آرشیو شماره‌های مجله

آرشیو شماره‌های مجله
لطفا برای دریافت شماره‌های مجله روی عکس کلیک کنید

۱۳۹۳ خرداد ۱۹, دوشنبه

صدای شمعدانی‌های لی خاموش شده است

معرفی فیلم «پشت شمعدانی» ساخته استیون سودربرگ
فرهنگسرای اقلیت: معرفی فیلم (شماره هفتم، شهریور و مهر 92)


سودربرگ زندگی لیبراچی، نوازنده‌ی چیره‌دست و همجنسگرای آمریکایی را از «پشت ‌شمعدانی» دیده است. نام فیلم اشاره‌ای دارد به شمعدانی‌ای که لیبراچی، یکی از شخصیت‌های اول فیلم بر روی پیانوی خود می‌گذرد. برخی این فیلم را «پشت چهل‌چراغ‌ها» ترجمه کرده‌اند که نام اصلی آن «Behind the Candelabra» است. این فیلم اقتباسی است از کتاب «پشت شمعدان: زندگی من با لیبراچی» نوشته‌ی اسکات تورسون که شاید برای وفاداری به آن نام فیلم «پشت شمعدان» برای فیلم انتخاب شده است. فیلمنامه این فیلم را «ریچارد لاگراو» نویسنده‌ی برنده اسکار برعهده داشته و محصول سال2013 است. 
سودربرگ، کارگردان معروف و موفق سینماست. او که برنده‌ی اسکار و نخل طلاست به سختی سرمایه‌گذاری برای فیلم‌اش پیدا کرده. استودیوهای بزرگ هالیود به دلیل محتوای بی‌پروای فیلم‌ به مساله‌ی همجنسگرایی، نگران شکست تجاری آن بودند که با فروش قابل قبول‌اش، کمپانی «اچ‌بی‌اُ فیلمز» پاداش ریسک خود را برداشت کرد. 
لیبراچی با بازی مایکل داگلاس، هنرمندی منحصر به فرد در زمان خودش بود. او درتمام مدیاهای روزگار خود حضور پیدا کرد و هنرش را به نمایش گذاشت. کنسرت‌های او سالن‌ها را پر می‌کرد و برنامه‌ی تلویزیونی‌اش «liberace show» از پر مخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی دهه‌ی هفتاد آمریکا بود. یکی از مهمترین قطعات او «Boogie Woogie»  بود که در فیلم به شکل وفادارانه‌ای به اصل آن، بازسازی شده است. البته وسواس سودربرگ برای بازسازی واقعی همه چیز غیر قابل کتمان است. او سعی کرده اکثر صحنه‌های فیلم را در مکان‌هایی فیلم‌برداری کند که آنجا اتفاق افتاده است. 
وقتی به عنوان یک همجنسگرا به زندگی و کارنامه‌ی لیبراچی نگاه می‌کنم، از دیدن این هنرمند هم‌حس به خودم می‌بالم و او را مایه افتخار می‌بینم اما وقتی از پشت شمعدانی که اسکات به ما نشان می‌دهد به او و زندگی شخصی‌اش نگاه می‌کنم، اگر از او متنفر نشده باشم، اما دیگر دوستش هم ندارم و به او افتخار نمی‌کنم. اسکات، با بازی مت دیمون که پنج سال با لیبراچی زندگی مشترک داشته، بخش‌هایی از زندگی این هنرمند همجنسگرا را به ما نشان می‌دهد که ما را به فکر فرو می‌برد. 
وقتی در ویدیوهای منتشر شده در اینترنت به لیبراچی نگاه می‌کنم، وقتی او برای مخاطب می‌خندد و چشمک می‌زند، با دیدن فیلم از خود می‌پرسم چگونه توانست آن کار را با اسکات بکند؟! 
بهتر است بیش از این چیزی نگویم و از شما بخواهم فیلم را تهیه کنید و خودتان درباره‌ی لیبراچی و اسکات قضاوت کنید. لطفا اگر نظر و یا نقدی درباره‌ی فیلم دارید آن را برای انتشار در مجله اقلیت، ارسال کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر