلاع رسانی با نگاه های دیگر و آزادانه تر به تحلیل این موضوع مهم بپردازند. 
شایان.میم