آرشیو شماره‌های مجله

آرشیو شماره‌های مجله
لطفا برای دریافت شماره‌های مجله روی عکس کلیک کنید

۱۳۹۳ فروردین ۲۴, یکشنبه

تفاوت سلیقه‌ای ِچهره‌ای (بخش نخست)

یادداشت مهمان (شماره هفتم، شهریور و مهر 92)


واقعا هر کس با دیدن چهره کسی دیگر، شیفته او می‌شود؟
چهره افراد چقدر در تصمیم‌گیری ما برای شروع یک رابطه واقعی و جدی حائز اهمیت و دارای امتیاز است؟
چهره زیبا یک مولفه‌ی ذاتی است و ما در پرداختن آن نقش خاصی نداشتیم و هر کس منحصرا چهره ویژه‌ی خود را دارد. گاهی پیش آمده من و شما از چهره‌ای خوشمان بیاید ولی نزدیکان و دوستان از آن چهره تعریف نکنند و این آغازی باشد برای شروع یک تفاوت سلیقه «چهره‌ای» یعنی موضوع این مقاله! معیاری که ناگهان مهم می‌شود. این مقاله شامل سه بخش است که در بخش اول به اختصار در مورد تعاریفی اجمالی از جذابیت و ابعاد آن و بخش دوم در مورد راه‌های حصول جذابیت و بخش پایانی بررسی موشکافانه خواهد داشت بر جذبه و دفعه هر شخص.

حسن مه‌رویان مجلس گرچه دل می‌برد و دین
بحث ما در لطف طبع و خوبی کردار بود

در فضای اینترنت، در خیابان، در اداره‌ای که برای انجام کارتان مراجعه می‌کنید، در محل کارتان و در جاهای گوناگون حتما به پست‌تان خورده مانکن‌ها و افراد خوش‌قیافه که واقعا توجه شما رو جلب کرده‌اند، جلب توجهی ذاتا موقتی و گذرا که بصورت لحظه‌ای توجه‌مون رو جلب میکنه و دوست داریم به سر و تیپ و اندام اون شخص نگاهی خاص داشته باشیم. چه چیز باعث می‌شود بگوییم صورتی زیبا است؟ چه چیز باعث می‌شود همه دوست داشته باشند با کسانی که چهره‌ زیبا دارند مراوده داشته باشند؟ در سال‌های اخیر، دانشمندان به تئوری تکامل برگشته‌‌اند تا کمک‌مان کنند درک کنیم چرا بعضی چهره‌‌ها به نظر جذاب‌‌تر از  بقیه می‌رسند. توجه به جذابیت ظاهری بخشی از طرح تکاملی ماست.

جذابیت چیست؟
 جذابیت از اختلاط سه قدرت به وجود می‌آید «قدرت سخن‌گویی، حساسیت و کنترل» افراد جذاب علاوه بر اینکه احساسات خودشان را بهتر می‌توانند بیان کنند قادرند که دیگران را به انجام هر کاری برانگیزند. این افراد دیگران را خوب درک می‌کنند و می‌توانند به راحتی خودشان را جای دیگران بگذارند و همانند آنها احساس کنند. افراد جذاب اعتماد بنفس بالایی دارند و قادرند افکار و ایده‌های نو را عملی کنند. تحقیقاتی در این زمینه توسط پرفسور روانشناسی فرانک برنیری انجام شده. او معتقد است: «افراد جذاب به خوبی می‌توانند احساسات طرف مقابل‌شان را تقلید کنند و آنهایی که باهوش‌ترند حتی قادرند در یک گروه بزرگ این کار را ناخودآگاه انجام دهند، به حدی که حتی همانند دیگران نفس بکشند و بدنشان را تکان دهند. بعد از آشنایی با تمام این تحقیقات سئوال این است که «آیا جذابیت ذاتی است یا یادگرفتنی است؟» این سئوال پاسخ علمی ندارد، ولی محققین روانشناسی همگی معتقدند که: بعضی از رفتارها را می‌توان آموخت و رابطه بهتری با دیگران برقرار کرد، اما هیچ آموزشی نمی‌تواند انسانی را که جذاب نیست جذاب کند.  

اصلی ترین اولویت ما چیست؟
اولین چیزی که باید همیشه به یاد داشته باشیم این است که به دنیا آمده‌ایم تا انسانی با ویژگی‌ها و صفات والای انسانی و اخلاقی باشیم، پس هیچ چیز بر انسانیت و ویژگی‌های اخلاقی انسانی ما اولویت ندارد و تنها این صفات برجسته انسانی است که می‌تواند ما را به عنوان فردی جذاب و دوست‌داشتنی معرفی کند، شاید بارها در خیابان و مهمانی و محل کار با افراد زیادی برخورد داشتید که سعی می‌کنند تا با پوشیدن لباس‌های گران‌قیمت و شیک و یا انواع آرایش‌ها خود را دوست‌داشتنی نشان دهند اما نهایتا موفقیتی را بدست نمی‌آورند و یا در حالی که متوهم کسب موفقیت هستند بیشتر وسیله‌ای برای سود‌جویی دیگران هستند.

به دنبال نگاه کسی نباشید
اغلب انسان‌هایی که تباه می‌شوند کسانی هستند که به دنبال جذب نگاه‌های دیگران هستند، این نگاه‌ها مثل یک رسانه و مثل یک پدیده پیش‌رونده کم‌کم شما را برنامه‌ریزی می‌کند، اجازه ندهید نگاه دیگران شما را برنامه‌ریزی کند چرا که ممکن است روزی جذابیت را غرق شدن شما در دریاچه‌ای از لجن یا مواد متعفن تعریف کند، حال آنکه اگر بدنبال خوبی‌های واقعی و کمال حقیقی باشیم همیشه مسیر ترقی روحی و اجتماعی را طی خواهیم کرد.
با تمام توان اعتماد به نفس مفید و سازنده را در خود تقویت کنید و بدانید تنها زمانی دوست‌داشتنی خواهید بود که خودتان باشید و برای خودتان بپوشید، بگویید، بشنوید و ببینید و بعد برای دیگران اندکی ملاحظه کنید تا فقط حقوق‌شان ازین‌هایی که شما را مشغول کرده است، ضایع نشود. اینطور شما جذابیتی ادبی، منطقی و متعادل را سبب می‌شوید که با هر بادی ویران‌شدنی و نابودشدنی نیست و به نگاه کسی هم بند نیست.       

هدف از جذب دیگران را بدانید
بسیاری از ما مدت زیادی را صرف جذب افرادی می‌کنیم که بدلیل عدم هدفمندی و برنامه‌ریزی اساسا جذب شدن آنها جز دردسر و حاشیه‌هایی غیر مفید برای ما بهره‌ای ندارد، بنابر این هدف‌گذاری کنید. همین زمان فرصت و انگیزه‌های بعدی شما را برای دوست داشته شدن توسط دیگران در سطح غیر قابل تصوری کاهش می‌دهد، شما نیاز به این دارید تا زمانی که زنده هستید دیگران دوست‌تان داشته باشند و باید بدانیم صرفا جذاب بودن یک هدف نیست و چه بسا می‌تواند این تمنای دائمی برای کسب جذابیت زندگی شما را با مخاطرات زیادی دست به گریبان کند.

با کسی باشیم که صد عالم است                                                                                   
عدد صد به معنای تکامل در صفات و ویژگی‌های عالی است که بنابراین هر کسی که تلاش کند عدد 100 را بدست بیاورد طبیعتا در این مسیر، اعداد پایین‌تر و ویژگی‌های ابتدایی‌تر را نیز بدست می‌آورد، پس فراموش نکنید که با خدا باش و پادشاهی کن و غیر آن هر چه می‌خواهی باش و گدایی کن که این گدایی شامل جلب و جذب محبت و احترام دیگران هم می‌شود که انگیزه‌ای است برای بدست آوردن جذابیت‌های بیشتر و سطح وسیع‌تری از نگاه دیگران.
 منابع در دفتر مجله موجود است
ایرج


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر