آرشیو شماره‌های مجله

آرشیو شماره‌های مجله
لطفا برای دریافت شماره‌های مجله روی عکس کلیک کنید

۱۳۹۳ فروردین ۲۴, یکشنبه

بگوییم همجنس‌باز یا بگوییم دوجنس‌گرا

یادداشت مهمان (شماره هفتم، شهریور و مهر 92)


مطالب منتشر شده در سرویس «یادداشت مهمان»، مقالاتی ارسالی از خوانندگان مجله است که بیانگر دیدگاه‌ شخصی ایشان است. این دیدگاه‌ها لزوما، منعکس‌کننده نظرات اقلیت نیستند.
گروه سردبیری


«گفتن «همجنس‌باز» به آنها آسان است اما آیا آنها دوجنس‌گرایانی نیستند که تنها از قبول این مطلب سرباز می‌زنند و می‌ترسند؟»
چند وقت قبل تو صفحات شریک‌یابی فیسبوک بودم که درخواست‌هایی که اونجا دیدم فکرم رو خیلی مشغول کرد. همه فاعل بودند. همه سن زیر 25 می‌خواستند... و بعضی‌ها از کلماتی استفاده می‌کردند که به این معنی بود که تمام فحش‌ها و کلمات زشتی که برای یک رابطه همجنسگرایانه است، برای مفعول‌ها است. کلماتی مفعول‌ها رو منحرف و ضعیف، بی‌شخصیت و کو*ی و فاقد مردانگی توصیف می‌کرد؛ اما فاعلین افرادی معمولی از اجتماع هستند که فقط از فرط مردانگی زیاد این کار رو می‌کنند. حتی با یکیشون تماس گرفتم و وقتی ازش پرسیدم چرا با 40 سال سن فقط دنبال یک نفر کمتر از 20 سال میگردد، برگشت و گفت که میخواد این رو هم امتحان کند. بهش گفتم که فکر می‌کردم که همجنس‌گرا باشه اما الان می‌بینم که بچه بازه... خیلی جالب بود که بلافاصله همجنسگرا بودن خودش رو رد کرد و حتی تقریباً حاضر شد بچه‌باز بودن خودش رو قبول کند تا مبادا برچسب همجنس‌گرایی بهش بچسبد! 
این‌ها همه با عده خیلی زیاد فاعلین در این صفحه‌ها، من رو به یاد نظریات دکتر کورت انداخت و بیشتر از همه به یاد مقاله‌ای که از اون در روزنامه چپ‌گرای لیبرال و طرفدار حقوق همجنس‌گرایان هافینگتون پست چاپ شده بود. اینطور که دکتر کورت بیان میکند افراد 100 درصد استریت هم وارد رابطه با افراد همجنس خودشان می‌شوند و حتی این رو یک علت شایع مراجعه افراد به مطب‌های روانشناسی بیان میکنه. طبق گفته های دکتر کورت عده‌ای از انسان‌ها دگرجنسگرا هستند و به جنس مخالف علاقمند می‌شوند، عده‌ای همجنس‌گرا هستند و به جنس موافق علاقه‌مند می‌شوند گروهی هم به هر دوجنس! او اما می‌گوید که بعضی از افراد دگرجنس‌گرا گاهی هوس می‌کنند که با همجنس خود رابطه برقرار کنند و یا داستان‌های همجنس‌گرایانه بخوانند یا فیلم‌های مربوط به روابط همجنس‌گرایان را نگاه کنند.1 علت این پدیده چه می‌تواند باشد؟ آیا آنها همجنس‌گرایانی هستند که نتوانسته‌اند هویت همجنسگرای خود را قبول کنند و در حال نقش بازی کردن هستند؟ نقش مردانی که به زنان علاقه‌مند هستند؟
 نظریات دکتر کورت دلایل احتمالی این رفتار را از دیدگاه دیگری می‌نگرد. این نظریات او مخالفین خیلی زیادی هم دارد. او در جواب اعتراضات فراوان به نظریاتش، نقطه نظر خود را مشخص‌تر بیان کرد و تاکید کرد که اعتقاد دارد گرایش جنسی افراد در زمان تولد مشخص می‌شود و قابل تغییر نیست. برخی همجنس‌گرا هستند و برخی دگرجنسگرا و گروهی دوجنسگرا. بعضی از دلایل جنجال‌آفرین دکتر کورت درباره دلایل رفتار جنسی مردان دگرجنس‌گرا با سایر مردان عبارتند از:
  1. تحت تجاوز قرار گرفتن در دوران کودکی؛ که باعث می‌شود شخص در بزرگ‌سالی به صحنه جرم بازگردد و با بازسازی صحنه جرم، به نوعی احساس کنترل بر موقعیت تجاوز گذشته دست یابد.
  2. مشوق‌های مالی؛ که باعث می‌شود افراد به سمت روسپی‌گری یا بازیگری در فیلم‌های پورن روی بیاورند. چرا که به دلیل عرضه بسیار کمتر، درآمد سکس با مردان بسیار بالاتر از درآمد سکس با زنان است و این باعث می‌شود که بعضی از مردان دگرجنس‌گرا به سکس با مردان روی بیاورند.
  3. لذت بردن از ورود وسایل و دیلدو به مقعد؛ اغلب مردم این مورد را همجنس‌گرایی می‌دانند؛ اما این افراد تنها دگرجنس‌گرایانی هستند که به خاطر رسیدن به این لذت و از ترس قضاوت شدن توسط زنان، به همجنس‌گرایان روی می آورند... چون همجنس‌گرایان کسانی هستند که آنها را قضاوت نمی‌کنند.
  4. کنجکاوی‌ها و تجربیات جنسی اولیه؛ مردان تا سنین 25 سالگی امکان دارد که با مردان دیگر وارد رابطه شوند تا کنجکاوی خود را ارضا کنند.
  5. دسترسی آسان؛ برای بعضی افراد دگرجنس‌گرا که از لحاظ جنسی به شدت تحریک‌پذیر هستند، دسترسی به شخصی که بتوانند توسط او خیلی سریع خود را تخلیه کنند بدون اینکه وارد درگیری‌های عاطفی بشوند نعمت بزرگی است و از آنجا که مردان بر خلاف زنان برای رابطه جنسی معمولا نیاز به یک شام رومانتیک ندارند، این افراد ممکن است با مردان رابطه برقرار کنند.
  6. کمبود پدر؛ این افراد دگرجنس‌گرایانی هستند که توجه کافی از پدران خود دریافت نکرده‌اند و این مقبولیت و توجه را اکنون در سکس با مردان می‌جویند.
  7. گرایش جنسی به مردان و گرایش عاطفی به زنان به طور هم‌زمان؛ گروهی از مردان دگرجنس‌گرا هستند که توسط رابطه با مردان به لذت جنسی می‌رسند و زنان نمی‌توانند این لذت را به آنها بدهند؛ اما این مردان همچنان از لحاظ عاطفی به زنان علاقه‌مند هستند و عاشق آنها می‌شنوند و دوست دارند که با آنان زندگی کنند.
  8. اعتیاد جنسی؛ گاهی رفتار جنسی با مردان می‌تواند نتیجه اعتیاد جنسی باشد.
  9. خود نمایی؛ بسیاری از افرادی که به این دلیل به رابطه با همجنس خود روی می‌آورند، از گروه بدن‌سازان هستند. این افراد دگرجنس‌گرایانی هستند که از تشویق شدن توسط زنان و مردان لذت می‌برند و حتی ممکن است تا لاس زدن یا بیشتر هم برای جلب تشویق بیشتر پیش بروند.
  10. تخلیه جنسی در زندانها؛ این افراد تنها به این دلیل با مردان رابطه برقرار می‌کنند که تنها گزینه ممکن است. به محض خروج از زندان این افراد دیگر با مردان ارتباطی نخواهند داشت.

از قول دکتر کورت، روانشناس و سکس درمانگر، گاهی رابطه مردان دگرجنس‌گرا با مردان چیزی نیست جز یک سکس ساده که آنها در آن لحظه و درآن شرایط به آن نیاز داشته‌اند یعنی همانطور که فروید میگفت «گاهی یک سیگار فقط یک سیگار است»
در مقابل تمام این نظریه‌های دکتر کورت، تئوری دیگری هم وجود دارد که البته علمی‌تر است و آن اینکه گرایش جنسی یک طیف پیوسته است و تمامی افراد روی کره زمین درجاتی از دگرجنس‌گرایی و همجنس‌گرایی را دارند و این همجنس‌گراهراسی درونی افراد است که به آنها اجازه اعتراف به همان اندک گرایش‌شان به همجنس را هم نمی‌دهد. به همین دلیل هم هست که مردانی وجود دارند که خودشان را دگرجنس‌گرا معرفی می‌کنند اما گاهی با مردان دیگر رابطه جنسی برقرار می‌کنند. هموفوبیا در این افراد باعث می‌شود که این افراد ترجیح دهند که به هر نحوی که هست خود را از گروه همجنس‌گرایان خارج کنند و بگویند: «ما دگرجنس‌گرا هستیم... ما همجنس‌باز نیستیم!»
دکتر کورت بیان می‌کند که نظریه‌اش به هیچ عنوان یک تئوری «علمی» نیست. بلکه تنها مبتنی بر تجربیاتی می‌باشد که از شکایات مراجعین دگرجنس‌گرا به مطبش به دست آورده است. نظریات دکتر کورت جنجال‌برانگیز بود و می‌دانم که اکثر شما همین فکر را می‌کنید؛ اما صفحات پارتنر‌یابی فیس‌بوک و تجربیات شخصی‌ام با برخی از این افراد باعث شد که این مقاله را در مورد مردان دگرجنس‌گرایی که با مردان سکس دارند، بنویسم و به این دو نظریه موجود پیرامون این مطلب بپردازم. این نظریات برای من بحث برانگیز و گاهی آزاردهنده و در برخی موارد خطرناک و وحشتناک بودند؛ اما تصمیم نهایی را شما برای خود خواهید گرفت. 
آنچه که مشخص است برای دوری از تناقض، اگر نظریات دکتر کورت را قبول نداریم احتمالا زمان آن رسیده است که تمام انسان‌ها را موجوداتی با یک طیف گرایش جنسی ببینیم و در تمام مردان دگرجنس‌گرایی که با مردان دیگر رابطه برقرار می‌کنند درجاتی از گرایش جنسی به جنس موافق را قبول کنیم و دیگر به این مردان دگرجنس‌گرا القاب توهین‌آمیزی همچون «همجنس‌باز» و سایر القاب ندهیم.

نریمان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر