آرشیو شماره‌های مجله

آرشیو شماره‌های مجله
لطفا برای دریافت شماره‌های مجله روی عکس کلیک کنید

۱۳۹۳ دی ۳۰, سه‌شنبه

الن تورینگ

فرهنگسرای اقلیت: من وجود دارم (شماره دهم، اسفند 92)


در پی انتشار موزیک ویدیوی "بهشت" از خانم گوگوش، بحث‌هایی بین جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی و همجنسگراستیزان و همجنسگراهراسان (هموفوب‌ها) شکل گرفت، به غیر از موارد بدیهی (مانند بیماری نبودن، قابل ترویج و تبلیغ نبودن همجنسگرایی و همچنین مشاهده و ثبت شدن رفتار همجنسگرایانه در طبیعت) بحثی نسبتا جدید و جالب توجه شکل گرفت که در آن همجنسگراستیزان از بی‌ارزش بودن افراد همجنسگرا در اجتماع و به اصطلاح "قشر لاابالی" جامعه بودن آنها سخن می‌گفتند. نیازی به صحبت پیرامون بی پایه و اساس بودن این گفته‌ها که صرفا از سر تنفر بیان می‌شوند و هیچ پشتوانه‌ی تاریخی ندارند نیست، اما ما را بر آن داشت که به معرفی برخی شخصیت‌های مهم، تاثیرگذار و دانشمند همجنسگرا نیز بپردازیم.
پرهاما

بنیان‌گذار علوم کامپیوتر، ریاضی‌دان، فیلسوف، رمزنگار، پدر علم نوین و هوش مصنوعی، دارای نشان ویژه‌ی سلطنتی انگلستان، عضو پیوسته‌ی کالج سلطنتی و نامگذاری معتبرترین جایزه در علم کامپیوتر به نام وی: "الن تورینگ[1]"

زندگی شخصی
پدر علم کامپیوتر بیش از صد سال پیش (1912) در لندن متولد شد و در همان بریتانیا زندگی کرد. پدر و مادر الن به علت شغل خود در هند زندگی می‌کردند اما به جهت اینکه آن‌ها مایل بودند فرزندشان در انگلستان متولد و بزرگ شود، به انگلستان بازگشتند. البته به علت موقعیت شغلی پدر، والدین او دایما به هند سفر می‌کردند و فرزندان خود (الن یک برادر بزرگتر به نام جان داشت) را به یک سرگرد بازنشسته و همسرش که از دوستان خانوادگی آنها بودند می‌سپردند. در آن دوران رها کردن فرزندان توسط والدین محترم انگلیسی چیز غیر معمولی نبود.

زندگی علمی
در همان دوران نوجوانی علایم نبوغ در الن آشکار بود. چنانچه یکی از معلم‌های او هم این را تشخیص داده بود، هرچند که آن طور که باید و شاید به آن توجه نکرد. الن در سن 13 سالگی به ریاضی و علوم علاقمند شد. در 14 سالگی به مدرسه‌ی شربورن[2] رفت و روز اول شروع کلاس‌هایش با اعتصاب عمومی در انگلستان همزمان شد، اما او کسی نبود که اولین روز را به این راحتی از دست بدهد! پس به تنهایی حدود 97 کیلومتر را با دوچرخه طی کرد و شب را در یک مسافرخانه گذراند تا خود را به مدرسه برساند. پس از پایان دوران مدرسه در کالج سلطنتی دانشگاه کمبریج ثبت نام کرد و در پایان‌نامه‌ی خود قضیه‌ی حد مرکزی[3] را ارایه و ثابت نمود. و از این رو به عضویت در این کالج دعوت شد.
با مرگ یکی از دوستان دانشجوی الن به علت نوشیدن شیر آلوده به سل گاوی، ایمان مذهبی الن در هم شکست و به یک بی‌دین[4] تبدیل شد و او نیز به جمع معتقدان به مادی بودن همه‌ی پدیده‌ها از جمله کارکرد مغز انسان، در کنار آلبرت انیشتین[5]، برتراند راسل[6]، چارلز داروین[7] و ...  پیوست.
در سال 1936 میلادی، تورینگ مفهوم "ماشین تورینگ" را ارایه کرد، ماشین تورینگ یک کامپیوتر تئوریک بود، تورینگ تئوری کامپیوترها را پیش از آنکه "حتی یک کامپیوتر ساخته شده باشد" پایه‌‌گذاری کرده بود. الن در مقاله‌ای که به معرفی این ماشین پرداخته بود، ثابت نمود که محاسبات ریاضی را یک ماشین به تنهایی، هر چند محاسبات پیچیده هم باشد، می تواند انجام دهد. الن در طول جنگ جهانی دوم مشغول به شکستن رمزنگاری‌های آلمانی‌ها شد.

آشکار شدن همجنسگرایی
الن در خانه‌ی خود متوجه سرقتی شد و به پلیس گزارش سرقت را داد. هنگام تحقیق کارآگاهان پلیس در خانه‌ی وی، به صورت اتفاقی متوجه همجنسگرایی او شدند. الن دستگیر شد (در آن سال‌‌ها همجنسگرایی در بریتانیا جرم و بیماری روانی شناخته می‌ شد) در دادگاه به او اختیار داده شد که بین اختگی شیمیایی، درمان(!) دارویی با هورمون و یا زندان، یکی را انتخاب کند. الن اختگی شیمیایی را برگزید.
به دنبال این حادثه تمام تضمین‌های حفاظتی که وی داشت لغو گردید و از ادامه کار وی بر روی پروژه‌های رمزنگاری ممانعت به عمل آمد. تزریق مواد شیمیایی برای یک سال ادامه یافت و عوارض جنبی بسیاری از جمله رویش پستان‌‌ها برجای گذاشت. گفته می‌شود که این دوره درمانی، در ابتلای آلن تورینگ به افسردگی شدید نیز موثر بود.
در آن زمان تصور می‌شد که اینگونه ترجیحات {همجنسگرایی} را می‌‌توان با هورمون‌ درمانی استروژنی، "شفا" داد.

مرگ
در ششم ژوئن 1954، الن ناامید و افسرده، فشار تغییرات و اثرات جانبی داروهایی را که برایش تجویز شده بود برنتابید و با خوردن سیبی آغشته به سیانید[8] به زندگی زجرآور خود پایان داد. اختلاف‌هایی در علت مرگ وی در جریان بوده و هست، چنانچه مادر الن اعتقاد داشت که مرگ او حادثه‌ای بوده که به علت بی‌دقتی در نگهداری مواد شیمیایی رخ داده است! عده‌ی بسیاری  نیز بر این باورند که مرگ الن یک قتل بوده است. اما پس از کالبد شکافی و اعلام پلیس، علت مرگ الن خودکشی با مسمومیت سیانور عنوان شد و مشخص گردید که نابغه‌ی 41 ساله، خودش به علت فشارهای روحی بسیار، به زندگی پر ثمر خود پایان داده است و علم ریاضیات و کامپیوتر از ایده‌های نابش محروم شد...
حتی تصور اینکه همجنسگرایی در جامعه‌ای آشکار شود که از برخی جامعه‌های سنتی، متعصب و جهان سومی امروزه هم متحجرتر بوده‌اند، برای ما وحشتناک است. تنها با تصور قرار گرفتن در جای او پس از تاثیر 1 ساله‌ی مواد هورمونی‌شیمیایی بر بدن و طرد شدن از اجتماع پس از آن همه افتخاراتی که کسب کرده بود، می‌توان درک کرد چرا خودکشی را به ادامه‌ی زندگی خود ترجیح داد.
شاید بد نباشد اشاره کنیم سیستمی که هم اکنون به وسیله‌ی آن در حال مطالعه‌ی این مقاله هستید، مرهون الن و ماشین تورینگ است. تمامی سیستم‌های کامپیوتری، لپ‌تاپ‌ها، تلبت‌ها و تمام ماشین‌هایی که به تنهایی و بدون کمک انسانی به محاسبه می‌پردازند. در صورتی که الن تورینگ به دنیا نمی‌آمد، هم اکنون وجود نداشتند.
افتخاراتی که الن در 41 سال به دست آورد، بیشتر دانشمندان و افراد تاثیرگذار در علم، در طی زندگی کامل خود که به طور معمول 2 برابر عمر الن بود، به دست آوردند.

نوش دارو پس از مرگ سهراب!
در آگوست سال 2009 جان گراهام کامینگ[9]  گرداوری امضا برای درخواست بخشودگی الن را که در سال 1952 به جرم همجنسگرایی محکوم شده بود آغاز کرد. امضاکنندگان به هزاران نفر رسیدند و گوردون براون[10]، نخست وزیر وقت، با نظر بر امضاهای جمع شده با بیانیه‌ای در دهم سپتامبر 2009 ضمن عذرخواهی رسمی درمان تورینگ را "وحشتناک" توصیف نمود.
اما همچنان بر عفو رسمی الن تاکید شد تا آن که در سال 2012 طرح عفو الن در مجلس اعیان به جریان افتاد. همزمان شماری از شخصیت‌های علمی بریتانیا در نامه‌ای به دیوید کمرون[11] خواستار حمایت دولت از این طرح شدند. سرانجام در 24 دسامبر سال گذشته (2013) پس از تصویب در مجلس اعیان و با امضای ملکه‌ی بریتانیا این طرح به قانون تبدیل شد و پس از 60 سال، الن تورینگ که به جرم همجنسگرایی محکوم شده بود، عفو گردید.
نام تورینگ به خاطر کارهای بزرگی که در زمینه رمزگشایی، هوش مصنوعی و مسئله شکل‌‌زایی کرد، همیشه جاودان ماند.
از سال 1966 جایزه‌ی تورینگ به صورت سالانه توسط انجمن دستگاه محاسباتی به کسی داده می‌شود که سهم درخوری در جامعه‌ی محاسباتی داشته است. این جایزه به عنوان پر افتخارترین جایزه و "نوبل دنیای محاسبات" شناخته می‌شود.
یادبودهای بسیاری از تورینگ در منچستر ساخته شده، شهری که او تا پایان عمر در آنجا مشغول به کار بود. در 1994 خیابان بزرگی به نام وی در منچستر نامگذاری شد. مجسمه یادبود آلن تورینگ در سکویل پارک مجسمه تورینگ در 23 جون 2001 در منچستر رو نمایی شد. در سکویل پارک در نزدیکی دانشگاه منچستر جشن زندگی او در 5 ژوئن 2004 در دانشگاه منچستر برگزار شد و در تابستان آن سال موسسه آلن تورینگ شروع به کار کرد. ساختمان شامل دانشکده ریاضی، موسسه علم فوتون و "مرکز جودرل بانک" اختر فیزیک ساختمان آلن تورینگ نامگذاری شده‌ است.
در 23 جون 1998، در هشتاد و ششمین سال تولد تورینگ، "اندرو هودجس" زندگی‌نامه‌نویس او، پلاک آبی خانه دوران کودکی وی در "وارینگتون کرسنت" لندن-هتل کولونید امروزه- را رونمایی کرد. به یاد پنجاهمین سالگرد مرگ او پلاکی در 7 جون 2004 در محل زندگی سابقش در ویلمسلو رونمایی شد.
به دلیل موفقیت‌‌هایش در رشته کامپیوتر دانشگاه‌‌های زیادی یادمان‌هایی از او ایجاد کرده‌اند، مجسمه برنزی تورینگ در دانشگاه سوری که یادآور پنجاهمین سال مرگ وی است، که او را در حال حمل کتاب‌هایش در محوطه دانشگاه به تصویر می ‌کشد.
مجسمه‌ای 1.5 تنی به ابعاد واقعی در بلچلی پارک در 19 ژوئن 2007 رونمایی شد، که توسط "استیفن کتل" و به دستور میلیاردری به نام "سیدنی فرانک" تراشیده شد.
حتی امروزه نیز یافته‌های علمی الن تورینگ که بیش از صد سال پیش به آن‌ها دست یافته بود، در دانشگاه‌ها تدریس می شود. مردی که نه به خاطر جنایت، بزهکاری و یا سو‌استفاده‌های جنسی، بلکه تنها به علت گرایش جنسی‌اش، محاکمه شد و از جامعه طرد گردید و در نهایت تنهایی و افسردگی از رفتار جامعه‌ی همجنسگراستیز آن زمان، به زندگی پر بار خود، در 41 سالگی پایان داد.
رفتاری که امروزه (پس از بیش از صد سال) هنوز در جوامع سنتی و جهان سومی (و حتی بعضا در جوامع پیشرفته) با آن مواجهیم.

در مورد الن
نام کامل: الن مدیسون تورینگ[12]
تاریخ تولد: 23 ژوئن 1912 (مطابق با 2 تیر 1291) در میده ویل[13]، لندن، انگلستان
تاریخ مرگ: 7 ژوئن 1954 (مطابق با 17 خرداد 1333) در ویلم اسلو[14]، انگلستان در 41 سالگی
شغل: ریاضی‌دان، منطق‌دان و رمزنگار
مذهب: بی‌دین
ملیت: بریتانیایی

منابع
استراترن / پل / 1391 / 6 نظریه ای که جهان را تغییر داد / انتشارات مازیار / تهران / ایران


[1] Alan Turing
[2] Sherborne School
[3] Central limit theorem
[4] Atheist
[5] Albert Einstein
[6] Bertrand Russell
[7] Charles Darwin
[8] Cyanide
[9] John Graham-Cumming
[10] Gordon Brown
[11] David Cameron
[12] Alan Mathison Turing
[13] Maida Vale
[14] Wilmslow

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر