آرشیو شماره‌های مجله

آرشیو شماره‌های مجله
لطفا برای دریافت شماره‌های مجله روی عکس کلیک کنید

۱۳۹۳ اسفند ۲۸, پنجشنبه

گفتگو با فرشته و پرارین


پرونده ویژه: دگرباش بودن، رابطه داشتن (شماره یازدهم، فروردین و اردیبهشت 93)


1.      خودتان رو معرفی کنید و بفرمایید چند مدت هست که باهم هستید؟
              فرشته 23 ساله. پرارین (پریا) 19 ساله. 2 سال و نیم
2.      باهم بودن مهم‌ترین مسئله در رابطه است؟
خیر. اگر برای دو شخص فقط با هم بودن مهمه، یعنی مثلاً اگه فقط واسه دلایلی باهم هستند              که بر فرض مثال بخواد دهن پر‌کن باشه یا خیلی چیزای دیگه... و همچنین هیچ دوست داشتن یا تعهدی    بینشون وجود نداشته باشه بهتره که به شکل منطقی و عاقلانه زودتر از هم جدا شن و اون رابطه رو تا هرجایی که‌ پیش بردن کات کنن تا زندگی‌شون برای مدت خیلی طولانی خراب نشده و به هم ضربه‌ای بیشتر وارد نکردن. البته در اینجا باید اینم گفت که مطمئنا اون دو شخص خود‌به‌خود از هم سرد و خسته و زده میشن و حتی شاید خودشونم دلیل زده شدنشونو ندونن!
یک زوج واقعی که واقعاً عاشق هم هستند و برای زندگیشون برنامه دارن می‌تونن مدت‌ها سال‌ها... از هم جدا باشند در حالی که تعهد و عشقشون همچنان پابرجا باشه وحتی روز به روز زیادتر شه!
3.      وقتی به مشکلی برخورد می‌کنید که یکی از شما باعث به وجود آمدن اون شدید، چطوری با اون موضوع کنار میاید یا اون مشکل رو حل می‌کنید؟ می‌تونید یک مثال بزنید؟ و همین‌طور در آخر لطفاً در یک جمله بفرمایید که عنصر اصلی در حل مشکلات یک رابطه رو چی می‌بینید؟
اول خیلی بحث‌وجدل می‌کنیم باهم و بعضی‌اوقات اگه شدت اون زیاد باشه یه چندساعتی باهم صحبت نمی‌کنیم و بعد سعی می‌کنیم باهم صحبت منطقی و جدی داشته باشیم مثلاً اگه یکی از ما کاری کرده باشه که اون‌یکی خوشش نیومده باشه یا اذیت شده با صحبت کردن حلش می‌کنیم و واقعا خیلی محتاطانه سعی می‌کنیم اون کارو تکرار نکنیم و برای سوال آخرتون باید بگم که عاقلانه فکر کردن و یک طرفه نگاه نکردن به موضوع و همچنین مهم‌ترین موضوع اینکه هیچوقت نباید زود قضاوت کرد حالا هرموضوعی که می‌خواد باشه باید مهلت داد که طرفت هم صحبت کنه و توجیحشو بگه... (البته راجع به این موضوع باید بگم که دو طرف باید به هم اعتماد صد در صد داشته باشند وتعهدشون به هم ثابت شده باشه)

4.      اغلب رابطه‌ها در لایف دگرباشان جنسی، به شکست منجر میشه، وقتی یک رابطه‌ای طولانی میشه همه علاقه‌مند میشن بدونن اون دو نفر چه کردند که رابطه ماندگاری دارند، حالا نظر شما چیه؟
بستگی به اشخاصی که تو رابطه هستند داره؛ مثلاً اگه یکی از افراد مشکل رفتاری یا شخصیتی داره و طرفش با اون رفتار اذیت میشه فرد باید رفتارشو ترک کنه (البته اگه واقعا عاشق پارتنرشه) یا حالا هرموضوعی...اول از همه تکلیف هردو شخص باید تو زندگیشون مشخص باشه (برای مثال دچار دوگانگی هویت و شخصیت نباشند) و بعد از اون اعتماد. عشق واقعی و گذشت و همچنین شناخت شخصیت طرفت به هر نحوی


5.      اگر قرار باشه این معیارها رو اولویت‌بندی کنید، شما اولین چیزی‌هایی که براتون اهمیت داره در یک رابطه چیه؟ «رفاه، آرامش، رابطه، پارتنر، استقلال، حریم خصوصی، اعتماد، تعهد، صداقت، لذت»
تعهد، صداقت، حریم خصوصی، اعتماد، لذت، آرامش، پارتنر، استقلال (اگه منظور استقلال دو نفره هست نه فردی)، رفاه

6.      شما رابطه‌هایی هم پیش از این داشتید، درباره اونها صحبت کنید، چرا اونها ماندگار نشدند؟
بله. نادانی و بچگی

7.      شما رابطه‌های دیگران رو هم همزمان می‌بینید، فکر می‌کنید چه چیزی رابطه شما دو نفر رو متمایز از رابطه دیگران می‌کنه؟
حس و تعهد بیش‌ از‌ حدی که نسبت به هم داریم.


8.      هرگز در رابطه خودتون دنبال الگو هم بودید؟ معمولا وقتی دو نفر رابطه موفقی دارند تبدیل به الگو برای بقیه همجنسگراها میشن، به این اعتقاد دارید؟
خیر. دلیل نمیشه که با الگو قرار دادن دیگران و مانند آنها عمل کردن رابطه‌ی ماهم موفق بشه. هر شخصی یه ایده و نظری واسه رابطه‌اش داره. دو نفر با توافق همدیگه یه معیارهایی واسه رابطشون در نظر می‌گیرند که ممکن اون معیارها مناسب با شخصیت و روحیات زوج دیگر نباشه و حتی شاید موجب مشکل‌هایی بینشون بشه. به نظر ما کار مسخره‌ایه! وقتی دو شخص کاملا عاقل و پخته باشند الگو قرار دادن معنی‌ای نداره (ربطی به سن نداره)

9.      آیا شما خودتون رو یک الگو برای دیگران می‌بینید؟
خیر. اصلا. دلیلی نداره
10.  الگو گرفتن از رابطه دگرجنسگراها از نظر شما درسته یا غلط؟ کلا دگرباشان جنسی تحت چه چهارچوبی باید با یک فرد رابطه برقرار کنند؟ (چهارچوب‌های جنسیتی جاری در ایران آیا مناسب هستند؟)
صد در صد غلط. شاید بعضی جاها شبیه باشه اما از نظر احساسی و کلا رابطه، کاملا متفاوته. اونها می‌تونن از روی عقل و منطق و قدرت تشخیص و شناخت خودشون با یک فرد رابطه برقرار کنن نه با سنت‌ها و عقیده‌های قدیمی که توسط افراد قدیمی به اونا القا میشه. قطعا نامناسبند. سنت‌ها و عقاید افراد قدیمی که اغلب اشتباه و از روی ناآگاهی است و متناسب با امروزه نیست، باعث میشه روی بعضی از جوانان دگرجنسگرا هم تاثیر بزاره و اونا رو راجع به رابطه‌هایی اعم از همجنسگرایی بدبین کنه. خود اون افراد با همون طرز فکر زندگی می‌کنن و واقعا نمیشه طرز فکرشون رو عوض کرد و متاسفانه باعث میشن اونایی رو که دچار تردید هستند بدبین کنه. در صورتی‌که همجنسگراها آدم‌های عادی با حس و گرایش عادی هستند و هیچ فرقی با بقیه افراد ندارند و باید به اونا احترام گذاشته بشه. دلیلی برای متفاوت دیدن اونها با بقیه وجود ندارد، گرایش ذاتی مریضی نیست! فقط و فقط با دادن اطلاعات و آگاهی و جا اندختن علم همجنسگرایی و حقوق بشر وضع جامعه ممکنه تغییر پیدا کنه...
باید امیدوار باشیم!
11.  به نظر شما مشکل اصلی دگرباشان جنسی در رابطه‌ها چیه که اغلب منجر به شکست می‌شه؟
نداشتن اختیار از خود. کم عقلی و رفتارهای بچگانه. خیانت. نداشتن تعهد قلبی نسبت به یکدیگر. احترام نزاشتن و نادیده گرفتن طرف مقابل. پا گذاشتن به رابطه برای مادیات. هوس‌باز بودن و...
12.  رابطه‌ها معمولا در جامعه اقلیت‌های جنسی به چند دسته عمده تقسیم می‌شن؛ رابطه‌های صرفا جنسی، رابطه‌های صرفا دوستی، رابطه‌های عشقی، رابطه‌های باز و بسته. نظر شما در مورد اینها چیه؟ برای مثال آدم‌هایی که صرفا دنبال رابطه‌های عشقی هستند رو چطور می‌بینید؟
راجع به رابطه جنسی باید بگم که همه‌ی اونایی که صرفا خواهان رابطه‌ی جنسی هستند فقط برای رفع نیاز خودشون رابطه برقرار می‌کنن و بقیه چیزها براشون مهم نیست و راحت از کنارش رد میشن و براشون عادت میشه و این اشتباهه، آدم بخواد به راحتی می‌تونه خودشو کنترل کنه. رابطه‌های صرفا دوستی عادی‌ست و توضیحی واسش وجود نداره و خوبه که باشه. رابطه‌های عشقی خیلی خوبه در صورتی که دو فرد بالغ و پخته باشند وعشقشون واقعا عشق باشه و رابطه‌های باز هم جزو رابطه‌های خوب نیستند.
13.  هرگز خودتون داخل این رابطه‌ها بودید؟ از تجربیاتتون بگید. (اگر خصوصی است لازم نیست به این سوال پاسخ بدید)
14.  اگر بخوایید در یک جمله بگید که دگرباشان جنسی باید چه کنند که در رابطه‌های زندگی خودشون موفق باشند، اون جمله چیه؟
خودشون کامل و طرفشون رو تا حد لازم بشناسند و بعد وارد رابطه با کسی شوند.
15.    و سخن آخر
اینکه همه ی اونایی که خواهان یه رابطه ی «جدی» هستند باید قلبا صداقت، تعهد، اعتماد، گذشت، عشق، آرامش و رعایت حریم خصوصی در رابطشون داشته باشند و خودشون به شخصه و با تجربه کردن، به این موارد دست پیدا کنند نه با «کمک دیگران».


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر