آرشیو شماره‌های مجله

آرشیو شماره‌های مجله
لطفا برای دریافت شماره‌های مجله روی عکس کلیک کنید

۱۳۹۴ آبان ۴, دوشنبه

من همجنسگرا هستم و این چیز خوبی است!


فرهنگسرای اقلیت: من وجود دارم (شماره دوازدهم، خرداد و تیر 93)


من همجنسگرا هستم و این چیز خوبی است![1]
پرهاما

در خبر‌های روزمره اغلب از آشکارسازی هنرمندان محبوب و مشهور[2] سخن گفته می‌شود. اما همجنسگرایی پدیده‌ای موردی نبوده و فراگیر است. بدیهی است که در همه‌ی اقشار اجتماعی، افراد همجنسگرا وجود داشته باشند. اگرچه در سمت‌های مختلف، آشکارسازی خطرات شغلی و اجتماعی خاص خود را داشته باشد، هستند افرادی که در حساس‌ترین سمت‌ها نیز صداقت را برتر از موقعیت شغلی خود ببینند و در راستای کاهش رفتار‌های همجنسگراستیزانه[3]، گرایش‌واقعی جنسی خود را علنی کنند.
یکی از این افراد، کِلاوس وُوِرِیت[4]، سیاست‌مدار آلمانی و شهردار فعلی برلین است. در ادامه قصد داریم بیشتر با وی آشنا شویم...
Ich bin schwul und das ist auch gut so!
من همجنسگرا هستم و این چیز خوبی است!

زندگی شخصی و حرفه ای
بیش از 60 سال از اولین اشکی که کلاوس ریخته می‌گذرد. اما این روز‌ها بیشتر برای او حامل شادی و موفقیت است. در انتخابات برای شهرداری برلین انتخاب شده، یکی از گزینه‌های حزب سوسیال دموکرات آلمان برای تصدی مقام صدراعظمی آلمان است، شریک زندگی خود (که جراح مغز و اعصاب است) را یافته و با وی زندگی می‌کند و از همه مهمتر این که دیگر نیازی به پنهان کردن رابطه‌ی خود ندارد.
البته شرایط همیشه برای او این‌چنین دلنشین نبوده... کلاوس در 1 اکتبر 1953 (پنجشنبه، 9 مهر 1332) چشم به این جهان گشود. جوان‌ترین پسر در خانواده‌ای با دو خواهر و دو برادر بزرگتر از خود بود و بدون حضور پدر خود بزرگ شد. در واقع توسط یکی از برادران بزرگتر خود برای ادامه‌ی تحصیل حمایت شد اما چندی بعد برادرش به علت تصادف فلج شد و فرصت برای تلافی محبت‌های او برای کلاوس فراهم گردید و او نیز از کمک به برادرش دریغ نکرد همان‌طور که از مادر خود مراقبت می‌کرد، مادری که از سرطان رنج می‌برد.
اما در دنیای سیاسی در سی سالگی (1995) به عنوان جوان‌ترین عضو شورای شهر برلین انتخاب گردیده و بعد از گذر 11 سال به عنوان مشاور قائم مقام کاخ برلین مشغول به کار گردید. ووریت مشهورترین سیاستمدار آلمانی است که همجنسگرایی خود را آشکار کرده است. وی از سال 2001 به عنوان شهردار برلین در حال فعالیت می‌باشد و به عنوان اولین شهردار برلین که به صورت آشکارا همجنسگرا بودن خود را اعلام کرده است شناخته می‌شود.

آشکار سازی
قبل از انتخابات در سال 2001 کلاوس با ابداع عبارتی که امروز به یک عبارت مشهور در زبان آلمانی تبدیل شده است زندگی نامه‌ی خود را ارایه کرد: "من همجنسگرا هستم و این چیز خوبی است."
او درباره علت تصمیمی که برای آشکارسازی خود می‌گیرد، می‌گوید: "قبل از اعلام نامزدی‌ام برای شهرداری برلین، احساس کردم شایعات در مسیر درستی پیش می‌رود." به همین علت، برای جلوگیری از ادامه‌ی شایعات که ممکن بود با خشونت، تصویر نادرستی و نامناسبی را از زندگی شخصی او به رشته‌ی تحریر درآورند، خود به آنها پایان داد.
بعد از خاتمه‌ی صحبت‌های کلاوس، کسری از ثانیه در سکوتی ناشی از غافلگیری حضار فرو رفت اما بعد از آن با صدای تشویق و کف زدن به نشانه‌ی حمایت از او، این سکوت درهم شکست.
او در مصاحبه‌هایش عنوان می‌کند که یک سیاستمدارِ همجنسگرا است و نه یک همجنسگرا که سیاستمدار است. ] اولویت او کارش خواهد بود و همجنسگرایی جزیی از زندگی شخصی و خصوصی او محسوب می‌شود. [کلاوس همچنین در سال 2010 در مصاحبه‌ای با مجله‌ی تایم گفت که در واقع آشکارسازی او، به کمپین انتخاباتی‌اش کمک کرد. ]تا اینکه مانعی برای کسب محبوبیت و پیشرفت کمپینش باشد[
انتخاب او به عنوان شهردار برلین، این شهر را در کنار پاریس (با شهردار برتراند دلانوئه[5]) و هامبورگ (با شهردار اوله فن بویست[6]) تبدیل به یکی از سه شهری که شهردار همجنسگرا (به صورت آشکار) دارند بدل نمود. اگرچه آن دو به ترتیب در سال‌های 2010 و 2014 سمت خود را ترک کردند و هم اکنون تنها شهردار همجنسگرا در آلمان و کل اروپا کلاوس ووریت است.
کلاوس در سال 2007 کتابی از زندگی‌نامه‌ی خود را با نام "...و این چیز خوبی است" منتشر کرد که همان عبارت مشهورش در آشکارسازی بود. او از سال 1993 با شریک زندگی خود "یورن کوبیکی[7]" جراح مغز و اعصاب، آشنا شد و تاکنون با یکدیگر هستند و از دوران اوج محبوبیت و شهرت خود نهایت استفاده را می‌برند. یکی از عکس‌های او که بیشترین تعداد بازنشر را دارد، عکسی است که کلاوس، یورن را در روی صحنه به آغوش می‌گیرد، شاید این عکس به بهترین نحو بتواند جمله‌ی "عشق، عشق است" را توصیف کند. فارغ از رنگ، ملیت، جنسیت و گرایش این عشق دو فرد بالغ و سالم است که قابل احترام است.

در مورد کلاوس
ملیت: آلمانی
حزب سیاسی: سوسیال دموکرات
دین: کاتولیک رومی
وب سایت شخصی: http://www.klaus-wowereit.de

منابع




[1] Ich bin schwul und das ist auch gut so
[2] Celebrity
[3] Homophobia
[4] Klaus Wowereit
[5] Bertrand Delanoë
[6] Ole von Beust
[7] Jörn Kubicki

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر