آرشیو شماره‌های مجله

آرشیو شماره‌های مجله
لطفا برای دریافت شماره‌های مجله روی عکس کلیک کنید

۱۳۹۳ شهریور ۲, یکشنبه

نگاهی گذرا به زندگی هنرمندان دگرباش ترکیه (بخش نخست)


فرهنگسرای اقلیت: باشگاه نویسندگان (شماره هشتم، آبان و آذر 92)


بخش نخست: بولنت اِرسوی‌، Bülent Ersoy
هدف از ایجاد این ستون، معرفی و آشنایی با هنرمندان دگرباش کشور ترکیه می‌باشد و اینکه چه رنج‌ها و سختی‌هایی در فضای کشور ترکیه متحمل شده‌اند؛ چگونه با قوانین اسبق و سفت و سخت و همجنسگراستیز ترکیه کنار آمده‌اند؛ چه نقشی در تغییر آن قوانین داشته‌اند و گرایش جنسی آنها چه تاثیری در سرنوشت هنری و میزان محبوبیت آنها داشته است. در این راستا ما به نکته پی خواهیم برد که آیا می‌توان از تجربه و سرگذشت این هنرمندان در فضای هنری داخل ایران نیز استفاده کرد یا نه؟!

وحید

در تاریخ 9 ژوئن سال 1952 در استانبول، با جنسیتی در ظاهر «مذکر» به دنیا آمد و به همین سبب خانواده وی اسم «بولنت» را که نامی پسرانه است، بر وی نهادند.
زندگی هنری وی با تعلیمات دروس موسیقی بصورت خصوصی شروع شد. از همان سنین کودکی و نوجوانی، حس علاقه‌مندی به موسیقی در بولنت موج می‌زد. 
بولنت فرزند خانواده متمول و ثروتمندی بود. در سن 15 سالگی پدر و مادر خود را در یک سانحه رانندگی از دست داد و چون تک فرزند خانواده‌اش بود، به عنوان تنها وارث خانواده‌ی «ارسوی» صاحب ثروت عظیمی شد.
بولنت در دانشکده‌ی هنر دانشگاه استانبول، دانشجوی اساتید مجرب ترک بود و هنگامی‌که فارغ‌التحصیل شد، به لطف صدای زیبا و دلنشین خدادادی‌اش و همچنین تجربیات موسیقایی، اولین اجرای زنده در صحنه را در سال 1970 تجربه کرد. سپس در یک مسابقه رسمی خوانندگی در سرتاسر ترکیه شرکت کرد و در این مسابقه به عنوان نفر اول برنده شد و علاوه بر دریافت جایزه 1000 پوندی، به عنوان یک خواننده و ترانه‌سرای رسمی نیز در کشور ترکیه مجوز دریافت کرد و به طور رسمی وارد عرصه خوانندگی شد و روز به روز به شهرت و محبوبیت او افزوده شد.
وی از سال 1976 در کنار کار ترانه‌سرایی و موسیقیایی، شروع به تدریس در دانشگاه هنر استانبول نمود.
در دهه 70 که بازار موسیقی پاپ در ترکیه داغ و رو به گسترش بود و تمایل قشر جوان و اکثریت ترکیه به سمت موسیقی پاپ بود و موسیقی کلاسیک رو به افول و فراموشی بود، بولنت توانست با آلبوم‌های ناب خود موسیقی کلاسیک ترکیه را از نو احیا کند.
سال‌های 1980 تا 1989 را می‌توان سال‌های حساس و سخت و نقطه عطف زندگانی بولنت نامید. چرا که این سال‌ها مستقیما به هویت جنسی و نحوه‌ی آشکارسازی وی و سختی‌هایی که بعد از آشکارسازی کشید، مربوط می‌شوند. چنانچه از دهه‌ی 80 به عنوان «دوره ممنوع و تغییر» بولنت در نزد نویسنده‌ها و سایت‌های ترکی‌زبان یاد شده است.
در آگوست 1980 در فستیوال موسیقی نمایشگاه ازمیر، بولنت روی صحنه رفت و طبق معمول پس از اتمام اجرای فوق‌العاده‌اش و پس از تشویق از سوی تماشاگران، به یک باره با بیان جملاتی تحت عنوان درد دل و باز کردن قفسه سینه خود، به افشای هویت جنسی خود پرداخت که تعجب همگان را برانگیخت و همین امر موجب شد از طرف دادستان عمومی و انقلاب ازمیر یک پرونده تحقیق و دعوی علیه وی باز شود؛ اما این فقط یک طرف قضیه بود و طرف دیگر قضیه، محبوبیت بی‌حد و حصر وی در بین شهروندان ترک بود که علی‌رغم عدم پذیرش اقلیت‌های جنسی نزد اقبال عمومی و عُرف مردم ترکیه، طرفداران وی به راحتی و بدون هیچ مشکلی با این موضوع کنار آمدند و نه تنها از تعداد طرفداران بولنت کم نشد بلکه همچنان روز به روز به تعداد طرفداران بی‌شمار وی افزوده می‌شد.
البته در حیطه قوانین حاکم و دولت وقت ترکیه، بولنت بخت و اقبال خوبی نداشت. چرا که در ژوئن 1981 به همراه دیگر هنرمندان تراجنسی و ترنس‌سکشوال ترک به مدت 8 سال ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الصحنه شد. هم‌زمان با این تصمیم از سوی قاضی دادسرا، بولنت نیز یک شکایت و دعوی علیه قاضی پرونده خود نزد دیوان عالی عدالت ترکیه مطرح کرد که چرا باید به خاطر موضوعی که خودش در آن هیچ نقشی نداشته و خدادادی است، محاکمه و مجازات شود.
وی در مصاحبه‌ای در همین زمینه و ممنوعیت 8 ساله از صحنه گفت:
«من امروز خیلی خوشحال هستم و هیچ‌کس نمی‌تواند مرا عصبانی کند. آنها در حال حاضر در دادگاه هستند. من بسیار خوشحالم. حتی اگر 8 سال پشت خط بمانم هیچ وقت به عدالت شک و اعتراض نخواهم کرد؛ زیرا اکنون نیز آنها محاکمه می‌شوند. سال‌ها بعد شاید نامی از ما باقی نماند و حتی کسی متوجه نشود که من در این 8 سال چه غم و اندوه و عذابی می‌کشم و چه فرصت بی‌نظیری را از من دریغ کردند، اما همین که به هدف و مقصود خودم برسم، برایم خوشبختی و سعادت است. لذا خیلی و بیش از حد خوشحالم، هیچ کس نمی‌تواند این شیرین‌کامی مرا به تلخی تبدیل کند.»
 بولنت در 14 آوریل 1981 در لندن تحت عمل جراحی تغییر جنسیت قرار گرفت و جنسیت خود را از مرد به زن تغییر داد و سال‌ها بعد، در زمان نخست‌وزیری «تورگوت اوزال» به لطف تغییراتی که در قانون اساسی ترکیه در قبال اقلیت‌های جنسی صورت گرفت و نرمش قانونی بیشتری به سمت این قشر ایجاد شد، ممنوعیت وی از صحنه موسیقی برداشته شد و وی مجال آن‌را یافت تا دوباره فعالیت‌های موسیقیایی خود را بر روی صحنه از سر گیرد.
بولنت در طول مدت ممنوع‌الصحنه بودنش از چندین کشور اروپایی پیشنهاد ارائه شهروندی دریافت کرد ولی بخاطر عشق و علاقه‌ای که به وطن خود داشت، تمامی آن پشنهادها را رد کرد. همچنین در طول این سال‌ها وی کنسرت‌های فراوانی در آلمان، یونان، قبرس، آمریکا، استرالیا و انگلیس برگزار کرد که طرفداران وی فقط و فقط برای حضور در کنسرت‌های وی از ترکیه راهی این کشورها می‌شدند که این هرگز باب میل حکومت ترکیه نبود و تاثیر به سزایی در تعلیق ممنوعیت از صحنه وی و سایر خواننده‌های ترنس‌سکشوال داشت.
تا به امروز، بولنت ارسوی سال‌های سال است همچون الماسی در کهکشان موسیقی ترکیه و حتی جهان می‌درخشد و همچنان به فعالیت موسیقیایی خود در سطح حرفه‌ای ادامه می‌دهد و طرفدارانش که اکثرا تُرک هستند و با اینکه شهروندان ترکیه با اقلیت‌های جنسی میانه چندان خوبی ندارند ولی با این حال بولنت را کاملا پذیرفته و خودشان را شیفته‌ی وی می‌نامند.
بولنت نیز چه در برنامه‌ها و شوهای تلویزیونی و چه در زندگی معمول خود همواره به طور آشکارا به حمایت از دگرباشان جنسی پرداخته و برای احقاق حقوق آنها تلاش کرده و می‌کند.
منابع در دفتر مجله موجود است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر